  • 31. Data: 2013-11-08 17:03:13
    Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:19:23 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
    > witam
    >

    > planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście
    >
    > będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa
    >
    > szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
    >
    > w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?
    >

    > ToMasz

    fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah
    naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.

  • 32. Data: 2013-11-08 17:04:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Romku, pytanie, bo w elektronice już niestety od pewnego czasu nie
    > grzebię (a przynajmniej nie codziennie), i nie zawsze jestem na bieżąco:
    > napisałeś "wytracić" - czyli reszta idzie w ciepło?

    Ale co tu wytracać, co ograniczać? Podali maksymalny prąd 180 mA, co
    się jakoś kupy trzyma. Mam moduły cienkowarstwowe, tyle że nie takie
    malutkie, a ze 20 razy większej powierzchni. Moc nominalna 120 W,
    czyli 1,2 A przy 100 V (99 ogniw w szeregu, tu na zdjęciu widać 29).
    Więc z grubsza się zgadza, choć to maleństwo ma wyraźnie mniejszą
    sprawność.

    Charakterystyka ogniw jest taka, że mają prawie stałą wydajność prądową
    przy napięciu na wyjściu od zera do napięcia roboczego. Co nie dziwi, bo
    to po prostu jest zakład produkcji elektronów. Za maksymalne napięcie
    robocze należy traktowac tu wymienione w danych 25 V. Jak się podłączy
    wprost akumulator 12 czy 14 V, to różnica i tak wytraci się w ogniwie.

    Z tym że ten prąd 180 mA, to był określany w warunkach wzorcowych, czyli
    przy strumieniu światła 1kW/m2. W samochodzie będzie kilka razy mniej.
    W słoneczny dzień. W pochmurny zimowy dzionek, to już szkoda gadać.
    Więc nie, nie spowoduje to wybuchu akumulatora pod maską.

    > Jeśli odpowiedź jest "tak", to następne pytanie:
    > jak zrobić, aby nadmiar nie szedł w radiator? Jakiś step-up/step-down?

    Tak jak robią to "zawodowe" inwertery przeznaczone do pracy w instalacjach
    solarnych. Czyli ssać maksymalny prąd z ogniw przy napięciu określonym
    przez największą moc pobieraną. I zamieniać na to, co akurat potrzebne.
    W dużych instalacjach typowo moduły łączy się szeregowo w łańcuchy
    o napięciu około 1000 V i zamienia to na 230 V AC synchronizowane z siecią.
    Albo na prąd stały ładujący akumulatory, jak kto ma taką potrzebę.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2013-11-08 17:21:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    fifak napisał tak:

    > ciekawy temat, zainteresowało mnie to, czy takie urządzenia się sprawdzają:?
    >
    > http://allegro.pl/bateria-solarna-samochodowa-ladowa
    rka-akumulatora-i3665333962.html

    > niestety wszystko co droższe to obawiał bym się o kradzież...

    Kilka tygodni temu widziałem takie samo ogniwo bodajże w Lidlu, w komplecie
    z lampą LED włączaną czujką ruchu (konstrukcja taka jak typowe halogeny).
    Całość była niewiele droższa od tego co na Allegro (dokładnej ceny nie
    pamiętam).

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2013-11-08 18:17:07
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2013-11-08 17:03, k...@g...com pisze:

    > fajnie Ci się udało ich wkręcić w temat "jak mając do dyspozycji mniej niż 1Ah
    naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.

    Chyba zdebilałem do reszty bo jeszcze do mnie nie dotarło dlaczego jest
    to niemożliwe...

    Adam

  • 35. Data: 2013-11-08 19:00:35
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 8 listopada 2013 18:17:07 UTC+1 użytkownik Adam Górski napisał:

> [...]
    >

    > Chyba zdebilałem do reszty bo jeszcze do mnie nie dotarło dlaczego jest

    Nie jest niemożliwe ale strasznie głupie. Co byś powiedział na taką sytuację. Ktoś
    wziął akumulator z telefonu. Ładuje go w domu. Dorobił do niego przetwornicę żeby na
    wyjściu było tyle ile potrzeba do ładowania akumulatora. I codziennie wtykał takie
    coś na przykład w gniazdo zapalniczki żeby akumulator podładować. Powiedział byś że
    ma małe myszki w głowie. Mnie tak powiedzieć nie wypada i postrzegany jako cham
    musiał bym stwierdzić że jest jebnięty. A rozwiązanie z takim akumulatorkiem jest
    tańsze i o pierdylion razy bardziej niezawodne. No i energetycznie dużo lepsze.

