  • 11. Data: 2016-01-12 21:26:47
    Temat: Re: Zwoje kabla na linii telefonicznej
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Zaraz, zaraz, czy to znaczy, że panowie kablarze zaczęli poruszać się
    > w czwartym wymiarze?! Kabel skręcony lewoskrętnie pozostanie takim
    > niezależnie od tego, od której strony nań spojrzeć. Podobnie prawoskrętny
    > pozostanie prawoskrętnym bez względu na to, czy się go zacznie wciągać
    > od strony studzienki pod lasem, czy tej obok strumirnia. Jedyny sposób,
    > by uzyskać dwa odcinki kabla skręcone w odwrotne strony, to oblecieć
    > z jednym z nich wszechświat na około i wyjść z drugiej strony. O tepsie
    > mówili, że różne cuda się tam dzieją, ale nie wiem czy aż takie.

    Zabrzmi to jak słynna zagadka matematyczna :-)
    Masz trzy kolejne studnie A, B i C. Jeżeli wciągasz jeden odcinek kabla
    od strony A i drugi od strony C - w obu przypadkach w kierunku studni B
    to zrobią w niej mufę z parami kręcacymi się w przeciwną stronę. Moim
    zdaniem na jednym końcu powinna być szpula przewinięta na drugi bęben i
    tam wciągana od drugiego końca. Nie wiem jakie są do tego oficjalne
    wytyczne.

    Co do cudów, to ja ich widziałem dość dużo, np. chamskie wciąganie kabla
    po krawędzi studni a nie po swego rodzaju łyżce, zabezpieczającej
    izolację.
    Razu pewnego pięknego wymieniano stojącą przy moim bloku szafę kablową.
    Gdy w końcu zauważyłem ekipę przepinającą kable, to po powrocie do
    mieszkania nerwowo podniosłem słuchawkę i zawiodłem się - był sygnał.
    Jednak tknięty przeczuciem wybrałem swój numer - otrzymałem sygnał
    wołania. Uśmiech rozjaśnił mi gębę - nie zawiodłem się, miałem obcy
    numer. Na szczęście w tym czasie jeszcze wiedziałem do kogo zadzwonić i
    szybko poprawili. Pary potrafią być tak pomieszane, że ISDN nie pójdzie
    a statyczne pomiary pętli, izolacji będą OK.

  • 12. Data: 2016-01-12 21:26:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > z jednym z nich wszechświat na około i wyjść z drugiej strony. O tepsie
    > mówili, że różne cuda się tam dzieją, ale nie wiem czy aż takie.

    Też mi się wydawało, że nawet po pijaku ciężko byłoby kabel przełożyć na
    lewą stronę ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2016-01-12 21:36:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Ale przedmówcy chodziło nie o łączenie tego samego kabla, ale dwóch
    > różnych, jeden skręcony w prawo, drugi w lewo. Mimo wszystko ja się
    > zastanawiam czy to faktycznie ma jakieś znaczenie??

    Wszystkie skręcone są w tę samą stronę -- i zawsze będą, niezależnie od
    partactwa kablarzy. Przy sztukowaniu kabla z odcinków, też w kolejnych
    kawałkach każda para jest skręcona tak samo. Bo owszem, poszczególne
    pary mają różny skok skrętu, poprzeplatane są w bardzo złożony sposób,
    ale ściśle powiązane jest to z układem kolorów w wiązkach. Więc łączy
    się ze sobą takie same wiązki i takie same pary w wiązkach. Inaczej to
    by kablarz zgłupiał od tej roboty. A tak, to połaczenie stuparowego
    kabla idzie zadziwiająco szybko. Dopiero jak ta stuparowa wiącha dzieli
    się w jakiejś studzience na dwie pięćdziesięcioparowe, to może być coś
    inaczej. I też nie ma to znaczenia -- bo to przecież nie tak, że jak
    ten prund na odcinku kilometra wbił się w rytm jednego skrętu, to przy
    przejściu na inny mu się nóżki poplączą. Różny skręt i te wszystkie
    wymyśłne spolty faktycznie wpływaja na jakość transmisji. Ale przede
    wszystkim na niskich (akustycznych) częstotliwościach. Wymyślono to
    po to, by zminimalizować przypadkowe przesłuchy międzyparowe.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2016-01-12 21:47:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

> [...]
    > od strony A i drugi od strony C - w obu przypadkach w kierunku studni B
    > to zrobią w niej mufę z parami kręcacymi się w przeciwną stronę.

    Genialne! Jak będę potrzebował śruby z lewoskrętnym gwintem, to zastosuję
    ten sposób z przeciąganiem przez studzienki.

    Jarek

    --
    Matematyka nie może wypełnić życia, ale nieznajomość matematyki już
    niejednemu wypełniła. (Ex. gratum: dendrometrzy i ekonomiści).

