  • 11. Data: 2014-11-14 20:12:38
    Temat: Re: inwerter grid tie (on grid)
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:m45ajc$j80$1@node1.news.atman.pl...
    > nie jestem osobą kompetentną,
    > ale jakieś bzdury Waszmość prawisz...
    > bo niby od czego jest regulator?

    Jak zwykle nie wiem do kogo i o jaką wypowiedź pijesz.
    P.G.

  • 12. Data: 2014-11-14 20:43:35
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Ponieważ na tym się nie znam, a podawania jako pewne informacji niepewnych
    > nie leży w mojej naturze więc uparcie w wypowiedziach ograniczam się do
    > DC.
    > Mam wrażenie, że i w DC nie do końca wiesz o co chodzi.
    > P.G.
    Gdybym do końca wiedział to bym nie pytał :)
    Próbuję znaleźć analogię do przykładu jaki podałeś.
    Czyli:
    jedno źródło - inverter zsynchronizowany z siecią - alternator
    drugie źródło - sieć energetyczna - akumulator
    żarówka - żarówka

    Zakładając że napięcie generowane przez alternator na jego zaciskach ma 12V,
    napięc na zaciskach aku ma 12V
    to po ich podłączeniu popłynie prąd do akumulatora lub w drugą czy nie?

    Paweł

  • 13. Data: 2014-11-14 22:17:18
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    pawel pisze:

    > Wydaje mi sie ?e alternator wytwarza wieksze ?eby ?adowaae wiec nie s? takie
    > same a inwerter
    > wytwarza takie samo jak sieae energetyczna, myle sie?

    Przeanalizuj schemat obwodu wyjściowego takiego inwertera a zrozumiesz.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 14. Data: 2014-11-14 22:44:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 14 listopada 2014 20:09:33 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Coś mi się kołacze po głowie, że taki generator w elektrowni to może działać
    > jak generator (czyli wpychać coś do sieci) lub jak silnik (czyli pobierać
    > moc z sieci) w zależności od przesunięcia faz.

    Jak masz wyższe napięcie niż sieć to wpychasz moc bierną, a jak niższe
    to wysysasz. Energię wpychasz turbiną, dopóki moc czynna na wale
    to energia leci w sieć ;)
    To tak w dużym skrócie.

    L.

  • 15. Data: 2014-11-15 10:42:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ps.com...
    napisał:
> [...]

    Jak masz wyższe napięcie niż sieć to wpychasz moc bierną, a jak niższe
    to wysysasz. Energię wpychasz turbiną, dopóki moc czynna na wale

    ----------
    Tyle to wiem, że nie wnikając w szczegóły a patrząc ogólnie to jest
    oczywiste, że jak wał dostarcza do generatora moc to ona musi gdzieś
    uchodzić a poza stratami musi uchodzić do sieci.
    Ale pytanie dotyczy szczegółów.
    P.G.

  • 16. Data: 2014-11-15 11:06:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zakładając że napięcie generowane przez alternator na jego zaciskach ma
    > 12V, napięc na zaciskach aku ma 12V
    > to po ich podłączeniu popłynie prąd do akumulatora lub w drugą czy nie?

    Jak bez połączenia oba są idealnie równe to prąd nie popłynie. Jak jedno
    jest ciut wyższe to prąd popłynie z niego do tego drugiego.
    Wyobraź sobie po lewej źródło napięcia U1 połączone minusem do masy. Od
    plusa w prawo rezystor R1. Po prawej źródło U2 połączone minusem do masy. Od
    plusa R2 w lewo i połączony z R1. Popłynie prąd I=(U1-U2)/(R1+R2).
    Problem z ustaleniem w którą faktycznie płynie prąd polega na tym, że
    jedynym punktem w którym możesz mierzyć napięcie jest punkt połączenia R1 z
    R2 względem masy. Jak zmierzysz przed połączeniem jedno i drugie to będziesz
    wiedział w którą popłynie prąd po połączeniu. Ale jak już są połączone to
    mierząc napięcie nic nie ustalisz. Od początku pytasz o sytuację, gdy oba są
    już połączone. Mierząc napięcie w punkcie połączenia zawsze Ci wyjdzie, że
    na obu jest ono takie samo.
    Z siecią jest dodatkowy problem, bo nawet mierząc przed połączeniem nie
    wiesz czy ona po połączeniu jest taka jak była przed, czy akurat się coś
    zmieniło, bo napięcie w sieci nie jest super stabilne.

