eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika[cross] Android w samochodzie i CAN
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 85

  • 71. Data: 2015-01-28 00:51:02
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    news:ma94ee$51l$1@usenet.news.interia.pl...
    > W dniu 2015-01-27 o 19:50, Pszemol pisze:
    >> "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    >> news:ma815r$sho$1@usenet.news.interia.pl...
    >>> Kilka lat temu były opisywane przypadki włamu do aut, właśnie przez
    >>> podpięcie się do CAN-u przez lusterko zewnętrzne - metoda szybka i
    >>> bezśladowa. Wystarczyło tylko "wydłubać" szkiełko z oczodołu i już
    >>> jest dostęp do przewodów.
    >>
    >> Dostęp do przewodów, ale nie tych co trzeba... niestety.
    >> Te opisy to była ściema, prawdopodobnie podsycana
    >> przez firmy ubezpieczeniowe żerujące na strachu właścicieli
    >> samochodów przed kradzieżą swoich ukochanych auto-pupilków.
    >
    > Nie wiem, nie siedzę w tych tematach.
    > Czyli, pomimo tego, iż lusterkami macha CAN, to dostanie się do wnętrza
    > lusterka i podpięcie się pod CAN nic nie da?
    > Czy też CAN siedzi wewnątrz pojazdu, macha natomiast lusterkami podając
    > już tylko sygnały wykonawcze na silniczki (i grzałkę) w lusterku - a więc
    > linii CAN niet w lusterku?

    Otóż to. CAN macha procesorem lusterek w drzwiach, umieszczonym
    tuż pod ręcznymi manipulatorami lusterek - zwykle zintegrowana ta
    sama płytka elektroniczna z otwieraniem/zamykaniem drzwi i okien.

    Pamiętaj, że samochody robi się w dziesiątkach milionów sztuk i tam
    się oszczędza na wszystkim, nawet na tym że może iść 4 zamiast 6 drutów.

    > Przy okazji:
    > Czy CAN wychodzi przez wtyczkę do przyczepy?

    Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.

    > Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże
    > wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje mi
    > się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez
    > firewalla ;)

    Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
    diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.


  • 72. Data: 2015-01-28 00:53:02
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote in message
    news:Pine.WNT.4.64.1501280000510.1408@quad...
    > On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:
    >
    >> "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
    >>> On Mon, 26 Jan 2015, Pszemol wrote:
    >>>
    >>>> "re" <r...@r...invalid> wrote
    >>>>> Do jakiego systemu ?
    >>>>
    >>>> Do hosta (komputera pokładowego).
    >>>
    >>> <zgryźliwość>
    >>> Tego w lusterku i tego w klamce/zamku?
    >>> </zgryźliwość>
    >>
    >> W lusterku masz procesor?
    >
    > A czy ja wiem, co tego konkretnie CANa obsługuje?
    > Nie widać przeszkód (żeby mikrokontroler procesorowy), skoro
    > sobie życzysz.
    > Przeszkodę widać za to w Twoim rozumowaniu:
    >
    >> Ciekawe... :-)
    >
    > Nie.
    > Ty najwyraźniej uparłeś się nie zajarzyć, że CAN nie jest
    > "magistralą centralną" (z procesorem sterującym), lecz
    > magistralą wielodostępną - we wszystkich tego słowa znaczeniach
    > (jak to niektórzy mawiają, "multihosted").
    > *każdy* kto ma dostęp do drutów może wysłać rozkazy!
    > Zgodnie ze specyfikacją, dodajmy, ona (magistrala CAN)
    > do tego właśnie służy.

    Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
    zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
    jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
    obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

    > Z bardziej powszechnych, relatywnie blisko jest SCSI
    > (tak, można mieć kilka kart kontrolerów na jednej magistrali,
    > w tym podpiętych do kilku różnych komputerów, choć OSy które
    > potrafią coś takiego obsłużyć można policzyć na połowie
    > palców jednej ręki drwala).
    >
    > Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
    > z logowaniem"!

    Zgoda.


  • 73. Data: 2015-01-28 08:44:17
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "Ghost" <g...@e...com>



    Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ma98c7$rt7$...@d...me...

    >> Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
    >> z logowaniem"!

    >Zgoda.

    Siri pomogło?


  • 74. Data: 2015-01-28 09:47:29
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Jan 2015 17:51:02 -0600, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
    > Ja nie wiem na 100% ale obstawiam że nie.

    CAN występujr gnieździe przyczepy przy samochodach ciężarowych w
    gniazdach 24V np. 24V/15-pin (DIN/ISO 12098).

    --
    Marek


  • 75. Data: 2015-01-28 11:01:04
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
    >Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
    >zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
    >jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
    >obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    >4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

    Ale po co tam jakis procesor ?

    Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
    A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
    Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

    J.


  • 76. Data: 2015-01-28 11:57:20
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-28 o 00:51, Pszemol pisze:
    > "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > (...)
    >> Swego czasu jakiś mechanik mówił mi, że tak. Miałem (i mam) duże
    >> wątpliwości. Abstrahując od dwóch modeli gniazd - mimo wszystko wydaje
    >> mi się to zbyt ryzykowne, aby wystawiać sygnał na zewnątrz. I to bez
    >> firewalla ;)
    >
    > Nie słuchaj co Ci mówi taki czy inny mechanik tylko otwórz sobie
    > diagram połączeń do swojego samochodu i się dowiesz jak jest naprawdę.

