  • 11. Data: 2004-01-30 15:16:17
    Temat: Re: co się stało z transferami w pol34?
    Od: Grzegorz Wolny <f...@g...pl>

    Użytkownik ---- ---- napisał:
> [...]
    >
    > No coz, nie wiem czemu spadly Panu transfery. Moze w PIONIERZE (nastepca
    > POL-34) a moze gdzies w waszym MAN-ie. Nie jest to wina QoS (z tego co Pan
    > napisal) - byc moze kwestia przytkanego lacza gdzies na trasie, ale raczej
    > nie w szkielecie PIONIERA - MAN-y nie sa w stanie go zapchac. Szybszy transfer
    > przy n sesjach FTP to standardowe zachowanie protokolu TCP - a dokladnie
    > mechanizmu "okna transmisyjnego". Im wieksze opoznienie tym wolniejszy
    > transfer TCP (przy stalej stopie bledow), co wykorzystuja programy typu

    Rozumiem, że ciężko zapchać 10GB sieć szkieletową (przynajmniej pomiędzy
    Opolem a najbliższymi węzłami) więc wina leży w routerach, które
    przekazują pakiety dalej.
    Jak więc się ustosunkować do mapki Pioniera:
    http://noc.man.poznan.pl/noc/strony/siec_pol34/stan_
    lacz.htm
    na której bardzo często widać że łącze z Poznania w kierunku Lublina
    jest wykorzystane w 80% i więcej? Czy to znaczy że transfery przy takich
    warunkach (80%) się pogorszą czy też nie ponieważ jest jeszcze 20% rezerwy ?

    Czy istnieje sposób aby wykryć, który z routerów na trasie obniża
    transfery? (np. dłuższy ping?)

    Pozdrawiam
    G.W.

  • 12. Data: 2004-02-02 09:39:19
    Od: "---- ----" <k...@N...gazeta.pl>

    Grzegorz Wolny <f...@g...pl> napisał(a):
    > Rozumiem, że ciężko zapchać 10GB sieć szkieletową (przynajmniej pomiędzy
    > Opolem a najbliższymi węzłami) więc wina leży w routerach, które
    > przekazują pakiety dalej.

    To twierdzenie wydaje sie byc nie pozbawione slusznosci ;-)

> [...]
    > warunkach (80%) się pogorszą czy też nie ponieważ jest jeszcze 20% rezerwy ?

    Jest to lacze ATM 155M na ktorym nie ma "polki" (nie jest nasycone) zatem nie
    powinno byc probelmow z transferami... Oczywiscie dla 80% wykorzystania,
    poziom ruchu jest okolo 100-110 Mbit/s. Dla takiego lacza ATM, efektywna
    przepustowosc IP to okolo 90-95% (w zaleznosci od m.in. enkapsulacji i
    wielkosci oryginalnych pakietow)
    Mozna oczekiwac ze to lacze powinno spokojnie wyciagnac 20-30 Mbit/s powyzej
    tego co ma teraz.

    > Czy istnieje sposób aby wykryć, który z routerów na trasie obniża
    > transfery? (np. dłuższy ping?)

    Jest kupa roznych narzedzi (patchar, pathrate, clink, bwmeter itp) ktore
    badaja pasmo przy pomocy metod aktywnych (wysylaja probki pakietow i obrabiaja
    je statystycznie). Jednakze ich wskazania nie zawsze sa poprawne...

    Mozna sprobowac mtr, ale to da tylko strate pakietow...

    Pozdrawiam.