  • 21. Data: 2013-10-23 22:57:30
    Temat: Re: Znowu ronda :)
    Od: Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl>

    W dniu 2013-10-23 19:02, PlaMa pisze:

    > A na rondzie nie jest możliwe skręcenie w lewo.

    Jak to nie. A mało to się widuje jeżdżących po rondzie z włączonym lewem
    kierunkiem? :)

    --
    Krzysiek
    http://niewygodne.info.pl/index.htm

  • 22. Data: 2013-10-23 22:57:38
    Od: Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl>

    W dniu 2013-10-23 15:11, Myjk pisze:
    > Nawet wskazanie, że na kwadratowym skrzyżowaniu po zmianie znaków na
    > "rondo" ruch odbywa się IDENTYCZNIE, nie jest w stanie ich przekonać
    > że rondo to nadal skrzyżowanie -- tyle tylko że całość jest
    > zaokrąglona dla wygodniejszej jazdy, wykluczone są kolizyjne skręty w
    > lewo (a także zmniejszona możliwość na czołówkę czy zderzenie boczne
    > z dużą prędkością) dzięki powiększeniu wyspy centralnej i że każdy
    > pojazd dojeżdżający do skrzyżowania niezależnie od kierunku z którego
    > nadjeżdża ma ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po
    > skrzyżowaniu.

    Kto ma się wpieprzyć, to się wpieprzy bez względu czy to rondo czy nie.
    Przykład z Nysy i Kłodzka.
    http://www.youtube.com/watch?v=e0GzOQMW1EE
    http://www.youtube.com/watch?v=iCyZfF_KDhA

    Jest sobie takie rondko od roku, dwóch. Wcześniej to była krzyżówka,
    jedna ulica główna tu oznaczona jako Krucza i Wielka ze znakami D-1z
    dojazdową Gwiaździstą ze znakiem A-7
    https://maps.google.pl/?ll=51.094352,17.017184&spn=0
    .00106,0.002411&t=h&z=19

    Nie pamiętam od lat by były wcześniej dzwonki na tej krzyżówce a bardzo
    często tędy przejeżdżam. Po przebudowie nie ma tygodnia by nie było
    kilka dzwonków. No... ale jest "bezpieczniej" LOL

    Jedynym sensownym rozwiązaniem są takie znaki poziome, a
    nieprzekonywanie że rondo to zwykłe skrzyżowanie.
    https://maps.google.pl/?ll=51.045864,16.955211&spn=0
    .001061,0.002411&t=h&z=19

  • 23. Data: 2013-10-23 23:48:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 21:18:26 +0200, LEPEK

    > Jeśli wjazd na rondo ma jeden pas, a na rondzie są dwa pasy, to
    > wjeżdżając można zająć dowolny.

    Oczywiście.

    > A nie ma przecież zakazu jazdy prawym pasem dookoła ronda

    W zasadzie to jest. Już Art 3. o tym traktuje. Ale jeśli siętraktuje zasady
    wybiórczo, to oczywiście nie będzie problemu żeby sobie w kółko po rondzie
    pojeździć. W końcu komu to cokolwiek utrudnia...

    > - nie ma przymusu opuszczenia go najbliższym zjazdem
    > jadąc prawym pasem (o ile oznakowanie tak oczywiście nie stanowi).

    Nie ma. Kto twierdzi że jest?

    > Dokładnie tak samo na wjazdach wielopasmowych na rondo wielopasmowe -
    > jadąc prawym pasem po rondzie nie trzeba zjeżdżać najbliższym zjazdem.

    Nie, bo można pojechać przecież prosto tak z prawego jak i z lewego pasa (o
    ile oznakowanie oczywiście inaczej nie stanowi).

    > Piszesz, że skręcając w prawo należy zająć prawy pas przed
    > skrzyżowaniem. A jak są dwie w prawo?

    Co dwie?