    Mechaników rzadko słucham - śmiem twierdzić, że czasami sam już więcej
    zapomniałem, niż oni nauczyli się przez całe życie ;)

    Natomiast auta z CAN-em nie miałem i na razie wolę nie mieć. Teraz
    jeżdżę Pajero II, które ma kilka sterowników, każdy odpowiada za coś
    innego (np. tylko szyby, tylko centralny zamek, tylko tempomat, itd) - i
    to jest dobre. Są autonomiczne - ewentualne uszkodzenie jednego nie ma
    wpływu na resztę. Nawet "automat" obywa się bez elektroniki.
    Wcześniej miałem wynalazek p.t. Freelander - tam byle bzdura mogła nawet
    spowodować niemożność odpalenia silnika, lub przejście tegoż w tryb
    awaryjny.
    Natomiast, gdybym miał mieć auto, do którego wkładając hak holowniczy,
    musiałbym to kodować w CAN-ie - nie, dziękuję :(



    --
    Pozdrawiam.

    Adam


  • 77. Data: 2015-01-28 14:13:02
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
    news:54c8b363$0$2654$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
    >>Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
    >>zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
    >>jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
    >>obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    >>4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
    >
    > Ale po co tam jakis procesor ?
    >
    > Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
    > A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
    > Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

    Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
    sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
    niż analogowo.


  • 78. Data: 2015-01-28 14:48:06
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
    >>>Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,
    >>>zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
    >>>jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
    >>>obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    >>>4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...
    >
    >> Ale po co tam jakis procesor ?
    >
    >> Tylko ze zalozyles najprostszy model sterowania.
    >> A jak jest auto z pamiecia ustawien kierowcy ?
    >> Lusterka z enkoderami ... i juz jest sens procesora w srodku i CAN.

    >Pytasz po co procesor: ano właśnie po to, że łatwiej cyfrowo obrabiać
    >sygnały i zapamiętywać pozycje lusterek do pamiętania ich
    >niż analogowo.

    Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
    zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze
    :-)

    J.


  • 79. Data: 2015-01-28 16:10:18
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tylko wtedy przydaje sie sprzezenie zwrotne, ilosc kabelkow rosnie, i
    > zaczynaja miec sens trzy procesory - w lusterkach i w manipulatorze :-)

    I mniej więcej w tę stronę świat zmierza. :-)

    Kiedyś robiłem przetwornicę do LEDów sterowaną cyfrowo. Znacznie
    łatwiejsze okazało się włożenie SMPS w CPU niż CPU do SMPS...

    Pozdrawiam, Piotr


  • 80. Data: 2015-01-29 11:02:26
    Temat: Re: [cross] Android w samochodzie i CAN
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jan 2015, Pszemol wrote:

    > Co wcale nie znaczy że procesor będzie siedział W lusterku,

    Moment.
    Po kolei:

    > zwłaszcza że lusterek bocznych masz dwa... Procesor będzie
    > jeden, siedział przy manipulatorze ręcznym lusterek który
    > obsługuje kierowca i z tego układu będzie wychodziło po
    > 4 kable do dwu silników X i Y w każdym lusterku...

    Primo, Ty piszesz o lusterkach prawym i lewym, tak?
    Czyli niby (w późniejszym poście) masz świadomość, że rozwiązania
    takie jak CAN stosuje się po to, aby ZMNIEJSZYĆ liczbę
    przewodów, a jednocześnie proponujesz wizję konstrukcji,
    w której ZWIĘKSZASZ liczbę przewodów sterujących, i to
    w krytycznym miejscu, bo nie tylko oblatujących auto
    dookoła, ale jeszcze przechodzących przez ruchome części?

    Zwracam uwagę, że to co piszesz jest DIAMETRALNIE PRZECIWNE
    do przypadku, w którym "końcówka CAN" steruje fizycznym
    lusterkiem, szybą, zamkiem i czymś tam jeszcze, ale znajdującymi
    się OBOK SIEBIE!

    Druga część jest trudniejsza.
    Opisz jak sobie to "logowanie" wyobrażasz.
    Przypomnę, że mamy do czynienia z "multihosted" magistralą,
    na której KAŻDY może nadawać, KAŻDY widzi całą transmisję,
    jest wykorzystywana m.in. przy diagnostyce, a mamy przeciwko
    sobie włamywacza, który chce wydać "lewy" rozkaz.
    Ta magistrala nijak nie jest przystosowana do "blokowania
    transmisji", co chcesz zrobić!

    Bo mi wychodzi że proponujesz:
    - uwalenie możliwości diagnostyki
    - bo szyfrowanie trasmisji jest konieczne
    - co nijak nie będzie pasowało do idei prostego sterowania magistralą
    - kosztem narzutu wyrażonego dwucyfrową liczbą pewnie.

    >> Sterowanie taką magistralą NIE POTRZEBUJE żadnego "procesora
    >> z logowaniem"!
    >
    > Zgoda.

    No jak chcesz je wymusić?
    Kartką "włamywaczu, prosimy najpierw się wlogować, przed wydaniem
    rozkazu do lusterka"?
    Po czym zidentyfikujesz, że nadaje "uprawniony" sprzęt?

    pzdr, Gotfryd

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: