  • 11. Data: 2010-08-19 21:45:40
    Temat: Re: jak sie dowiedziec co siedzi w srodku
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Takie rzeczy sie oplacaja powyzej pewnej ilosci, gdy stac cie na
    > zamowienie indywidualnych masek. Podejrzewam ze jakies 100 tys.

    Sto tysięcy to bardzo duża ilość - jeśli potrzebujesz to już jutro
    zaczynam dziaania w celu skonstruowania stosownego scalaka. Wiem gdzie
    uderzać o technologie, wiem gdzie dodatkowych speców znaleźć - dwa
    dolary od sztuki na opracowanie scalaka, dwa na resztę opracowania,
    dolar na produkcję i sprzedajesz za piętnaście. I jesteś bogatym
    człowiekiem (produkcję zrobią małe żółte rączki za miskę ryżu).

    --
    Darek

  • 12. Data: 2010-08-19 21:56:37
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com> wrote:

    > Szkoda, ze nie ma jakiejs jednej metody na dowiedzenie sie. Inaczej bede
    > bladzil we mgle i liczył na dobre serce kogoś kto hakuje jakieś mp5 playery
    > czy jakies drobiazgi.
    > Jesli uda Wam sie cos takiego znaleźć proszę dajcie znac na grupę.

    Były tanie chińskie mp3 playerki (s1mp3) które miały Z80 na pokładzie
    i możliwość aktualizacji firmware (jest jakiś alternatywny soft do
    nich), pogooglaj w tym temacie. Miałem taki jakieś 5 lat temu ale
    badziewie padło po miesiącu.

    --
    gof

  • 13. Data: 2010-08-19 21:56:57
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > w "technologii EPROM" -- w obudowie ceramicznej z kwarcowym okienkiem
    > do kasowania ultrafioletem, przeznaczone do prac projektowych, dużo
    > droższe. Później jak technologia staniała, to bywało, że ten sam chip
    > EPROM zamykany był w plastik. Programowało się to jak EPROM, ale
    > skasować się już nie dało. Teoretycnie się nie dało, bo sprytni
    > i oszczędni deweloperzy kasowali to rentgenem w zaprzyjaźnionej
    > przychodni.
    >
    > Tak było kiedyś, jak jest dzisiaj, tego nie wiem (trzeba by spytać
    > najwybitniejszego technologa elektronowego, który wszystko tymi rencamy).

    Teraz wali się pamięci reprogramowalne elektronicznie jakie by one nie
    były (czy to flash czy prostsze - do celów konfiguracyjnych to jest
    nawet rozwiązanie komórki pamięci (co prawda dużej, sporo miejsca
    zajmuje) realizowalnej w klasycznej technologii CMOS bez dodatkowych
    warstw między kanałem a bramka polikrzemową. Widziałem już układ
    wzmacniaczy i przetworników do trójosiowego grawimetru (sam grawimetr
    siedział na drugim chipie w tej samej kostce plastiku) gdzie pół chipu
    to była pompa ładunkowa do zasilenia schowanej gdzieś w narożniku
    kilkusetbitowej pamięci reprogramowalnej. Strzeżcie się - jak wam
    komórka upadnie na glebę to serwis będzie o tym wiedział (bo takie
    przeznaczenie ten grawimetr miał)!

    Okienka są niepotrzebne - tyle że do powtórnego zapisu potrzebne jest
    dodatkowe napięcie. Jedne układy mają wasne pompy ładunkowe, innym
    trzeba dodatkowe napięcia podac z zewnątrz a jeszcze inne maja je
    poprzez fusa wprowadzone i po zaprogramowaniu fusa się upala na chama -
    bez rozdłubania obudowy i połozenia mostków na chipie nie da się
    ponownie zaprogramować, koszty idą w ciężkie tysiące (o dziesiątki
    tysięcy się ocierają a jeśli struktury układu nie znamy to od ciężkich
    dziesiątek tysięcy się zaczynają) dolarów.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2010-08-19 21:59:50
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com> wrote:

    > A co tu jest napisane?