    > A co z jazdą "na wprost", o ile można o czymś takim mówić na rondzie?

    Oczywiście że można o czymś takim mówić i nie widzę problemu ani żadnej
    sprzeczności. Prosto można jechać z dowolnego (nieoznakowanego kierunkiem)
    pasa.

    > To, co piszesz obowiązuje na rondach "turbinowych" - specjalnie
    > oznakowanych.

    Nie, właśnie przede wszystkim obowiązuje na nieoznakowanych, gdzie
    zastosowanie mają przepisy ogólne.

    > Tylko że to wymaga dość dobrej orientacji, której brakuje
    > mniej pewnym siebie kierowcom, jak i kultury pozostałych,
    > aby nie wyprzedzać "jeszcze jednego" i jechać z podobną
    > prędkością, jak wszyscy.

    Oczywiście. Tylko czy to jest jakieś usprawiedliwienie do naginania
    istniejącego, obowiązującego prawa by dać fory kierowcom którzy nie
    potrafią się odnaleźć? Przecież ci kierowcy to jest klucz do bajzlu na
    drogach.

    --
    Pozdor Myjk

  • 24. Data: 2013-10-24 08:00:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Oct 2013 22:14:41 +0200, Myjk

    > najprostrzy

    Borze!
    <pac!>

    --
    Pozdor Myjk

  • 25. Data: 2013-10-24 12:14:53
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 22:14, Myjk pisze:

    > Twój szkic porównawczy jest wygodny, bo rozpatruje najprostrzy wariant
    > "zwykłego" skrzyżowania. Ale skrzyżowania są różne, toteż masz tu takie,
    > istniejące, które się lepiej wpisuje do ew. porównania:

    Zauważ tylko, że to skrzyżowanie posiłkuje się znakami poziomymi przed
    wjazdem i na skrzyżowaniu, co zmienia totalnie jego charakter. Gdyby nie
    te znaki to bym, zawracał skręcając przed "wysepką w środku".

    Powiedz mi jedną rzecz - ten srebrny samochód na samej górze
    skrzyżowania - czy on może zawrócić czy nie?

    A jeśli tak to może to zrobić pierwszym dostępnym pasem czy musi wjechać
    na kolejny?

  • 26. Data: 2013-10-24 13:35:37
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-23 10:45, PlaMa pisze:

    > Czy ktoś może wskazać mi przepisy w PoRD, o których mówią obaj panowie?
    > "utrudniają zjazd z ronda tym, którzy zgodnie z przepisami poruszają się
    > pasem wewnętrznym."
    > "poruszają się prawym, zewnętrznym pasem, nawet jeśli /.../ łamią Kodeks
    > ruchu drogowego i objeżdżają po tym pasie całe rondo."
    > Bo dla mnie to ci na prawym pasie poruszają się prawidłowo.

    ok, postanowiłem dopytać się u źródła:

    Krzysztof Wasyńczuk
    24.10.2013 13:19

    "Właśnie przy próbie zjazdu z ronda najczęściej dochodzi do kolizji.
    Kierowcy zapominają, że - zjeżdżając z wewnętrznego pasa na rondzie -
    muszą ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się prawym,
    zewnętrznym pasem, *nawet jeśli tamci łamią Kodeks ruchu drogowego i
    objeżdżają po tym pasie całe rondo.* - A to według nas wynika z braku
    podstawowej znajomości przepisów ruchu drogowego - uważa Wasyńczuk.

