  • 21. Data: 2015-10-30 17:10:59
    Temat: Re: gotowy mostek czy 4 diody?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A juz wybuchajacy elektrolit wejsciowy to IMO rzadkosc nad rzadkosciami
    > ... mowisz rok ~2000 ? to jeszcze bez PFC.

    W moim na pewno nie było PFC i był to jeden z dwóch kondensatorów
    wysokonapięciowych. O pozostałych nie mogę powiedzieć nic oprócz
    tego, ze uległy gwałtownej awarii.

    > Awaria jak kazda inna, zawsze moze sie zdarzyc

    Owszem, ale częściej przytrafia się słoiczkowi z elektrolitem niż
    kawałkowi miedzianego drutu nakręconego na stalową obręcz. :-)
    Dlatego właśnie, jeśli to ma być hi-rel, to do SMPS bym raczej
    bym swoim skromnym zdaniem zniechęcał. Ale to tylko inicjator wątku wie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2015-10-30 17:52:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:

> [...]
    >Dlatego właśnie, jeśli to ma być hi-rel, to do SMPS bym raczej
    >bym swoim skromnym zdaniem zniechęcał. Ale to tylko inicjator wątku

    Ja oczywiscie doceniam niezawodnosc zwyklego transformatora (ech,
    jeszcze sterownik na wzmacniaczu magnetycznym), ale ta cala
    elektronika coraz lepsza.

    Pecety nie wybuchaja (IMHO :-), nowoczesne windy jezdza, nowoczesne
    tramwaje jezdza, pociagi jezdza, obrabiarki obrabiaja, a wszystko na
    falownikach ...

    J.

  • 23. Data: 2015-10-30 18:09:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ja oczywiscie doceniam niezawodnosc zwyklego transformatora (ech,
    > jeszcze sterownik na wzmacniaczu magnetycznym), ale ta cala elektronika
    > coraz lepsza.

    Elektronika w sensie solid state jest coraz bardziej niezawodna,
    ale elementom elektrochemicznym nie ufam z definicji. A ceramika
    jeszcze ich nie wyparła.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2015-10-30 20:42:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Elektronika w sensie solid state jest coraz bardziej niezawodna,

    Ale nadal dymi szybko :-)

    >ale elementom elektrochemicznym nie ufam z definicji. A ceramika
    >jeszcze ich nie wyparła.

    ale prawde mowiac elementy elektrochemiczne uzywane zgodnie ze sztuka
    dymia powoli :-)

    J.

  • 25. Data: 2015-10-30 21:40:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, October 30, 2015, 10:57:55 AM, you wrote:

    > Dla zasilacza od peceta?
    > Jedyny znany mi gotowiec 12V na takie prądy.

    Oj, to znasz bardzo mało gotowców.

    > Komplet elemntów indukcyjnych do zasilacza 13,8V/40A w układzie
    > 2T-forward.

    JEDEN zestaw elementów zaprojektowany na zamówienie.... Poza tym -
    uważasz, że to drogo?

    > Niemal dokładnie to, czego potrzebuje badworm.
    > BTW, działa dobrze.

    I to najważniejsze - potwierdza poprawność koncepcji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2015-10-30 22:15:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Oj, to znasz bardzo mało gotowców.

    Niewykluczone. W takim razie pokaż te zasilacze, mogą się przydać.

    > JEDEN zestaw elementów zaprojektowany na zamówienie.... Poza tym -
    > uważasz, że to drogo?

    Gdyby mi nie pasowało, to bym nie kupił. A miałem konkretny powód:
    możliwie małe wydzielanie ciepła. Gdyby nie to, nigdy bym się nie
    zdecydował na SMPS. Dużo mniejsze od zasilacza klasycznego to
    rozwiązanie nie wyszło, a znacznie więcej rzeczy może się w nim
    zepsuć. Masa mniejsza, ale to mi było obojętne. Cenowo również
    wychodzi na jedno, więc oceniając po fakcie, to chyba nie było warto.

    > I to najważniejsze - potwierdza poprawność koncepcji.

