  • 11. Data: 2010-05-08 19:29:25
    Temat: Re: [OT]gałki do podwójnych potencjometrów
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michoo wrote:

    > A czym się taki potencjometr różni od zwykłego jednoobrotowego poza tym,
    > że ma więcej pinów na pcb?

    ma dwie oski

    Waldek

  • 12. Data: 2010-05-08 19:37:03
    Temat: Re: gałki do podwójnych potencjometrów
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Dziękuję, chociaż cena.....

    MAc
    mrn

  • 13. Data: 2010-05-08 19:40:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > ma dwie oski

    Są na ten temat dwie szkoły. Ta druga głosi, że też ma jedną.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2010-05-08 21:30:29
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > A czym się taki potencjometr różni od zwykłego jednoobrotowego poza tym,
    > że ma więcej pinów na pcb?

    Ja też jak przeczytałem główny post nie wiedziałem o co chodzi, bo w
    pierwszej chwili pomyślałem, że potencjometr podwójny to taki "stereo"
    :)... później dopiero się domyśliłem, że _zapewne_ chodzi o coś
    podobnego do przełączników zakresu w oscyloskopach analogowych (z tym,
    że tam był przełącznik + potencjometr - no ale gałka podobna :))...
    Czyli gałka ma wyglądać tak:

    http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll
    ?lang=en&site=US&WT.z_afil_site=pl&WT.z_afil_link=hp
    _go_button&KeyWords=450-1708-ND&x=26&y=21

    A moje rozwiązanie jest takie:
    - kupić dwie gałki, jedną małą, drugą dużą
    - wywiercić w większej gałce otwór
    - założyć dużą, później małą i się cieszyć :)...
    Wiem, wiem, chodzi o masową produkcję, ale ostatnio modne było polecanie
    "jednorazowych" rozwiązań :D

    Konop

  • 15. Data: 2010-05-09 06:45:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 08 May 2010 23:30:29 +0200, Konop wrote:
> [...]
    >- założyć dużą, później małą i się cieszyć :)...
    >Wiem, wiem, chodzi o masową produkcję, ale ostatnio modne było polecanie

    Tylko ze ta zewnatrzna oska ma inna srednice i inne naciecia.

    J.

  • 16. Data: 2010-05-09 08:33:57
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    > Są na ten temat dwie szkoły. Ta druga głosi, że też ma jedną.

    No tak, tylko cóż niezwykłego by było w potencjometrze stereo, żeby
    pytać o jakieś specjalne gałki do niego. :-)

    O stereo, czy też np quadro mówiono w moich czasach "sprzężone".

    A jeżeli chodzi o podwójne (również "współosiowe") to majstersztykiem
    był potencjometr do któregoś z polskich odbiorników samochodowych gdzie
    były trzy potencjometry i do tego włącznik.

    Może uda mi się problem rozwiązać inaczej - mam w ręce alpsa, gdzie oś
    po wciśnięciu wyskakuje i obsługuje drugi potencjometr.

    Dzięki za uwagi, przepraszam za niejednoznaczność
    MAc

  • 17. Data: 2010-05-09 11:25:41
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 09.05.2010 08:45, J.F. pisze:

    > Tylko ze ta zewnatrzna oska ma inna srednice i inne naciecia.

    No i właśnie o to chodzi :)... jakby miała tą samą - byłby problem...
    MAsz powiedzmy ośkę 4mm i 6mm... kupujesz gałkę 6mm i 4mm, wiercisz w
    tej pierwszej otwór 4mm - czyli wówczas przez tą dużą gałkę wychodzi ta
    mniejsza ośka :)...
    No ale to tak z przymrużeniem oka pisałem ;););)...

    Konop

  • 18. Data: 2010-05-09 20:09:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 09 May 2010 13:25:41 +0200, Konop wrote:

> [...]
    >mniejsza ośka :)...
    >No ale to tak z przymrużeniem oka pisałem ;););)...

    Zeby to wystarczylo wywiercic wiekszy otwor to sam bym tak polecal.
    No moze nie polecal, bo estetyka pewnie nie ta.

    Ale w tym otworze musza byc odpowiednie wystepy, i tego sie juz
    wiertarka nie zrobi.

    No chyba zeby poxyliny uzyc ? Albo docisk na srubke ?

    J.

  • 19. Data: 2010-05-09 21:31:25
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Zeby to wystarczylo wywiercic wiekszy otwor to sam bym tak polecal.
    > No moze nie polecal, bo estetyka pewnie nie ta.
    > Ale w tym otworze musza byc odpowiednie wystepy, i tego sie juz
    > wiertarka nie zrobi.

    Wiesz, mówię, że pisałem to żartując :). Szczerze mówiąc, nie używałem
    nigdy takiego potencjometru i się mu nie przyglądałem... Moje założenie
    było takie:
    - z boku wygląda to tak:

    --===| (cieńsza oś, dalej grubsza i potencjometr...)

    - mamy gałkę większą, która średnicą i kształtem pasuje na grubszą oś ==
    - mamy gałkę mniejszą, która *pasuje* na cieńszą oś --
    Wówczas wystarczy nałożyć większą gałkę (po jej przewierceniu):

    /--

    --===|

    \--

    i dalej, nałożyć cieńszą gałkę...

    /--
    /-|
    --===|
    \-|
    \--

    (ależ rysunki :D)

    > No chyba zeby poxyliny uzyc ? Albo docisk na srubke ?

    Gałki z dociskiem byłyby super :)... A takowe są, więc czemu nie
    spróbować?? :D

    Konop

  • 20. Data: 2010-05-10 06:26:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 09 May 2010 23:31:25 +0200, Konop wrote:
> [...]
    >było takie:
    >- z boku wygląda to tak:
    >
    >--===| (cieńsza oś, dalej grubsza i potencjometr...)

    No i tak to wyglada, tyle tylko ze wewnetrzna os jak w normalnych
    potencjometrach jest zabkowana na koncu, a i zewnetrzna ma jakies
    wyciecia. Jak galka ma pasujace wystepy to wszystko pieknie sie kreci,
    ale wiertarka tego nie zrobisz.

    >Gałki z dociskiem byłyby super :)... A takowe są, więc czemu nie
    >spróbować?? :D

    jest sporo rzeczy ktore w takiej galce moga zniszczyc ten piekny
    pomysl. np metalowa tulejka, zbyt cienka zeby ja przewiercic.
    Albo z gwintem na te srubke, , ktory sie niebezpiecznie skroci.
    No i wysokosc.

    Wiec mimo ze pomysl nie jest taki glupi, to lepiej skorzystac z
    gotowej.

    P.S. Jest jakas norma na te oski ? Bo wydaje mi sie ze jest raptem
    kilka typow.

    J.