  • 1. Data: 2009-04-15 08:03:57
    Temat: Zwiększenie zasięgu ...
    Od: bocian <b...@g...com>

    Witam,
    mam taki prosty nadajnik i odbiornik na 433Mhz. Ustrojstwo zasilane z
    bateryjki 12V. Zasięg marny bo koło 5m.
    Jak w dosyć tani i prosty sposób zwiększyć zasięg? Chodzi mi o
    uzyskanie stabilnego ok. 50m. Antenka do nadajnika wystarczy? Gdzie
    taką antenkę najlepiej kupić? Liczą się też troszkę wymiary i
    względnie elegancki wygląd.

    Pozdrawiam,

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2009-04-15 08:55:53
    Temat: Re: Zwiększenie zasięgu ...
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "bocian" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
[...]

    Drogi kolego, to jest grupa, na której spotykają się elektronicy, a nie
    wróżbici.
    Nie podałeś żadnej użytecznej informacji.
    Nie wiemy jak wygląda schemat.
    Nie wiemy jakiej anteny teraz uzywasz.
    Napisz coś więcej, to na pewno ktoś Ci pomoże.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 3. Data: 2009-04-15 10:07:47
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Wita

    Użytkownik "bocian" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    [...]
[...]

    17 cm przewodu w izolacji. Typ przewodu w zaleności od potrzeb - miękka
    linka lub sztywny drut. Kolor - rzecz gustu ;-). Miejsce przyłączenia -
    najlepiej kolektor tranzystora generatora. Przyjmuję, ze nadajnik jest
    skrajnie uproszczoną konstrukcją, jednotranzystorową, bez stopnia
    wzmacniacza. Jeżeli nie, to miejscem podłączenia powinien być kolektor
    tranzystora ostatniego stopnia wzmacniacza w.cz. Sposób podłączenia - przez
    kondensator, najlepiej SMD (wymiary!) o pojemności rzędu 0,5 do 1,5 pF.
    Uwaga - tego rodzaju rozwiązanie nie jest zalecane. Istnieje bardzo duże
    zagrożenie lokalnego "ubogacenia" pasma 70 cm różnymi zakłóceniami. Nie
    wspominam już, że pod względem formalnym taki "patent" jest nielegalny.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 4. Data: 2009-04-15 10:32:04
    Od: bocian <b...@g...com>

    On 15 Kwi, 12:07, "Krzysztof Kucharski"
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > 17 cm przewodu w izolacji. Typ przewodu w zaleności od potrzeb - miękka
    > linka lub sztywny drut. Kolor - rzecz gustu ;-). .....[ciap]....
    > Nie wspominam już, że pod względem formalnym taki "patent" jest nielegalny.

    Drodzy koledzy wróżbici! ;-)
    Przepraszam jeśli wyraziłem się nieprecyzyjnie. Nabyłem ostatnio
    urządzenie typu nadajnik / odbiornik do bezprzewodowego wyzwalania
    lampy błyskowej. Zaletą wynalazku jest to że śmiga radiowo, wadą jest
    jego zasięg (5m).
    Po wybebeszeniu nadajniczka oczom moim ukazał się przewód długości ok.
    3-4cm w roli anteny. Schematu dokładnego narysować nie potrafię a
    zdjęć PCB przy sobie nie noszę. Konstrukcja raczej podobna do np.
    tego:
    http://allegro.pl/item610372781_wyzwalacz_radiowy_la
    mp_phottix_pt_04_1_odbiorniki.html
    Myślę nad zastosowaniem antenki (nadajnik + odbiornik) tego typu:
    http://www.antennafactor.com/Products/Monopole/LP-Se
    ries-Monopole-Antennas/

    W związku z tym pytanie: co koledzy wróżbici mogą mi doradzić w
    takowej sprawie?

    Dziękuję za uwagi i pozdrawiam serdecznie! ;-)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2009-04-15 13:30:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 15 Apr 2009 03:32:04 -0700 (PDT), bocian napisał(a):

    > W związku z tym pytanie: co koledzy wróżbici mogą mi doradzić w
    > takowej sprawie?

    Antena przy odbiorniku jest równie ważna a nawet ważniejsza niż przy
    nadajniku. Kupowanie gotowych anten mija się z celem. Są duże i sztywne a
    na dodatek kosztują ;) Myślę że kilkucentymetrowy (najwyżej 12cm) odcinek
    linki w izolacji sprytnie sprzęgnięty z obwodem wyjściowym nadajnika i
    odpowiednio odbiornika byłby skuteczny. Doradzałbym raczej próbę
    sprzęgnięcia indukcyjnego aniżeli przez pojemność. Oczywiście, linka
    podczas akcji musi być możliwie wyprostowana, np. może zwisać.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2009-04-15 14:45:11
    Od: bocian <b...@g...com>

    On 15 Kwi, 15:30, Jacek Maciejewski <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Antena przy odbiorniku jest równie ważna a nawet ważniejsza niż przy
    > nadajniku. Kupowanie gotowych anten mija się z celem. Są duże i sztywne a

    Wspomniana antenka kosztuje 2$ więc może warto spróbować? :-)
    Duża też zbytnio nie jest...

    Pozdrawiam,

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2009-04-15 15:28:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 15 Apr 2009 07:45:11 -0700 (PDT), bocian napisał(a):

    > Wspomniana antenka kosztuje 2$ więc może warto spróbować? :-)
    > Duża też zbytnio nie jest...

    No a wiesz co jest w środku takiej anteny i jak ją sprzęgnąć z obwodami
    urządzeń? Nie spodziewasz się chyba że w urządzeniach jest gniazdo do
    jakiego można taką antene na gotowo przypiąć? Zapewniam cię że antena
    wielkości i wagi urządzenia nie będzie wygodna w obsłudze a giętki drucik o
    gramowej wadze, zwisający z urządzenia jest niezniszczalny. Dodatkowo,
    znacznie łatwiej zapanować nad sprzęgnieciem takiego drucianego rezonatora
    aniżeli klocka o którym nic nie wiadomo. No i nie ulegaj złudzeniu że jak
    za coś zapłacisz i rasowo wygląda będzie lepsze niż to co ci doradzi
    praktyk.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2009-04-15 21:56:10
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    bocian pisze tak:

    > Zaletą wynalazku jest to że śmiga radiowo, wadą jest
    > jego zasięg (5m).

    Myśle że jest zepsuty bo byle co z marketu na 433 ma 20m zasiegu.

    --
    mariusz

  • 9. Data: 2009-04-16 07:40:06
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "bocian" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    Drodzy koledzy wróżbici! ;-)
[...]

    Czy na pewno to działa na 433 MHz?
    Jeśli tak, to szeregowo z tą antenką powinna być szeregowa cewka wydłużająca
    ją elektrycznie do 1/4 fali.
    Możesz wydłużyć antenę do ok. 17 cm, ale jeśli jest szeregowa cewka, to ją
    omiń.
    Tak czy inaczej urządzenie powinno działać na dużo większą odległość niż 5
    m. Wróżę że jest jakieś uszkodzenie lub rozładowana bateria.

    Dziękuję za uwagi i pozdrawiam serdecznie! ;-)
    --
    Marcin

    Też pozdrawiam,
    Andrzej