    Zobaczymy jak długo. Koncepcja koncepcją, a elektrolity sobie...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2015-11-08 01:00:18
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 30 Oct 2015 10:11:06 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > No to w TME masz 60CPQ150PBF, co w kwestii ciepła zmniejszy
    > jego ilość o połowę. A co do szybkości, to nie za bardzo rozumiem
    > -- nawet w dostawie standardowej z Farnella jutro będziesz miał
    > scalaczek na biurku... Oni wysyłają pocztą lotniczą za 20 zł.

    Diody zamówione, projekt mostka na nich opracowany, w tygodniu będę to
    testował na wymuszalniku prądowym i jak zda egzamin to pójdzie do
    zasilacza. Póki co ukatrupiłem w ramach eksperymentów taki kwadratowy
    srebrny mostek na 30A z serii KBPC. Zamontowany do radiatora o profilu
    A4240 o długości 5 cm i ze zwartym wyjściem został podłączony do
    wymuszalnika prądowego. Przy znamionowych 30A radiator osiągnął
    temperaturę około 100 stopni po kilku minutach. Po przeciążeniu do 50A
    mostek wydymił w ciągu kilkudziesięciu sekund przy czym próba zaczęła
    się ze stanu zimnego i w tym czasie radiator zrobił się tylko ciepły.
    Wygląda na to, że puściło jakieś połączenie wewnątrz bo przy jednym z
    wyprowadzeń pojawiła się malutka kulka cyny. Zastanawia mnie tylko jak w
    tych diodach z TME jest z obciążalnością. Mowa jest o 2x30A na element
    ale jakoś mi się nie chce wierzyć, że środkowe wyprowadzenie czyli
    połączone razem katody może przenieść 60A...
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 28. Data: 2015-11-08 01:22:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    badworm wrote:

    > Po przeciążeniu do 50A
    > mostek wydymił w ciągu kilkudziesięciu sekund przy czym próba zaczęła
    > się ze stanu zimnego i w tym czasie radiator zrobił się tylko ciepły.

    Impedancja termiczna. Mnie też się kiedyś wydawało, że IMS
    uchroni mnie od przegrzewania się elementów. A potem przez
    kilka dni nosiłem na czole niewielki ślad po kawałku obudowy
    tranzystora w DPACK testowanego na okoliczność zwarcia i mi
    się przestało wydawać.

    > Mowa jest o 2x30A na element
    > ale jakoś mi się nie chce wierzyć, że środkowe wyprowadzenie czyli
    > połączone razem katody może przenieść 60A...

    60A to pikuś, podobny drucik w tranzystorach IR przenosi 195A.
    A że w warunkach chłodzenia w mieszance ciekłych węglowodorów
    wrzących w 25 stopniach Celsiusza, to już w innym pdf napisane. :-)

    I tak skończysz na prostowniku synchronicznym. ;-P
    Ale napisz koniecznie, co uzyskałeś. BTW, ja stosowałem
    4x takie diody, po zwarciu anod.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2015-11-08 08:52:57
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-11-08 o 01:00, badworm pisze:

> [...]
    > mostek wydymił w ciągu kilkudziesięciu sekund przy czym próba zaczęła
    > się ze stanu zimnego i w tym czasie radiator zrobił się tylko ciepły.

    A zajrzałeś do karty katalogowej?
    Pi razy oko 1.5-2 K/W (nie wiem jaki konkretnie mostek miałeś), to już
    przy jakichś 50W (a naprawdę przecież więcej) już sporo na złączu. A
    producenci podają różne warunki dla prądu znamionowego. Trzeba uważnie
    czytać pdf-a od dokładnie takiego mostka jaki masz, albo mocno
    przewymiarowywać.

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2015-11-09 23:32:21
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 8 Nov 2015 08:52:57 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

> [...]
    > producenci podają różne warunki dla prądu znamionowego. Trzeba uważnie
    > czytać pdf-a od dokładnie takiego mostka jaki masz, albo mocno

    Coś tego typu miałem ale na 30A:
    http://www.tme.eu/pl/details/kbpc5010f/mostki-jednof
    azowe-diodowe-kwadratowe/dc-components/kbpc5010/

    GG#2400455 ICQ#320399066