  • 1. Data: 2014-11-18 10:37:39
    Temat: ciekawy problem z mapowaniem kulki
    Od: firr <p...@g...com>

    Ostatnio do rysowania kulki uzylem tej to metody ze generuje obraz kulki w bitmapie
    255x256 pikseli po czym pozniej w procedurze rasteryzacji to 'sampluje' i wyswietlam

    powstaje jednak problem jak dokladnie dobrac te wspolrzedne generowania i samplowania
    by kulka byla naprawde ladna (bo czesto sie zdarza ze jest np lekko niesymetryczna
    albo jest nieco mniejsza niz referencyjny midpoint

    chodzi np o to czy ta bitmapa z obrazem powinna miec parzysty czy nieparzysty
    rozmiar, albo jak doklanie napisac linijke samplowania

    u mnie jest to cos w stylu, ale nie myslalem o tym i to ma wlasnie chyba błedy

    float r_inv_128 = 1./R*128.;

    for(int j=-R; j<=R; j++)
    for(int i=-R; i<=R; i++)
    {
    SurfaceSample s = ball_picture[ (int)(j * r_inv_128 + 127.5) ][ (int)(i *
    r_inv_128 + 127.5) ];

    (w sumie jestem zmeczony i nawet nie che mi sie o tym pomyslec, ale jak odpoczne to
    trzebbedzie dobrac wartosci

  • 2. Data: 2014-11-18 11:57:54
    Temat: Re: ciekawy problem z mapowaniem kulki
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 18 Nov 2014 01:37:39 -0800 (PST), firr napisał(a):

    > (w sumie jestem zmeczony i nawet nie che mi sie o tym pomyslec, ale jak odpoczne to
    trzebbedzie dobrac wartosci

    I koniecznie swoimi przemysleniami sie podziel! Najlepiej w formie kolejnych 20
    postow
    jeden pod drugim. Juz trzemy kolanami nie mogac sie doczekac.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 3. Data: 2014-11-18 13:14:55
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 listopada 2014 11:57:57 UTC+1 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

> [...]
    postow
    > jeden pod drugim. Juz trzemy kolanami nie mogac sie doczekac.

    trzyj do woli biedny idioto (powinienes trzec podwojnie bo twoje jakze cenne
    jełpoizmy (ktore mz zenują nawet idiotów nie mowiac o sredniakach) powinny ci dac
    pewnie drugi sort tarcia)

  • 4. Data: 2014-11-19 04:34:58
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "firr" <p...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > trzyj do woli biedny idioto (powinienes trzec podwojnie bo twoje jakze
    > cenne jełpoizmy (ktore mz zenują nawet idiotów nie mowiac o sredniakach)
    > powinny ci dac pewnie drugi sort tarcia)

    Akurat ma rację, "profesorze"... Nie rozpoczynaj nowych wątków
    na ten sam temat tylko kontynułuj w tym samym odpisując
    na swoją wiadomość.

  • 5. Data: 2014-12-05 13:40:33
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 listopada 2014 10:37:40 UTC+1 użytkownik firr napisał:
> [...]
    r_inv_128 + 127.5) ];

    > (w sumie jestem zmeczony i nawet nie che mi sie o tym pomyslec, ale jak odpoczne to

    to jest o tyle ciekawy problem ze jest czy tez moze byc jakby otwarciem na swiat
    grafiki z subpikselową precyzją (jak na razie robie tylko nieprecyzyjną grafe)

    wiec jak to w sumie powinno byc? czy kulka powinna dotykac brzegami brzegu bitmapy?
    (Z tymi floatowymi wartosciami od 0.0 do 1.0 mam ten problem ze 1.0 praktycznie
    mapowaloby sie na 256 a to jest poza zakresem bajta - w praktyce wiec robie
    (int)(255.9*f) co wydaje sie
    troche niedoskonale teoretycznie, ale w
    sumie jest chyba poprawne (choc powinno byc pewnie raczej 255.9999 ale z kolei moze
    nie 255.99999999999999 mam nadzieje ze jakies reguly przyblizen na floatach nie
    zaokreglily tego kiedys do 256.)
    To sa w sumie jakies ciezkie detale tej
    arytmetyki przyblizen/bledow i zaokraglen na floatach choc na intach tez to wystepuje
    nie wiem czy warto temu poswiacjac wiecej uwagi