    Że OTP to One Time Programming - jednorazowo programowane. Raz zaprogramujesz
    i już nie skasujesz.

    Zawsze można podmienić układ na kasowalny odpowiednik...

    --
    gof

  • 15. Data: 2010-08-19 22:00:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Takie rzeczy sie oplacaja powyzej pewnej ilosci, gdy stac cie na
    > zamowienie indywidualnych masek. Podejrzewam ze jakies 100 tys.

    P.S. Są układy którym trzeba tylko jedną maskę pod potrzeby klienta
    zmienić - a w epoce masek poniekąd programowych (emulsja utwardzana
    elektrycznie sterowana wiązką elektronów wprost na krzemie) sprowadza
    się to do wprowadzenia pliku do komputera - reszta oprogramowania i
    sprzętu już czeka.

    --
    Darek

  • 16. Data: 2010-08-20 06:55:30
    Od: "Bronek (bryx) Tatukl" <b...@k...com>

    Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > i możliwość aktualizacji firmware (jest jakiś alternatywny soft do
    > nich), pogooglaj w tym temacie. Miałem taki jakieś 5 lat temu ale

    Ze strony http://www.s1mp3.org/pl/index.php
    Jeżeli posiadasz uszkodzone / niedziałąjące urządzenie, zajrzyj tu Ożywienie
    odtwarzacza lub tu FAQ w dziale dokumentacja.

    Niestety nie znam sklepu gdzie by to mozna nabyc, allegro tez cicho

  • 17. Data: 2010-08-20 06:58:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2010 00:00:17 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

    >P.S. Są układy którym trzeba tylko jedną maskę pod potrzeby klienta
    >zmienić -

    To bylo chyba i dawniej - nie bylo jakis Gate/transistor array, gdzie
    klient zamawial tylko sciezki polaczeniowe ?

    >a w epoce masek poniekąd programowych (emulsja utwardzana
    >elektrycznie sterowana wiązką elektronów wprost na krzemie)

    Ale to chyba kosztowne jest - w sensie - drogie urzadzenie na dluzszy
    czas zajete przy kazdej sztuce ?

    J.

  • 18. Data: 2010-08-20 06:59:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2010 21:59:50 +0000 (UTC), Adam Wysocki wrote:
    >Że OTP to One Time Programming - jednorazowo programowane. Raz zaprogramujesz
    >i już nie skasujesz.
    >
    >Zawsze można podmienić układ na kasowalny odpowiednik...

    O ile jest produkowany.
    I o ile nie kosztuje dwa razy wiecej niz ten caly breloczek :-)

    J.

  • 19. Data: 2010-08-20 07:05:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2010 23:45:40 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]
    >dolar na produkcję i sprzedajesz za piętnaście. I jesteś bogatym
    >człowiekiem (produkcję zrobią małe żółte rączki za miskę ryżu).

    No tak, tylko ze chcesz 5$ za samego scalaka, a tu caly breloczek w
    detalu za 13 sprzedawany.
    Za drogi jestes, albo nie doceniam tych malych zoltych raczek - moze
    sie wyrobia z caloscia za dolara i bedzie 7$ zsyku do podzialu miedzy
    mnie, posrednikow i urzad skarbowy :-)

    J.

  • 20. Data: 2010-08-20 07:11:36
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 21:56:37 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

> [...]
    > i możliwość aktualizacji firmware (jest jakiś alternatywny soft do
    > nich), pogooglaj w tym temacie. Miałem taki jakieś 5 lat temu ale

    Są jeszcze plajerki Sandisk Sansa - do kupienia za ~70-80zł. Na pewno
    istnieje do nich alternatywny soft ( http://www.rockbox.org/ ) - skoro da
    się go podmienić na Rockboxa, to pewnie da się też podmienić na co
    innego...

    --
    Yakhub