  • 11. Data: 2010-02-01 09:15:05
    Temat: Re: at90s2313 resety i zwisy
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    EM wrote:
    > Witam
    > Najpierw usuń źródło zakłóceń, czyli silnik :).
    > Czyli daj jakiś dobry gasik na stykach przekaźnika.
    >
    > Pozdr
    > EM

    Ta drogą bym poszedł bo zaobserwowałem, że styki mocno iskrzą w trakcie
    zwierania i rozwierania. Potęguje to jeszcze obecność kondensatora który
    robi za zawadę w obwodzie zasilania silnika. Pytanie tylko jak zrobić
    taki gasik. Zastanawiam się nad wstawieniem dużego opornika (rzedu 500k
    lub 1M) równolegle z tym kondensatorem, tak aby go rozładowywać po
    wyłączeniu zasilania silnika. Może są inne lepsze patenty?
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 12. Data: 2010-02-01 10:45:58
    Od: "u" <...@w...yz>

    Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości
    > Ta drogą bym poszedł bo zaobserwowałem, że styki mocno iskrzą w trakcie
    > zwierania i rozwierania. Potęguje to jeszcze obecność kondensatora który
    > robi za zawadę w obwodzie zasilania silnika. Pytanie tylko jak zrobić

    Wywal gasik
    Daj przekaźnik daleko od procesora
    Jak koniecznie chcesz chronic styki to szeregowo opornik 100 Om i
    kondensator 0,1uF wsadź równolegle od silnika
    Na zakłócenia to nie pomoże.

  • 13. Data: 2010-02-01 19:56:13
    Od: "MM" <m...@t...pl>

    >CIACH
    Ja to się tam na 2313 nie znam, ale daj szansę pieskowi.
    Żeby zaszczekał trzeba mu powiedzieć kiedy,
    żeby siedział cicho to też mu trzeba czymś pysk zatkać ;-)

    gdzieś na początku przed pętlą główną daj:
    Config Watchdog = 2048 'reset after 2048 mSec
    (nie wiem jaka tam jest maksymalna wartość zobacz w pdf-ie) uwaga- czas musi
    być większy od najdłuższej pętli łacznie ze stanem IDLE
    potem:
    Start Watchdog 'start the
    watchdog timer

    a potem gdzieś w pętli głównej, najlepiej tuż przed loop :
    reset Watchdog

    W czasie normalnej pracy przed każdym zakończeniem pętli licznik watchdoga
    będzie się zerował, a gdy cos pójdzie źle - doliczy do ustawionej wartości i
    zresetuje procesor.

    Pozdrawiam
    MM

  • 14. Data: 2010-02-01 20:33:09
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    MM pisze:
> [...]
    > watchdoga będzie się zerował, a gdy cos pójdzie źle - doliczy do
    > ustawionej wartości i zresetuje procesor.

    Hmm. Ciekawe rozwiązanie i warte testów na żywym organiźmie. Powiedz mi
    jeszcze czy w moim programie (gdzie nie ma Config watchdog, start i
    reset watchdog) watchdog w ogóle pracuje? Zdaje się, że nie i stąd te
    zwiechy których istnienia nie rozumiem.
    Dzięki i pozdrawiam
    Tomek

  • 15. Data: 2010-02-01 20:36:32
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > Wywal gasik
    Gasika nie ma. Kondensator o którym mowa ma za zadanie zmniejszyć obroty
    wentylatora.

    > Daj przekaźnik daleko od procesora

    Nie da się. Zespawane wszystko na jednej płytce

    > Jak koniecznie chcesz chronic styki to szeregowo opornik 100 Om i
    > kondensator 0,1uF wsadź równolegle od silnika

    Jesteś pewny, że opornik nie wyparuje a silnik będzie sie krecił?

