-
1. Data: 2012-02-06 09:26:51
Temat: akceleracja inna niz 3d
Od: " " <f...@g...pl>
czy wspoloczesny pecet oferuje jakakolwiek akceleracje
grafiki inna niz 'klasyczne' 3d ('klasyczne' to jest takie jak
w ogl itp)
Np czy renderowanie fontów jest w jakis sposób akcelerowane czy
wszystko po prostu liczy procek?
(kiedys za czasow pentium 1 pamietam byl np standard vesa
i z tego co pamietam byla tam chyba jakas akceleracja do
2d w sensie np akceleracji do kopiowania prostokatnych
blokow obrazu z miejsca na miejsce, 'sprzetowego' rysowania
lini itp (a jak nie w wesie to niektore karty to na pewno
dostarczaly same z siebie) - teraz nie wiem czy te akceleracje
zupelnie upadly czy jednak wystepują tylko sie o nich
jakos rzadko mowi)
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
2. Data: 2012-02-06 09:50:40
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>
Akceleracja 2d jest uproszczoną wersją akceleracji 3d i często jako taka jest
używana. Co do renderingu fontów, to zazwyczaj nie stosuje się tu akceleracji, bo
szybciej jest sobie zrenderować w pamięci i przesłać gotowa bitmapę na ekran (+cache
utworzonych bitmap).
AdamK
-
3. Data: 2012-02-07 09:32:52
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: " profesor fir" <f...@g...pl>
Adam Klobukowski <a...@g...com> napisał(a):
> Akceleracja 2d jest uproszczon=B1 wersj=B1 akceleracji 3d i cz=EAsto jako t=
> aka jest u=BFywana. Co do renderingu font=F3w, to zazwyczaj nie stosuje si=
> =EA tu akceleracji, bo szybciej jest sobie zrenderowa=E6 w pami=EAci i prze=
> s=B3a=E6 gotowa bitmap=EA na ekran (+cache utworzonych bitmap).
a mozesz podac przyklad takiej akceleracji 2d - nie chodzi
mi o plaskie ustawianie oteksturowanych quadów na oglowym
viewporcie (bo to tez podpada pod akceleracje 3d)
chodzi mi o to czy sa (czy tez nie ma) inne akceleracje,
np kiedys moja bardzo stara karta trident miala akceleracje
polegajaca na akcelerowaniu kopiowan prostokatow obrazu
(do uzycia np podczas przeciagania za belkeokna po pulpicie)
i jeszcze pare innych akceleracji 2d (wogole byly tam dziwne
i ciekawe rzeczy np tryb tekstowy w rodzaju 160x60 itd)
teraz to chyba wypadlo z uzycia, mimo ze np takie staromodne
akceleracje by mi sie np mogly przydac bo ja pisze gierki 2d
w takim staromodnym stylu przy pomocy stepixeli i prymitywow
(zalezy co prawda bo najlepijej by bylo gdyby to moglo operowac
na pixelbuforze w zwyklym ramie (a z tym to gorzej) a nie w
video ram z wystawionym jedynie interfejsem (nie lubie takiego
programowania zza interfejsu zwlaszcza ze to nie tylko problem
ograniczen interfejsu ale tez problem opaque'watosci wszystkiego
- na iphone mialem z tym nidobre przygody bo nie bylo jasne
ktore operacje dzialaja w vramie ktore w ramie co sie dzieje i
jak nalezy to robic)
chetnie doczytalbym o takich sprawach (tj czy na moim systemie
sa akceleracje inne niz te zwykle na viewporcie 3d)
inna sprawa - o ile normalnie jak pisze sie w ogl to otwiera
sie specjalny viewport (a tak jest) to wynika z tego ze reszta
ekranu jest 'jakims innym' framebuforem (i realnie rzeczywiscie
nie jest przeciez quadem w 3d) a przeciez jest to ta sama karta
graficzna, czyli karta oferuje do pracy jakis inny tryb niz
oglowski viewport 3d - wiec moze ten tryb jest jednak jakos
akcelerowany
nie spotkalem ksiazek na temat tego wlasnie trybu 2d o tyle
wlasnie pytam bo to tajemnicza sprawa - jak doszukac sie info
na temat tego trybu karty graficznej?
