  • 1. Data: 2009-05-19 12:09:41
    Temat: Zmiana kroju pisma na niestandardowy krój na stronie WWW
    Od: "Sebastian -Sebecco- Grabowski" <g...@w...pl>

    Witam :)

    Chciałbym stworzyć stronę Stowarzyszenia, które rekonstruuje wojny
    średniowieczne. Poza grafiką i zdjęciami jest w planach zamieszczenie
    sporej ilości tekstu. Nie chciałbym by każda strona była zwykłą
    grafiką. Wolałbym by treści były wyświetlane jako tekst (np gotyk,
    jakaś fraktura itp) stylizowany na wzór średniowiecznych inkunabułów.

    Czy w ogóle jest taka możliwość? Jeśli tak to proszę o pomoc.

    Znalazłem w internecie na stronach Microsoftu informacje o WEFT (ale
    niestety nie działa to tak jak oczekiwałem).
    Strona ma być stroną statyczną (bez bajerów typu flash) głównie HTML,
    CSS i troche JS. Ogólne założenie jest takie, że Stowarzyszenie ma mieć
    możliwość w miarę łatwej aktualizacji strony i treści. Dlatego moje
    poszukiwania.

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.
    --
    Sebastian Grabowski

  • 2. Data: 2009-05-19 16:00:05
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Przeglądarki wyświetlają tekst używając czcionki zainstalowanej na
    komputerze oglądacza strony WWW. Tak więc za pomocą CSS i tradycyjnych
    technik nie ma możliwości takiej o jakiej wspominasz. Obejściem problemu
    może być zastosowanie zewnętrznych pluginów, które potrafą coś od siebie
    wyświetlić korzystając z okna przeglądarki. Można zastosować np Flasha gdyż
    można w nim osadzać fonty. Czy jest to rozwiązanie? ... sam zadecyduj.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2009-05-19 16:53:17
    Od: piotr-x <p...@g...pl>

    On 2009-05-19 14:09, Sebastian -Sebecco- Grabowski wrote:

    > Czy w ogóle jest taka możliwość? Jeśli tak to proszę o pomoc.

    Dla ie faktycznie mozesz przekonwertowac czcionke za pomoca weft, i to
    dziala : ) pozostale (nowsze) przegladarki akceptuja najzwyczajniejszy
    ttf; istnieje tez metoda konwertowania znakow do flash, ale lepsze od
    flash wydaje mi sie takie rozwiazanie :
    http://typeface.neocracy.org/examples.html

    Poza wszystkim - plik z czcionka moze byc spory, latwo go odchudzisz -
    albo zrobisz inna krzywde przy pomocy high-logic fontcreator

  • 4. Data: 2009-05-19 19:43:54
    Temat: Re: Zmiana kroju pisma na niestandardowy krój na s=?UTF-8?B?dHJvbmllIFdXVw==?=
    Od: "Sebastian -Sebecco- Grabowski" <g...@w...pl>

    W dyspucie piotr-x takie cuda rzecze:

> [...]
    >
    > Poza wszystkim - plik z czcionka moze byc spory, latwo go odchudzisz
    > - albo zrobisz inna krzywde przy pomocy high-logic fontcreator

    Piotrze wielkie dzięki za pomoc w rozwiązaniu mojego problemu! To
    zadziałało w 90% (a to już dużo). Problem pojawia się w momencie
    gdy w tekście są PL znaczki (ą, ę, itp.) w kroju, który posiadam
    (PL Frankenstein) wyświetlają się kropki. Jeśli ktoś ma pomysł
    jak to rozgryźć to będę wdzięczny za poradę.