  • 16. Data: 2010-02-02 06:47:57
    Od: "MM" <m...@t...pl>

> [...]
    > jeszcze czy w moim programie (gdzie nie ma Config watchdog, start i reset
    > watchdog) watchdog w ogóle pracuje? Zdaje się, że nie i stąd te zwiechy

    No przecież do tego maleństwa szklana kula się nie zmieści.
    Skąd procesor ma wiedzieć co ma robić jak mu tego wyraźnie nie powiesz???
    Konfigurujesz timery i je uruchamiasz? No to zrób to samo z watchdogiem - to
    też licznik tylko ma osobny oscylator nie wyłączany w stanie idle. Jedno na
    co musisz uważać to żeby nie zrobić pętli dłuższej niż czas watchdoga -
    żadne tam "wait 10" no bo wtedy na pewno się zresetuje.
    A - jeszcze jedno - rozkaz resetowania watchdoga musi być w pętli głównej.

    Pamiętaj że watchdog to tylko ostatnia deska ratunku w sytuacjach do których
    w ogóle nie powinno dochodzić!!!
    Najpierw rozdziel zasilanie procesora od przekaźników - po mostku i ew.
    elektrolicie odejście do zasilania przekaźników i z tego samego miejsca
    przez diodę separującą do oddzielnych kondensatorów filtrujących zasilanie
    procesora (daj ze 100 mikroF i równolegle 100 nanoF zaraz za diodą, potem
    100 nanoF bezpośrednio na nogach zasilania procesora). Przyda się również
    taki kondensatorek na wejściu z Twojego sznurka - tam też mogą wchodzić
    zakłócenia.
    Najlepiej wrzuć gdzieś schemat - wtedy zobaczymy czego brakuje.

    Jszcze jedno - w Bascomie jest help - wpisz w indeks watchdog albo co Cię
    tam innego interesuje i przeczytaj -- warto.

    Pzdr
    MM

  • 17. Data: 2010-02-02 09:30:40
    Od: "u" <...@w...yz>

    > Jesteś pewny, że opornik nie wyparuje a silnik będzie sie krecił?

    Przez taki gasik płynie znikomy prąd. Jego zadaniem jest przejąć prąd przy
    gwałtownych zmianach, komutacji.

  • 18. Data: 2010-02-08 11:30:00
    Temat: epilog
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    Witam,
    Zdaje się, że problem rozwiazany. Może nie w 100% ale 99 na pewno. Otóż
    postanowiłem najpierw zastosować najprostrze modyfikacje, czyli idąc za
    radą EM wprowadziłem gasik na styki przekaznika według pomysłu u. No
    może z lekką modyfikacją wartości kondensatora (47n) i opornika (200 om)
    bo takie miałem pod ręką. Ku mojemu zdumieniu układ od razu zaczął się
    zachowywać bardziej stabilnie. Od dwóch dni testuję go in vivo i do
    resetu doszło tylko raz może na 100 załączeń wentylatora. Oczywiście jak
    dotąd nie było żadnego zawieszenia procesora. Kodu programu nie
    modyfikowałem, zobaczę jeszcze jak będzie sie ustrojstwo zachowywać w
    dłuższym czasie. Ewentualnie wprowadzę jawne wywoływanie watchdoga.
    Dziekuję wszystkim za cenne wskazówki.
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 19. Data: 2010-02-10 23:03:22
    Temat: Re: epilog
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    > Witam,
    > Zdaje się, że problem rozwiazany. Może nie w 100% ale 99 na pewno. Otóż
    Epilog? Rozwiązany?
    99% Pana zadowala?
    Przekaźnik to złom, a budowanie dodatkowo gasika na nim to już trudno
    zrozumieć.
    SHARP S202 lub podobny i zapomnieć o temacie.
    Obudzić się! Przekaźniki na śmieci. Mamy 2010 rok.
    S.

  • 20. Data: 2010-02-11 00:33:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Feb 2010 00:03:22 +0100, Sylwester Łazar wrote:
    >Epilog? Rozwiązany?
    >99% Pana zadowala?
    >Przekaźnik to złom,

    Dlaczego zlom ? Jesli dobrze dziala, to czego wiecej od niego wymagac?
    Zly bo sie nie psuje w pierwszej mikrosekundzie przeciazenia ? :-)

    >a budowanie dodatkowo gasika na nim to już trudno zrozumieć.

    Gasik uprzedzam puszcza troche pradu w stanie otwartym i tez mi sie
    nie podoba.

    >SHARP S202 lub podobny i zapomnieć o temacie.

    A do niego trzeba dodatkowo gasik, czy ma wbudowany ? :-)

    J.