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
4. Data: 2012-02-07 09:44:26
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>
Taką akcelerację ma np. biblioteka Cairo (operacje graficzne za pomoca operatorów
Portera-Duffa). Nie znam szczegółów implementacji, ale jednym z backednów (szeroko
używanym) jest OpenGL.
To o czym piszesz (w kontekście Tridentów) to tzw. Blitter. Tego typu układy były
popularne w latach osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych (np. w Amidze,
Atari STE i wielu konsolach do gier). Układy 3D potrafią wykonać większość operacji
które potrafiły blittery (i oczywiście sporo więcej).
Nie pamiętam szczegółów jak to jest implementowane, czytałem o tym dawno temu.
AdamK
-
5. Data: 2012-02-07 10:39:03
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: " " <f...@g...pl>
Adam Klobukowski <a...@g...com> napisał(a):
> Tak=B1 akceleracj=EA ma np. biblioteka Cairo (operacje graficzne za pomoca =
> operator=F3w Portera-Duffa). Nie znam szczeg=F3=B3=F3w implementacji, ale j=
> ednym z backedn=F3w (szeroko u=BFywanym) jest OpenGL.
>
> To o czym piszesz (w kontek=B6cie Trident=F3w) to tzw. Blitter. Tego typu u=
> k=B3ady by=B3y popularne w latach osiemdziesi=B1tych i na pocz=B1tku dziewi=
> =EA=E6dziesi=B1tych (np. w Amidze, Atari STE i wielu konsolach do gier). Uk=
> =B3ady 3D potrafi=B1 wykona=E6 wi=EAkszo=B6=E6 operacji kt=F3re potrafi=B3y=
> blittery (i oczywi=B6cie sporo wi=EAcej).
>
> Nie pami=EAtam szczeg=F3=B3=F3w jak to jest implementowane, czyta=B3em o ty=
> m dawno temu.
>
no moze i potrafia ale ja jakos nie widze tej oferty
trenuje pisanie gierek w 2d (w 'klasycznym' wlasnie stylu)
i nie chce otwierac oglowego viewportu 3d bo nie oferuje
on dostepu na poziomie pikseli a o 'innej akceleracji' wlasnie
nic mi nie wiadomo, stad to pytanie
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
6. Data: 2012-02-22 14:51:22
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>
W dniu 2012-02-06 10:26, f...@g...pl pisze:
> czy wspoloczesny pecet oferuje jakakolwiek akceleracje
> grafiki inna niz 'klasyczne' 3d ('klasyczne' to jest takie jak
> w ogl itp)
> Np czy renderowanie fontów jest w jakis sposób akcelerowane czy
> wszystko po prostu liczy procek?
> (kiedys za czasow pentium 1 pamietam byl np standard vesa
> i z tego co pamietam byla tam chyba jakas akceleracja do
> 2d w sensie np akceleracji do kopiowania prostokatnych
> blokow obrazu z miejsca na miejsce, 'sprzetowego' rysowania
> lini itp (a jak nie w wesie to niektore karty to na pewno
> dostarczaly same z siebie) - teraz nie wiem czy te akceleracje
> zupelnie upadly czy jednak wystepują tylko sie o nich
> jakos rzadko mowi)
Tu można trochę na temat poczytać:
http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2
539.html
-
7. Data: 2012-02-22 20:34:52
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: " " <f...@g...pl>
Piotr Chamera <p...@p...onet.pl> napisał(a):
> W dniu 2012-02-06 10:26, f...@g...pl pisze:
> > czy wspoloczesny pecet oferuje jakakolwiek akceleracje
> > grafiki inna niz 'klasyczne' 3d ('klasyczne' to jest takie jak
> > w ogl itp)
> > Np czy renderowanie fontów jest w jakis sposób akcelerowane czy
> > wszystko po prostu liczy procek?
