  • 41. Data: 2023-08-10 06:43:42
    Temat: Re: Zegar na neonach?
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Ale tylko dla Niemców, miejscowojęzyczni będą musieli na prądzie ;-)

    -----

  • 42. Data: 2023-08-10 07:12:52
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Lata temu w amazonowym Kindlu był wyświetlacz typu Biały Papier, na dodatek nie
    pobierał energii.
    Jak to było zrobione i dlaczego się nie upowszechniło?

  • 43. Data: 2023-08-10 07:22:03
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    To się chyba nazywało Nixie.
    Ręczne kalkulatory były na podobnych wyświetlaczach.

  • 44. Data: 2023-08-10 07:23:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-08-10, ąćęłńóśźż <c...@b...pl> wrote:
    > Lata temu w amazonowym Kindlu był wyświetlacz typu Biały Papier, na dodatek nie
    pobierał energii.
    > Jak to było zrobione i dlaczego się nie upowszechniło?

    Nadal jest, ale to co jest, co prawda daje się czytać spokojnie bez
    podświetlenia, ale nie jest jak papier. A pewnie dlatego tak jest, że z
    podswietleniem starcza na miesiące uzytkowania - zgaduje, że bardziej
    białe pasywne tło przeszkadzałoby podświetleniu.

    --
    Marcin

  • 45. Data: 2023-08-10 11:15:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Aug 2023 07:22:03 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > To się chyba nazywało Nixie.
    > Ręczne kalkulatory były na podobnych wyświetlaczach.

    Nie - to są własnie VFD.

    Nixie wyglądaja np tak
    https://www.youtube.com/watch?v=lCsnWJ-87qs

    Kalkulatora na nixie sobie nie przypominam ... ale na swiecie były
    https://mechanicalcalculators.wordpress.com/about/ni
    xie/

    I w Polsce tez? Mera 203
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/pierwszy-polski-k
    alkulator-mera-203b-unikat-nixie-i7025002049.html

    Swoją drogą - to dla rządu czy korporacji, co w mld liczyly?
    12 cyfr.

    Bo chyba nie dla inzyniera, choc moglby miec pozytek przy stałym
    przecinku.

    J.

  • 46. Data: 2023-08-10 11:55:58
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    ksowany_Wy%C5%9Bwietlacz_Oknowy

    > Na PG, akademiku elektroniki, gdzieś na początku lat 90. już tak
    > kombinowali. Z tym, że nie było żadnej automatyki, za to duzy wk..rw,
    > jak się jakiś pokój wyłamywał. Ktoś tam później latał po pietrach i
    > debugował.

    Na PWr za czasów moich studiów tak właśnie robiliśmy. Lata siedemdziesiąte.

    Paweł

  • 47. Data: 2023-08-10 12:36:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-08-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >

    > I w Polsce tez? Mera 203
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/pierwszy-polski-k
    alkulator-mera-203b-unikat-nixie-i7025002049.html

    Patrząc po google, były też ruskie Iskry, w każdym razie
    coś podobnego kojarzę:
    https://a.allegroimg.com/original/1ec58d/ec14ea004f5
    d97396612a17f01e0

    --
    Marcin

  • 48. Data: 2023-08-10 13:52:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Aug 2023 11:55:58 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    ksowany_Wy%C5%9Bwietlacz_Oknowy

    > Na PWr za czasów moich studiów tak właśnie robiliśmy. Lata siedemdziesiąte.

    Wow - ale wtedy to chyba ręcznie?

    Tu studenci zainwestowali, zrobili sterowniki, i jak widac projekt sie
    rozwijał kilka lat - ale to juz lata 2000

    J.

  • 49. Data: 2023-08-10 18:51:36
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    OK, miałem chyba taki (dostałem w prezencie na wiosnę 1976 r.):
    www.youtube.com/watch?v=j5tlgcugXcs
    Kiedyś zsunął mi się z krzesła na bardzo miękkie podłoże i uszkodził się - nie
    świecił.
    W jedynym wówczas (1976/77) znanym mi serwisie (przy dawnej ul. Rutkowskiego obecnie
    Chmielnej w W-wie?) prywaciarz nie umiał
    naprawić, bąkał coś o przetwornicy i braku części.
    W komisie (Nowowiejska blisko Pl. Zbawiciela?) podobny minimalnie nowszy model
    kosztował 12 tysięcy złotych (2-3 pensje?).
    Gdzieś tego Casio jeszcze trzymam, na pamiątkę prezentu.
    Miałem później podobny Sanyo o mniejszej liczbie funkcji (czterodziałaniowy).
    Raz omyłkowo podłączyłem do Sanyo (dwa paluszki, gniazdo 3V DC) zasilacz od Casio (6V
    DC) i w wyświetlaczu Sanyo aż zajarzyły się
    dwa cieniutkie druciki biegnące w poprzek wyświetlacza(czy wzdłuż, zależy jak
    patrzeć, z lewej ku prawej), ale wytrzymał.

    -----

  • 50. Data: 2023-08-10 18:59:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 10.08.2023 o 18:51, ąćęłńóśźż pisze:
    > Gdzieś tego Casio jeszcze trzymam, na pamiątkę prezentu.

    To może czas naprawić.

    Robert