  • 15. Data: 2016-01-12 22:09:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > wszystkim na niskich (akustycznych) częstotliwościach. Wymyślono to
    > po to, by zminimalizować przypadkowe przesłuchy międzyparowe.

    Nie będę się upierał, bo kablarstwo nie było moją specjalnością ale
    takie mieli podobno zalecenia. Nie wytłumaczę jakie tam konkretnie
    zachodzą zjawiska.
    W każdym bądź razie i tak Atlantis nie ma na to wpływu. Może tylko
    zadbać o swoje podwórko.

  • 16. Data: 2016-01-12 22:12:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    > Też mi się wydawało, że nawet po pijaku ciężko byłoby kabel przełożyć na
    > lewą stronę ;)

    Skrót myślowy - chodzi o położenie par w kablu wieloparowym i łączenie
    kabli. Jeśli dwa kable zaciągnie się z dwóch stron, to nie da się ich
    potem połączyć w mufie, bo ułożenie par będzie przeciwne i łączenia
    nie da się zrobić.
    Wbrew pozorom i intuicji to wcale nie jest obojętne. Wie to każdy, kto
    kiedykolwiek miał w rękach kabel wieloparowy i musiał go rozszyć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2016-01-12 23:35:48
    Od: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>

    > Ostatnio upgrade'owałem swoje połączenie z Internetem do VDSL2. Tym
    > samym osiągnąłem granicę, przy której parametry linii mają znaczenie.
    > Wcześniej spokojnie wyciągałem pełną dostępną prędkość 20Mbit/s, teraz
    > szybkość wynosi około 60Mbit/s, chociaż dostępna taryfa pozwalałaby na
    > 80Mbit/s.

    Zainteresuj się odcinkiem kabla od gniazdka do modemu. Większiość
    stosowanych kabli to nie są skrętki tylko płaskie kable. Tu jest pies
    pogrzebany - zdziwisz się ile można tu osiągnąć.
    Zbych

  • 18. Data: 2016-01-13 00:59:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wbrew pozorom i intuicji to wcale nie jest obojętne. Wie to każdy, kto
    > kiedykolwiek miał w rękach kabel wieloparowy i musiał go rozszyć.

    Trochę kabli telefonicznych widziałem.
    Trochę ich łączyłem, czy to w szafach, czy w studzienkach.
    Ale wszystkie zawsze (łącznie z "ołowiankami") były skręcane w tę samą
    stronę.

    I nie ma znaczenia, czy patrzysz na kabel od strony pyska, czy ogona ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2016-01-13 08:18:02
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > Wbrew pozorom i intuicji to wcale nie jest obojętne. Wie to każdy, kto
    > kiedykolwiek miał w rękach kabel wieloparowy i musiał go rozszyć.

    Muszę (!) napisać, że czytając ten wątek po prostu poraża stan wyobraźni
    niektórych (a może to większość?) ludzi. Nie potrafią sobie wyobrazić
    takiej prostej sytuacji. Toż tu nawet 3 pary wystarczą żeby temat móc
    zauważyć.

    Pozdrawiam

    DD

  • 20. Data: 2016-01-13 10:06:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

> [...]
    > niektórych (a może to większość?) ludzi. Nie potrafią sobie wyobrazić
    > takiej prostej sytuacji. Toż tu nawet 3 pary wystarczą żeby temat móc

    Wyobraźnia większości ludzi (a może nawet wszystkich) jest na tyle
    rozwinięta, że w końcu zrozumieją, iż obracjając kablem nie da się
    zmienić kierunki skręcenia skrętek. Stwierdzenie, że "jak się nie
    obrócisz, dupa nadal z tyłu" jest tak fundamentalne, jak prawo Ohma.

    Powtarzane są opinie kablarzy (lub o kablarzach) niemające związku
    z tym o czy powyżej. Położenie wiązek w kablu miało znaczenie
    przy łączeniu kabli ołowianych. Takie połączenie było konstrukcją
    geometryczną, spojenia kabli były krótkie, izolowane jakąś owijką.
    Jeśli numeracja wiązek obiegała przekrój kabla zgodnie ze wskazówkami
    zegara, to w tej drugiej powinno być odwrotnie. Wtedy każda para
    łatwo trafiała na odpowiednik w drugiej połówce i dało się to łatwo
    oblutować ciasną mufą. Ale to było dawna i nieprawda. Dzisiaj ta
    "konstrukcja geometryczna" zamieniła się w "konstrukcję topologiczną".
    W końcach obu połówek wyciąga się w wiązki na odcinku circa pół metra,
    z odpowiadających sobie wiązek wydłubuje sie pary i łączy je żelkowymi
    kostkami. Potem wiąże się te druciki sznurkiem jak snopki i kolanem
    wpycha w sporą mufę.

    --
    Jarek