> > (kiedys za czasow pentium 1 pamietam byl np standard vesa
> > i z tego co pamietam byla tam chyba jakas akceleracja do
> > 2d w sensie np akceleracji do kopiowania prostokatnych
> > blokow obrazu z miejsca na miejsce, 'sprzetowego' rysowania
> > lini itp (a jak nie w wesie to niektore karty to na pewno
> > dostarczaly same z siebie) - teraz nie wiem czy te akceleracje
> > zupelnie upadly czy jednak wystepują tylko sie o nich
> > jakos rzadko mowi)
>
> Tu można trochę na temat poczytać:
>
> http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2
539.html
>
przejrzalem to pobierznie (przezywajac godzine niesamowitych
meczarni bo ta stronka cos u mnie nie dziala, a to zatrzymuje sie
po tylule a to idzie do przodu kiedy wcisne back - normalnie
mozna sie pochlastac i to nie raz) - jest to nawet na temat
i mowi orzede wszystkim ze ta akceleracja 2d jest i ze cos sie
w tym dzieje, nawet ze gdi na xp (czyli u mnie) jest akcelerowane
(z tym ze nawet akcelerowane jest kosmicznie wolne) ale nie
mowi o tym jak sie do tych akceleracji dobrac bez gdi:
moge sie zajac nawet sensowna klepanina na suboptymalnym
layerze (tak jak wszyscy) ale to mi troche psuje humor (nie tylko
to :ciekawe przy tym czy dentysta nie zarazil mnie jakims syfem
bo sterylizacja narzedzi to tam rzadko odchodzi:/) bo w pamieci
mam czasy kiedy wyciskalo sie krzemaki do konca
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
8. Data: 2012-02-23 08:32:17
Temat: Re: akceleracja inna niz 3d
Od: " " <f...@g...pl>
<f...@g...pl> napisał(a):
> Piotr Chamera <p...@p...onet.pl> napisał(a):
>
> > W dniu 2012-02-06 10:26, f...@g...pl pisze:
> > > czy wspoloczesny pecet oferuje jakakolwiek akceleracje
> > > grafiki inna niz 'klasyczne' 3d ('klasyczne' to jest takie jak
> > > w ogl itp)
> > > Np czy renderowanie fontów jest w jakis sposób akcelerowane czy
> > > wszystko po prostu liczy procek?
> > > (kiedys za czasow pentium 1 pamietam byl np standard vesa
> > > i z tego co pamietam byla tam chyba jakas akceleracja do
> > > 2d w sensie np akceleracji do kopiowania prostokatnych
> > > blokow obrazu z miejsca na miejsce, 'sprzetowego' rysowania
> > > lini itp (a jak nie w wesie to niektore karty to na pewno
> > > dostarczaly same z siebie) - teraz nie wiem czy te akceleracje
> > > zupelnie upadly czy jednak wystepują tylko sie o nich
> > > jakos rzadko mowi)
> >
> > Tu można trochę na temat poczytać:
> >
> > http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2
539.html
> >
> przejrzalem to pobierznie (przezywajac godzine niesamowitych
> meczarni bo ta stronka cos u mnie nie dziala, a to zatrzymuje sie
> po tylule a to idzie do przodu kiedy wcisne back - normalnie
> mozna sie pochlastac i to nie raz) - jest to nawet na temat
> i mowi orzede wszystkim ze ta akceleracja 2d jest i ze cos sie
> w tym dzieje, nawet ze gdi na xp (czyli u mnie) jest akcelerowane
> (z tym ze nawet akcelerowane jest kosmicznie wolne) ale nie
> mowi o tym jak sie do tych akceleracji dobrac bez gdi:
> moge sie zajac nawet sensowna klepanina na suboptymalnym
> layerze (tak jak wszyscy) ale to mi troche psuje humor (nie tylko
> to :ciekawe przy tym czy dentysta nie zarazil mnie jakims syfem
> bo sterylizacja narzedzi to tam rzadko odchodzi:/) bo w pamieci
> mam czasy kiedy wyciskalo sie krzemaki do konca
>
>
ciekawe sa tez wyniki pomiarow (to ma byc hardware acceleratet gdi)
30 curves / ms
6 fillrectow / ms
17 fillpolys / ms
14 fillelipses
9 truetype(?) /ms
50 lines /ms
mz jest to malo, o ile sama przepustowosc setpixelem na dobrym
kompie to nawet gdzies tak pod pol miliona pixeli (nie wiem
na ile przesadzam ale moze podchodzic pod ta wartosc) na ms
to zestawienie tego z 50 lines / ms wypada strasznie kiepsko
dla gdi - i raczej uznalbym gdi jest chalowate * CHAŁA *,
gdyby miec czyste akcelerowane 2d to byloby co inmego, mysle
ze spokojnie 100x wiecej - jakbym mial dostemp z poziomu
dobrego drivera albo nizej to chcialbym sie tym zająć
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/