  • 1. Data: 2014-11-15 00:50:05
    Temat: co zamiast BF245 ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    No więc eksperymentuję sobie z tymi czujnikami piezo ,
    i potrzebny jest tam tranzystor N-FET.

    Mam jeszcze parę sztuk BF245B - z nimi układ działa najlepiej.
    No ale, to już chyba nie do kupienia obecnie.

    Chodzi o ten prosty układ ;

    http://www.megalithia.com/sounds/tech/piezo/fetamp.h
    tml

    Zrobiłem próbę z jakimś 2SK... który mam pod ręką - no działa, ale
    zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim na oko gorsza liniowość (sinusoida
    jakaś dziwna na wyjściu).

    Czym by tu współczesnym zastąpić BF245 ?
    Najlepiej, żeby w SMD oczywiście, no ale niekoniecznie.I coby miało
    jakieś powtarzalne parametry :)

    Pamiętam, że te BF245 cholerycznie awaryjne były. Jak to dziś jest z
    N-Fetami ?

  • 2. Data: 2014-11-15 01:17:33
    Temat: Re: co zamiast BF245 ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    aa, podobno BF545 go zastępywa.

  • 3. Data: 2014-11-15 08:15:20
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2014-11-15 00:50, sundayman pisze:
> [...]
    > jakieś powtarzalne parametry :)
    >
    > Pamiętam, że te BF245 cholerycznie awaryjne były. Jak to dziś jest z

    Zastąpiony przez BF545A,B,C SOT-23

  • 4. Data: 2014-11-15 10:01:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 15 Nov 2014 00:50:05 +0100, sundayman napisał(a):
    > No więc eksperymentuję sobie z tymi czujnikami piezo ,
    > i potrzebny jest tam tranzystor N-FET.
    > http://www.megalithia.com/sounds/tech/piezo/fetamp.h
    tml

    zwany tez j-FET (junction FET).

    Mozna by zastapic jakims depleted/depletin mode mosfet (z kanalem
    zubazanym).

    Albo i zwyklym mosfetem po odpowiedniej polaryzacji.

    > Zrobiłem próbę z jakimś 2SK... który mam pod ręką - no działa, ale
    > zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim na oko gorsza liniowość (sinusoida
    > jakaś dziwna na wyjściu).

    A punkt pracy odpowiedni ?

    A w ogole dziala ? Bo ta plytka dziala na wyginanie, powinna pod nia
    byc dziura w tym metalu, a nie widze aby o tym wspomnieli :-)

    > Pamiętam, że te BF245 cholerycznie awaryjne były. Jak to dziś jest z
    > N-Fetami ?

    Nie uzywalem ... ale j-FET powinien byc dosc odporny...

    J.

  • 5. Data: 2014-11-15 17:00:41
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    > Chodzi o ten prosty układ ;
    >
    > http://www.megalithia.com/sounds/tech/piezo/fetamp.h
    tml

    Można oryginała kupić http://elecena.pl/search?q=2N3819.
    Wojtek

  • 6. Data: 2014-11-15 17:43:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A w ogole dziala ? Bo ta plytka dziala na wyginanie, powinna pod nia
    > byc dziura w tym metalu, a nie widze aby o tym wspomnieli :-)

    Działa zaskakująco dobrze.
    Po przyklejeniu na płytkę ALU 1.5mm 30x50mm, taki prostokąt bez żadnych
    otworów, daje sygnał wyjściowy 2.5V dla 1 kHz (oczywiście na wyjściu
    wzmacniacza z tym BF245).

    Przetwornik piezo przyklejony "po całości", bez żadnych otworów pod nim,
    za pomocą poxipolu.

    AKG C411 w tych samych warunkach daje kilkadziesiąt mV.
    Nawet bez żadnego wzmacniacza - sam przetwornik z podłączonym równolegle
    rezystorem 1k daje jakieś 800 mV.

    Czyli - podejrzanie dziwnie dobrze się spisuje.
    Ale podkreślam - ten zwykły, okrągły. Foliowy dużo gorzej.

    Trochę inaczej wygląda charakterystyka częstotliwościowa piezo niż AKG
    C411- ale nie przebadałem jeszcze dokładnie.

  • 7. Data: 2014-11-15 23:52:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Mozna by zastapic jakims depleted/depletin mode mosfet (z kanalem
    > zubazanym).

    Swoją drogą, genialne elementy. Zadziwia mnie, w jak
    niewielu miejscach się je stosuje.

    > Nie uzywalem ... ale j-FET powinien byc dosc odporny...

    JFET ma też tę dodatkową zaletę, że działa przy odwrotnej
    polaryzacji bramki. Łatwo zrobić np. źródło prądowe AC.

    Pozdrawiam, Piotr

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 8. Data: 2014-11-16 02:54:41
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 15.11.2014 o 00:50, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > Zrobiłem próbę z jakimś 2SK... który mam pod ręką - no działa, ale
    > zdecydowanie gorzej. Przede wszystkim na oko gorsza liniowość (sinusoida

    Dobierając R2 (lub R3) uzyskaj napięcie na drenie trochę wyższe od
    połowy napięcia zasilania (najlepiej dobrać rez. tak
    aby uzyskać w przybliżeniu symetryczne obcinanie sygnału). Tak można
    ustawić pi*oko punkt pracy.
    http://www.circuitstoday.com/fet-biasing
    http://www.colorado.edu/physics/phys3330/phys3330_fa
    11/pdfdocs/AN102FETbiasing.pdf

    --
    rry

  • 9. Data: 2014-11-16 12:55:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    > jakieś powtarzalne parametry :)
    >
    > Pamiętam, że te BF245 cholerycznie awaryjne były. Jak to dziś jest z

    Mam małe wiaderko BF245 parowanych. Ale klasy A, niestety.
    W układzie zamieniłbym diody na złącza BC tranzystora.

    P.P.