    Pogrubiana część zdania nie jest moją wypowiedzią. Jest to z pewnością
    literówka popełniona przez dziennikarza. Poza tym nie popełnia kierowca
    wykroczenia w ruchu drogowym ten który objeżdża je dookoła. Natomiast
    przy zjeździe z ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, kierujący znajdujący
    się na lewym pasie (wewnętrzny) musi ustąpić pierwszeństwa przejazdu dla
    kierującego znajdującego się na wewnętrznym pasie(prawym), który również
    chce zjechać.W tym przypadku mamy do czynienia z zasadą prawej ręki.
    Dziękuje za trafne spostrzeżenie na pewno skontaktuje się z
    dziennikarzem GW, aby poprawił tekst w wydaniu internetowym. "

  • 27. Data: 2013-10-24 13:49:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 24 Oct 2013 12:14:53 +0200, PlaMa

    > Zauważ tylko, że to skrzyżowanie posiłkuje się znakami
    > poziomymi przed wjazdem i na skrzyżowaniu

    Gdyby nie było strzałek poziomych to niewiele by to zmieniło --
    przynajmniej w kwestii skrętu w lewo i zawracania. Nadal ten manewr byłby
    dozwolony tylko z jednego, skrajnie lewego pasa ruchu. Strzałka w lewo jest
    tylko i wyłącznie po to, aby nie próbować z tego pasa (ten pas jest bardzo
    długi) pojechać prosto bo się wpadnie na krawężnik.

    > co zmienia totalnie jego charakter.

    Przesadzasz. To skrzyżowanie ma swoją charakterystykę, tak samo jak swoją
    charakterystykę, ze względu na konstrukcję z podstawowego założenia,
    posiada rondo.

    > Gdyby nie te znaki to bym, zawracał skręcając przed "wysepką w środku".

    Ale znaki są, rozwiązanie tego skrzyżowania nie jest sprzeczne z
    przepisami, jazda jest jasna -- więc proponuję skupić się na tym porównaniu
    a nie na takim które jest akurat wygodniejsze i lepiej pasujące do
    konkretnej teorii. To do niczego nie prowadzi.

    > Powiedz mi jedną rzecz - ten srebrny samochód na samej górze
    > skrzyżowania - czy on może zawrócić czy nie?

    Wg Art. 22., nie może -- ponieważ nie jest prawidłowo ustawiony do tego
    manewru i żadne znaki mu takiej mocy nie nadają.

    W praktyce może się naprawiać, ale wtedy jedzie ze złego ustawienia i musi
    ponosić konsekwencje (tj. ustąpić pierwszeństwa prawidłowo jadącym). Chce
    bezpiecznie i bezproblemowo zawrócić, ma być przy lewej krawędzi, począwszy
    od wjazdu na skrzyżowanie.

    --
    Pozdor Myjk

  • 28. Data: 2013-10-24 13:51:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 24 Oct 2013 13:35:37 +0200, PlaMa

    > W tym przypadku mamy do czynienia z zasadą prawej ręki

    Ah, uwielbiam ten tekst. Prawa ręka rozwiązuje wszystkie problemy,
    zwłaszcza jak wystarczająco szybko się nią macha...

    --
    Pozdor Myjk

  • 29. Data: 2013-10-24 13:52:07
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Thu, 24 Oct 2013 13:35:37 +0200 osobnik zwany PlaMa napisał:

> [...]
    > Kierowcy zapominają, że - zjeżdżając z wewnętrznego pasa na rondzie -
    > muszą ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się prawym,

    Chyba, że "rondo" jest wymysłem szalonego inzyniera ruchu, jak to w samym
    centrum Warszawy. Przyjrzyjcie się jak są wymalowane pasy
    http://goo.gl/maps/zsSMp

    a potem zerknijcie na zainstalowane na rondzie sygnalizatory

    http://goo.gl/maps/zjfL6
    Tak. To jest sygnalizator do skrętu w lewo na rondzie :)
    I co teraz ma zrobić ten co jedzie okrężnie zewnętrznym pasem? :)

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 30. Data: 2013-10-24 13:59:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 24 Oct 2013 11:52:07 +0000 (UTC), masti

    > I co teraz ma zrobić ten co jedzie okrężnie zewnętrznym pasem? :)

    Zawołać Scooby Doo i brygadę.

    --
    Pozdor Myjk