  • 1. Data: 2020-05-07 20:53:47
    Temat: jak sprawdzić elektrolity bez wylutowywania?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Jest sobie urządzonko elektroniczne, pracuje niestabilnie.
    Mierzę napięcia - wydają się w porządku, ale ewidentnie coś się dzieje
    złego w momencie, kiedy potrzebuje więcej prądu.
    Dokładam kondensatory równolegle do istniejących i za trzecim razem -
    bingo! - pracuje już normalnie.
    Wymieniam go - faktycznie - nawet nie ma 30% pojemności, ESR 20 omów.
    Ale tych kondensatorów jest jeszcze kilkanaście. Nie chce mi się
    wszystkich wymieniać, bo bardzo ciężko je wylutować, a nowe które mam
    nawet nie wchodzą w otwory, bo mają grubsze nóżki.
    Ktoś ma jakiś patent na oszacowanie, które warto wymienić?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2020-05-08 01:07:06
    Temat: Re: jak sprawdzić elektrolity bez wylutowywania?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-07 o 20:53, Mirek pisze:
> [...]
    > nawet nie wchodzą w otwory, bo mają grubsze nóżki.
    > Ktoś ma jakiś patent na oszacowanie, które warto wymienić?

    tu masz poradę :

    https://www.yamanelectronics.com/test-capacitor-with
    out-desoldering/

    W skrócie - podobno za pomocą miernika ESR. Ale jak to jest w praktyce -
    nie wiem.

  • 3. Data: 2020-05-08 19:32:09
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-05-08 o 01:07, sundayman pisze:

> [...]
    out-desoldering/

    > W skrócie - podobno za pomocą miernika ESR. Ale jak to jest w praktyce -

    Ja w praktyce kupuję wiaderko elektrolitów i wymieniam jak leci w
    granicach aplikacji gdzie mają jak najbardziej szanse wyschnąć. Zyskuję
    na czasie i niższym prawdopodobieństwie powrotu usterki bo wysechł obok
    który poskąpiłem.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2020-05-08 19:49:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-07 o 20:53, Mirek pisze:
    > Nie chce mi się wszystkich wymieniać, bo bardzo ciężko je wylutować, a
    > nowe które mam nawet nie wchodzą w otwory, bo mają grubsze nóżki.
    Urywałem elektrolity i nowe lutowałem do wystających ogigli. :-)

    Robert

  • 5. Data: 2020-05-08 21:56:05
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 08.05.2020 19:49, Robert Wańkowski wrote:

    > Urywałem elektrolity i nowe lutowałem do wystających ogigli. :-)

    Na to nie wpadłem - rzeczywiście urywają się wszystkie bez problemu?
    Bo gdyby podczas tej operacji pękła gdzieś ścieżka albo przelotka to
    byłoby pozamiatane.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2020-05-08 22:27:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-08 o 21:56, Mirek pisze:

    > Na to nie wpadłem - rzeczywiście urywają się wszystkie bez problemu?

    Byłem tak zdesperowany, że nie miałem skrupułów. Ale to były tylko
    jednostkowe przypadki.

    > Bo gdyby podczas tej operacji pękła gdzieś ścieżka albo przelotka to
    > byłoby pozamiatane.

    Jak na zimno rwiesz, to padów nie urwiesz.
    Na próbę na jakiś zwłokach spróbuj. :-)

    Robert

  • 7. Data: 2020-05-08 22:42:45
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 08.05.2020 22:27, Robert Wańkowski wrote:

    > Jak na zimno rwiesz, to padów nie urwiesz.
    > Na próbę na jakiś zwłokach spróbuj. :-)

    Ale ja miałem przewlekane elektrolity.
    Te SMD walcowe z blaszkami z boku to gdzieś widziałem, że się ukręca.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2020-05-08 22:55:53
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-08 o 22:42, Mirek pisze:

    > Ale ja miałem przewlekane elektrolity.
    > Te SMD walcowe z blaszkami z boku to gdzieś widziałem, że się ukręca.

    No ja też pisze o THT.

    Robert