    przechodzac do bitmapy kulki i wzorku jej probkowania: pewnie i tak mozna traktowac
    kulke jako kolke o promieniu 1.0, przy wypelnianiu bitmapy zrobic dokladne
    probkowanie dla srodkow pikseli

    cd za chwile

  • 6. Data: 2014-12-05 13:50:12
    Od: firr <p...@g...com>

    > przechodzac do bitmapy kulki i wzorku jej probkowania: pewnie i tak mozna traktowac
    kulke jako kolke o promieniu 1.0, przy wypelnianiu bitmapy zrobic dokladne
    probkowanie dla srodkow pikseli

    czyli
    for(int j=0; j<256; j++)
    for(int i=0; i<256; i++)
    {
    float x = .5 + i - 128.;
    float y = .5 + j - 128.;
    }

    poprawnie?
    dla x = 128 jest .5 ok

    cwiartka ma 128 pikseli ostatnim pikeslem jest 127 czyli 255 wartosc 127.5 chyba ok

    w ujemną strone pierwszym pikselem jest -1 czyli 127 dostajemy -.5 ok
    dla piksela nr zero jest -127.5

    jest ok

    teraz dalsza czesc zagadnienia

  • 7. Data: 2014-12-05 14:11:42
    Od: firr <p...@g...com>

    > teraz dalsza czesc zagadnienia

    skalowanie

    problemem jest juz chocby to jak wysamplowac ta kulke jednym punktem,
    ktory piksel przeczytac? .0 .0 daje lewy gorny z tych czterech po srodku (zlamanie
    symetrii i zly rezultat, jako ze ten piksel juz ma normalną troche odcholona w orawo
    i w gore)

    samplowanie dwoma punktami - zakladam ze wzorek na to chyba by mial taka postac jak
    nalozenie upskalowanego 1x2 pikselowego okienka na to nasze 256x256 pikselowe czyli
    koordynaty defakto
    64. 64. 192.64
    192. 64. 192.192.
    i tez są błady decyzji przy wyborze piksela, tak samo nowet dla 3x3
    tak samo dla 4x4, dopiero dla 5x5 gdzie ekran dzieli sie na 10 tke dostajemy
    25.6 + i*51.2 i wtedy bledy samplowania
    zmieniaj sie chyba na nieco inne (bedą odchyly dla dziesietnych końcówek ale chyba
    przynajmniej beda symetryczne, w kazdym razie tez chyab wyglada na to ze
    takiego 25.6 nie nalezy tez castowac tylko zaokraglac (zeby zmniejszyc blad typu
    0-0.999 na blad skali 0.499)

    w kazdym razie juz z tego widac ze cos tu jest nie tak i ze chyba nalezaloby to
    wszystko poprawic

  • 8. Data: 2014-12-05 14:37:09
    Od: firr <p...@g...com>

    > w kazdym razie juz z tego widac ze cos tu jest nie tak i ze chyba nalezaloby to
    wszystko poprawic

    kwestie: 1) jest nieparzyste wygenerowanie bitmapy (a jesli wygenerowania
    nieparzyscie to i defakto nieparzysta w rozmiarze) jedyną praktyczną opcją?
    2) co zrobic by cala procedura byla (int) cast friandly - czy tez nic nie robic ?

    na dany moment nieparzysta bitmapa wydaje mi sie chyab jedyną opcją (choc nie jestem
    pewien), [jest to chyba w niejakiej sprzecznosci z kiedys uzyskana przeze mnie
    odpowiedzą gdy spytalem gdziec czy sprity maja byc parzyste czy nieparzyste (ktos
    sugerowal ze parzyste))

  • 9. Data: 2014-12-05 15:21:59
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu piątek, 5 grudnia 2014 14:37:09 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    > 2) co zrobic by cala procedura byla (int) cast friandly - czy tez nic nie robic ?

    ok, skoro tak to trzeba przemyslec nieparzystą wersje
    srodek piksela 128, 128 odpowiadalby .0 .0,
    piksel 255 odpowiadalby 127.
    piksel 1, -127.0
    ktoras kolumne trzeba wywalic albo pierwsza albo ostatnią, ciezka decyzja moze jednak
    lepiej wywalic ostatnią
    (czyli jednak srodkowy piksel bylby w 127 127)

    jak teraz wpisac kule w ta bitmape 255x255, tez chyba mozna tak brzegowo

    z drugiej strony gdyby ktos kiedys chcial probkowac sume po kilku pikselach moglby to
    przeszkadzac choc w sumei mozna sobie dodac puste wirtualnie choc czasem fizyczne
    wygodniej

    to jak wpisac ta kulke moze byc brzemiennw w wynik bo jesli ktos by
    rasteryzowal jakas ta wpisana brzegowo
    to mzoe kiedys ten jeden punk moglby tam wystawac (acz nie chce mi sie zastanawiac
    kiedy, pozatym cos chyba daloby sie z tym jednak zrobic) - moze wiec powinienem ja
    tam wpisac regułą 255.99 ?
    idealne sprobkowanie z drugiej strony mialoby elegancje tablicy matematycznej
    wiec moze jednak to, kula o promieniu
    127.5 (i tak jakos to malo matematyczne)
    - teraz trzeba by sie zastaniowic jakby dzialal sampling

    255

  • 10. Data: 2014-12-05 19:25:40
    Od: firr <p...@g...com>

    > - teraz trzeba by sie zastaniowic jakby dzialal sampling

    wydaje mi sie ze w tej nieparzystej wersji
    dzialalby z grubsza okay

    problem jest jednak ciag;e taki ze i tutaj mozna by czasem trafić ze wspolrzedną
    miedzy piksele - wtedy poniewaz kulka jest symetryczna a wybieranie pikseli jest
    ukierunkowane np na zawsze lewy w gore - wystapily by bledy i kulkabybyla
    niesymetrycznie snieksztalcona - lepiej bybylo przyblizac np zawsze do srodka lob
    zawsze na zewnatrz to zachowywaloby ksztalt
    - ale ciezsze (jesli nie ciezkie, do zakodowania - moze jednak wystarczy uzyc tylko
    floor a math.h -pozniej zobacze

    inan kwestia dla ilu skalowań dla dyskretnych srednic 1,2,3... takie cos by wystapilo
    (nie chce mi sie liczyc),
    chyba jednak nei dla za wielu

    widac jednak jak taki niby prosty problem ma zakamarków

    daej nalezyaloby przemyslec kwestie tego czy uzywac tez floatowych promieni przy
    rysowaniu i czy uzywac floatowych wspolrzednych przy rysowaniu (i czy
    uwzgledniac je w tym mapowaniu - to jeszcze nie jest antyaliasing

    (dalej jest kwestia antyaliasingu brzegowego,
    antyaliasking wiaze sie jednak ze swoistymi problemami

    1) niejasna dla mnie kwestia jak dodawac kolory
    2) obnizenie wydajnoci na ustalenie wspolczynika f (tego glownego 0. do 1.)
    3) straszna kwestia nielinearnej luminancji
    4) kwestia wyraznie zwiekszonego storage
    na trzymanie klatki (filmu)
    5) kwestia znacznie obnizonej wydajnosci na przekonwertowanie obrazu do wyjsciowego
    rgb

    (o ile wogole czegos nie ominalem, ale ogolnie nieststy spodziewam sie wyraznego
    slowdownu i ew frustrujacych klopotow zwiazanych z tym by naprawde tą gamme zrobic
    dobrze i o tyle nie che mis ie za to zabierac - gdyby tak procki bylu z 10 razy
    szybsze to co innego)