    Na fizyce w szkole bardzo fajnie rozwiązywało się zadania na zasadzie
    bilansu energii. Dla kamienia rzuconego pionowo do góry nie trzeba wyliczać
    prędkości w funkcji czasu aby ustalić na jakiej będzie wysokości w
    najwyższym punkcie. Wystarczy porównać energię kinetyczną na początku z
    potencjalną na górze.

    Podobnie tu. Jeśli wiesz, że jakaś moc wchodzi do urządzenia to (z
    dokładnością do jego sprawności) z drugiej strony wychodzi. Przy założeniu
    100% sprawności jeśli wchodzi 200W i żarówka zabiera 100W to pozostałe
    pójdzie do sieci. Jak wchodzi 30W i żarówka zabiera 100W to brakujące 70W
    będzie z sieci. Jedyny pewnik to ten, że dopóki napięcie jest zgodne z
    napięciem sieci (a zakładamy, że jest) to ten, że żarówka 100W pobiera 100W.
    P.G.

  • 17. Data: 2014-11-15 11:23:04
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > będzie z sieci. Jedyny pewnik to ten, że dopóki napięcie jest zgodne z
    > napięciem sieci (a zakładamy, że jest) to ten, że żarówka 100W pobiera

    Właśnie dążę do tego że skąd inwerter produkując 100W ma wiedzieć że swoją
    całą moc ma oddać mojej żarówce 100W, a nie np: sąsiadowi w domku obok który
    też używa żarówki 100W. Tak napisane jest w instrukcji że dopiero gdy
    zacznie produkować 120W to te 20W odda w sieć.
    Inwerter podłącza się np: do gniazda trójfazowego w domu i nie interesuje go
    gdzie jest żarówka.

    Paweł

  • 18. Data: 2014-11-15 14:07:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > gdy zacznie produkować 120W to te 20W odda w sieć.
    > Inwerter podłącza się np: do gniazda trójfazowego w domu i nie interesuje

    Obok jeziora masz wkopaną wannę połączoną przepływem z jeziorem. Na
    przepływie jest licznik mierzący ile wody przepłynęło do ciebie (licznik
    może się kręcić w dwie strony). Twoja pompa (żarówka) pobiera z tej wanny
    100L/min np. do podlewania ogródka. Tak masz zrobione rynny, że cała
    deszczówka z dachu wpływa do twojej wanny. Akurat pada i do wanny wpływa
    120L/min.
    Co pokaże licznik mierzący ile wody przepływa z jeziora do twojej wanny?

    Twoje pytanie: Skąd rynna ma wiedzieć, że jak wlewa 100L/min to całe
    100L/min ma pójść do twojej pompy.
    P.G.

  • 19. Data: 2014-11-15 19:16:58
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Co pokaże licznik mierzący ile wody przepływa z jeziora do twojej wanny?
    >
    > Twoje pytanie: Skąd rynna ma wiedzieć, że jak wlewa 100L/min to całe

    :)
    Wiedziałem że działanie prądu najlepiej wyjaśnia się na rozpływie wody
    jednak w tym
    przypadku przyznam że wyobraźni ci nie brakuje. Jaśniej się chyba nie da
    tego zobrazować.
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 20. Data: 2014-11-15 23:13:40
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-11-14 20:43, pawel pisze:
    > Gdybym do ko?ca wiedzia? to bym nie pyta? :)
    > Pr?buj? znale?? analogi? do przyk?adu jaki poda?e?.
    > Czyli:
    > jedno ?r?d?o - inverter zsynchronizowany z sieci? - alternator
    > drugie ?r?d?o - sie? energetyczna - akumulator
    > ?ar?wka - ?ar?wka
    >
    > Zak?adaj?c ?e napi?cie generowane przez alternator na jego zaciskach ma 12V,
    > napi?c na zaciskach aku ma 12V
    > to po ich pod??czeniu pop?ynie pr?d do akumulatora lub w drug? czy nie?
    >
    > Pawe?

    Po 1 zmień kodowanie albo pisz po polskawu bo strasznie krzaczysz.
    Po 2 po co chcesz pchać energię do sieci? masz odpowiedni licznik
    i umowę? jeżeli tak to i tak musisz kupić certyfikowany falownik,
    samoróbki nie wolno ci podłączyć, a jeżeli nie ma licznika ani umowy to
    nic ci nie da pchanie energii to sieci a jeszcze kłopoty możesz mieć.
    Najlepej nadmiar energii spożytkować na grzanie wody grzałkami, np do CWU.

    --
    Pozdr

    Janusz_K