  • 36. Data: 2013-11-08 22:09:36
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2013-11-08 12:47, Andrzej Lawa pisze:
    > W dniu 08.11.2013 11:40, s...@g...com pisze:
    >
    > [ciach wielki, niepotrzebny cytat]

    > A może jeszcze byś łaskawie nauczył się poprawnie cytować i zawijać
    > wiersze?

    To fani googla, odporni na argumenty.
    Nie przekonasz...

  • 37. Data: 2013-11-08 22:38:13
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    naładować akumulator w samochodzie". Sorki ze popsułem ale nie moglem się opanować.
    nie. nie naładować. Spowodować aby zakładając jeden dzień słoneczny na
    tydzień, dostał 5ah. za 65zł. Taka bateria może być wykorzystywana w
    wielu innych sytuacjach.....

    nie można na tej metodzie polegać. naładować się da, ale w idealnych
    warunkach.

> [...]
    tańsze i o pierdylion razy bardziej niezawodne. No i energetycznie dużo lepsze.

    też o tym myślałem. ale tak: akumulator 6ah, do zabawki kosztuje 40zł i
    wytrzyma max 2 lata, z tym ze po roku będzie miał 3ah. wielokrotnie to
    przerabiałem w upsach. Mogę oczywiście kupić za 100zł porządny
    akumulator, który ma 6, moze 7.2 ah, ale do tego muszę miec przetwornice
    dc-dc step-up. mało tego, bardzo mądrą przetwornice, taką która nie
    spowoduje przeładowania przez pierwszą godzinę, i odetnie ładowanie gdy
    mały akumulator zacznie zdychać. jakby były gotowce, to bym może kupił.
    a tak? Tak się zastanawiam czy nie poczekać na promocje akumulatorów w
    norauto, i nie kupić 12v36ah i "palić na kable" Tylko że znowu taki
    akumulator jest za ciężki żeby go żona zatargała, i padnie po 6 latach.
    idealny byłby generator spalinowy zrobiony ze starej piły i jakiegoś
    alternatorka. niestety, normalne generatory musza mieć obowiązkowo 230v
    i 1kW

    ToMasz

  • 38. Data: 2013-11-08 22:56:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jawi napisał:

    > To fani googla, odporni na argumenty.
    > Nie przekonasz...

    Ja też lubię googla. Ale nie przekłada się to na fanatyzm. Wczoraj
    zajrzałem do tej działki, co służy do pisania na grupy. I już w ogóle
    przestałem cokolwiek rozumieć. Jak tego można używać?! Wiem, jak
    się patrzy na to, co trafia z googla do serwerów NNTP, to pierwszym
    wytłumaczeniem, jakie przychodzi ma myśl, jest sadyzm piszących.
    Ale teraz widzę, że więcej w tym masochizmu.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2013-11-08 23:07:13
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 8 listopada 2013 22:38:13 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > idealny byłby generator spalinowy zrobiony ze starej piły i jakiegoś
    >
    > alternatorka. niestety, normalne generatory musza mieć obowiązkowo 230v

    Już wystarczy. Nie dadzą się wkręcić. Ale i tak szacun i ukłony. Dobry jesteś.
    jeszcze nie raz ich zrobisz w chuja.

  • 40. Data: 2013-11-08 23:10:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    Friday, November 8, 2013, 10:38:13 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > idealny byłby generator spalinowy zrobiony ze starej piły i jakiegoś
    > alternatorka. niestety, normalne generatory musza mieć obowiązkowo 230v

    Zapewniam Cię, że akumulator 12V 7Ah podłączony równolegle do padliny
    w Lanosie w zupełności wystarczał do zakręcenia i odpalenia silnika
    1.6. I jeździłem tak prawie miesiąc.

    --
    Best regards,
    RoMan