  • 11. Data: 2024-02-02 21:23:59
    Temat: Re: [historia] 95 lat temu powstał Detefon
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 2 Feb 2024 20:30:24 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wtedy radia kupowało się przeważnie na poczcie, zupełnie jakby to były
    > znacz^H^H^H^H^Hksiążki kucharskie. Poczta była też od pobierania
    > abonamentu, nijak więc za radio zapłacić, ale go nie zarejestrować.
    > Ponadto słowo "radiopajęczarstwo" nie wzięło się znikąd -- druty anten
    > trudno było ukryć, choć niektórzy próbowali.

    No ale potem chyba były sklepy z odbiornikami?

    Czy Poczta miała monopol i sprzedaz w innych sklepach była zakazana?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_Radio
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kalendarium_historii_r
    adiofonii_w_Polsce

    "2 czerwca 1924 w Dzienniku Ustaw R.P. ogłoszono ustawę sejmową z dnia
    8.04.1924 o poczcie, telegrafie i telefonie[2], obejmującą również
    radiotelegrafię i radiotelefonię. Na mocy ustawy Minister Przemysłu i
    Handlu wydaje w dniu 10 października 1924 rozporządzenie wykonawcze,
    dotyczące warunków udzielania pozwoleń na posiadanie i używanie
    urządzeń radiotechnicznych (do tej pory używanie odbiorników poza
    wojskiem i służbami państwowymi było nielegalne).
    Oprócz tego rozporządzenie ustala opłaty abonamentowe oraz określa
    warunki produkcji sprzętu radiowego i handlu tym sprzętem. Ustawa ta
    pozwala osobom fizycznym i prawnym do ubiegania się o koncesję na
    zakładanie i eksploatację urządzeń radiotelefonicznych."

    ale ...
    -PTR to chyba stowarzyszenie prywatne,
    -późniejsze Poskie Radio sp. z o.o. Chamca i Sułowskiego, to chyba też
    spółka prywatna ... więc czemu abonament? Za samo używanie odbiornika
    i korzystanie z "eteru" ?
    Panstwo przejęło PR, czy wcale nie?

    ustawa
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19240580584
    i w niej ciekawy art 12
    "wytwórnie aparatow radjotelegraficznych lub radiotlefonicznych ...
    prowadzic szczególowy wykaz nabywców.
    Nabywcy muszą przy kupnie wykazac sie koncesją lub zezwoleniem"

    Ale zaraz - to o odbioniki chodzi, czy nadajniki/radiostacje?

    odbiorniki też
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19240990915

    i termin "Radjofon" sie pojawił

    o, i par 29 - częsci też ścisłego zarachowania :-)

    Państwo totalitarne :-)

    A później handel nie znormalniał ?

    J.

  • 12. Data: 2024-02-02 23:18:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.02.2024 o 21:23, J.F pisze:
    > "wytwórnie aparatow radjotelegraficznych lub radiotlefonicznych ...
    > prowadzic szczególowy wykaz nabywców.
    > Nabywcy muszą przy kupnie wykazac sie koncesją lub zezwoleniem"

    Aby kupić antenę satelitarną (odbiorczą :) ) w latach 80 musiałem też
    uzyskać zezwolenie.

    Robert

  • 13. Data: 2024-02-03 00:01:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No ale potem chyba były sklepy z odbiornikami?
    >
    > Czy Poczta miała monopol i sprzedaz w innych sklepach była zakazana?

    Z tego co pamiętam, na poczcie było taniej (nie że mam ponad sto lat,
    pamiętam jak ktoś to wspominał, albo jak czytałem o tym).

    > Poskie Radio sp. z o.o. Chamca i Sułowskiego, to chyba też spółka
    > prywatna ... więc czemu abonament?

    Polacy (nieliczni) mieli odbiorniki w domach, gdy jeszcze w kraju nie
    było żadnego nadajnika. Powstał więc pogląd (słuszny), że należy się
    złożyć i coś zbudować, wtedy będzie lepiej słychać. A że realizowała
    to spółka prywatna? Normalna rzecz w normalnym kraju.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2024-02-03 14:36:59
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    > Aby kupić antenę satelitarną (odbiorczą ? ) w latach 80 musiałem też
    > uzyskać zezwolenie.

    Teraz jest to samo z kartami telefonicznymi SIM. Niestety, komuna trwa.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 15. Data: 2024-02-03 15:05:19
    Od: Haralampiusz Dźwięczny <h...@g...com>

    Czarek napisał(a):

    > Teraz jest to samo z kartami telefonicznymi SIM. Niestety, komuna trwa.

    Żebyś zdalnie jakiej bomby nie odpalił :)

  • 16. Data: 2024-02-03 15:10:24
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Czarek <c...@w...onet.pl> writes:

    > Teraz jest to samo z kartami telefonicznymi SIM. Niestety, komuna trwa.

    Co?
    KJ

  • 17. Data: 2024-02-03 16:19:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 03.02.2024 o 14:36, Czarek pisze:

    > Teraz jest to samo z kartami telefonicznymi SIM. Niestety, komuna trwa.

    Tylko, że ja musiałem podać cel zakupu w prośbie o zezwolenie. Teraz
    przy SIMie nie trzeba. :)

    Robert

  • 18. Data: 2024-02-03 16:37:57
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> writes:

    > Tylko, że ja musiałem podać cel zakupu w prośbie o zezwolenie. Teraz
    > przy SIMie nie trzeba. :)
    >

    > Robert

    O jakich wy zezwoleniach mówicie?
    KJ

  • 19. Data: 2024-02-03 18:36:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 3.02.2024 o 16:37, Kamil Jońca pisze:

    > O jakich wy zezwoleniach mówicie?
    > KJ
    Co, nie wiesz co czytasz w wątku? przecież wcześniej napisał
    " Aby kupić antenę satelitarną (odbiorczą ? ) w latach 80 musiałem
    też uzyskać zezwolenie."

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2024-02-03 19:17:02
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Janusz <j...@o...pl> writes:

    > Co, nie wiesz co czytasz w wątku? przecież wcześniej napisał
    > " Aby kupić antenę satelitarną (odbiorczą ? ) w latach 80 musiałem
    > też uzyskać zezwolenie."

    Chodzi mi o zezwolenie na SIM.
    KJ