    --
    Sebastian -Sebecco- Grabowski GG:5064727
    http://www.grabowski.ovh.org

  • 5. Data: 2009-05-20 13:59:07
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Zacytuję fragment:

    "Specyfikacja CSS 2 zawierała informacje o tym, w jaki sposób możemy osadzić
    czcionkę w dokumencie WWW. Osadzenie miało polegać na pobieraniu czcionek
    wraz ze stroną WWW. W ten sposób miał być ominięty problem dostępności
    różnych czcionek w różnych platformach. . Rozwiązanie takie nie przyjęło
    się, i zostało wycofane ze specyfikacji CSS 2.1. Wydaje mi się, że jednym z
    głównych powodów są prawa autorskie dotyczące czcionek. Osadzenie czcionek w
    dokumencie prowadziłoby w istocie do nieograniczonego rozpowszechniania
    czcionki."

    Czy to prawda?

  • 6. Data: 2009-05-20 14:12:52
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 20.05.2009, Marek <m...@s...interia.pl> wroted:

> [...]
    > dokumencie prowadziłoby w istocie do nieograniczonego rozpowszechniania

    1) @font-face jest z powrotem częścią specyfikacji CSS3; ta funkcja jest
    już obsługiwana przez Safari 3.1 i Firefoksa w wersji 3.5 (beta); IE jak
    zwykle usiłował sobie zawłaszczyć specyfikację, tzn. owszem, od wersji
    IE 5 obsługiwał @font-face z CSS2, ale tylko z microsoftowym wynalazkiem
    w postaci EOT (Embedded Open Type) -- Safari i Firefox 3.5 obsługują TTFy
    i OTFy;

    2) problemy prawno-licencyjne na pewno będa się pojawiać, ponieważ do tej
    pory po prostu nie nie było powszechnej metody używania określonych
    fontów w publikacjach WWW, stąd to konkretne pole użytkowania nie było
    uwzględniane przez autorów i producentów fontów; z drugiej strony,
    pojawienie się typografii webowej oznacza ogromny wzrost zainteresowania
    tą branżą i per saldo na pewno się autorom opłaci; autorzy/producenci
    mogą starać się utrzymać pewien poziom kontroli nad użyciem fontów
    dostarczając usług hostingu (font nie jest pobierany ze strony np.
    www.firma.com, a tylko arkusz CSS w tym serwisie wskazuje na adres np.
    www.autor.com/fonty/costam.ttf -- w ten sposób można w pewnym stopniu
    nadzorować dystrybucję).

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing

  • 7. Data: 2009-05-20 14:22:25
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Grzegorz Staniak napisał:
> [...]
    > w postaci EOT (Embedded Open Type) -- Safari i Firefox 3.5 obsługują TTFy

    Konqueror 4.3 też będzie wspierał (svn już to ma). Opera?

    m.
    --
    LaTeX + Vim = http://vim-latex.sourceforge.net/
    Vim Universal Templates: http://vim.sf.net/script.php?script_id=1078

  • 8. Data: 2009-05-20 17:15:45
    Od: satellite <p...@g...pl>

    On 2009-05-19 21:43, Sebastian -Sebecco- Grabowski wrote:

    > zadziałało w 90% (a to już dużo). Problem pojawia się w momencie
    > gdy w tekście są PL znaczki (ą, ę, itp.) w kroju, który posiadam
    > (PL Frankenstein) wyświetlają się kropki. Jeśli ktoś ma pomysł

    A daj stronie kodowanie znakow windows-1250 - powinny sie pojawic
    polskie znaki

  • 9. Data: 2009-05-20 17:28:26
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Przywróćmy komunizm! Jeśli wszystko będzie wspólne włączając fonty, nie
    będzie licencji, to nie będzie również hamulców do rozwoju technologii :-)))

    Dziękuję za informacje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2009-05-21 11:34:11
    Od: "Radek N." <n...@g...pl>

    Mikolaj Machowski pisze:

    > Konqueror 4.3 też będzie wspierał (svn już to ma). Opera?

    Opera to jeden z głównych animatorów supportu dla @font-face.
    Hakon Wium Lie (http://www.alistapart.com/articles/cssatten) prowadził
    już prezentacje we Wrocławiu, na których na własne oczy widziałem wersję
    Opery wspierającą @font-face.

    --
    Radek N.