  • 1. Data: 2017-02-13 22:23:30
    Temat: Re: Zapalanie z korby
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Wysyłam ten post co pięć lat.
    > Kto z was uruchamiał auto z korby.
    > Jeszcze Skoda 100L potrafiła sie tak uruchomić.

    ja próbowałem żuka, ale to stare dzieje. Próbowałem, bo za mały byłem
    zeby dobrze zakręcić (10 lat?) i bałem się odbicia.

  • 2. Data: 2017-02-13 22:24:46
    Temat: Zapalanie z korby
    Od: Gil <g...@g...pl>

  • 3. Data: 2017-02-13 22:56:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Feb 2017 22:24:46 +0100, Gil napisał(a):
    > Wysyłam ten post co pięć lat.

    I liczysz na to, ze w miare uplywu lat ktos odpowie ? :-)

    > Kto z was uruchamiał auto z korby.
    > Jeszcze Skoda 100L potrafiła sie tak uruchomić.

    Teraz wiekszosc sie nie da ... silnk umieszczony poprzecznie, korbe by
    trzeba z boku.

    Stara dacia miala taka mozliwosc ... ale sie nie odwazylem.
    Poza tym dziura na korbe schowana za tablica rejestracyjna.

    Zaporozec - ten to mial tablice na sprezynach, mozna bylo odchylic i
    zakrecic.

    Jeszcze jest wersja stacjonarna - zadziwiajaco lagodna
    https://www.youtube.com/watch?v=aV24omQTP2w

    J.

  • 4. Data: 2017-02-13 23:01:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Warszawianke i Wolge odpalalem z korby, tak dla sprawdzenia czy sie da. Idea korby
    nie bylo zapalenie. Chodzilo o ruszenie walem i tlokami jak bylo bardzo zimno. Oleje
    kiedys byly takiej klasy ze nawet zimowy przy duzych mrozach zamienial sie w smar.
    Przekrecenie walem powodowalo chwilowe rozklejenie wspolpacujacych elementow i
    mniejsze obciazenie akumulatora i rozrusznika. Przy odpalaniu z korby korzystne bylo
    stosowanie sie do zapisu z polskiej instrukcji forda t. Czyli nalezalo przestawic (
    pisownia oryginalna) zapal na popal. Zapobiegalo to odbiciu korby. Jak zaczal
    pracowac ustawic w fodzie t zapal na pal. A jak sie troche rozgrzal zapal na
    przedpal. W nowoczesniejszych niz ford t samochodach nie ma potrzeby przestawianian z
    zapalu na pal na zapal na przedpal bo robi to odsrodkowy regulator w aparacie
    zaplonowym.

  • 5. Data: 2017-02-13 23:11:53
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 13 Feb 2017 22:24:46 +0100, Gil napisał(a):

    > Wysyłam ten post co pięć lat.
    > Kto z was uruchamiał auto z korby.
    > Jeszcze Skoda 100L potrafiła sie tak uruchomić.

    Ja tylko Volvo Penta.

  • 6. Data: 2017-02-13 23:20:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ten stary silnik najprawdopodobniej wyposazony jest w opreznik dlatego tak lekko gosc
    korba kreci. Do tygrysa krolewskiego byla korba. Ale nie krecila walem bo do tego
    potrzeba by bylo tysiac atletow kazdy po konsumpcji tysiaca kotletow. Rozkrecalo sie
    nia pomocnicze kolo zamachowe do kilku tysiecy obrotow na minute i po rozkreceniu
    przez wielostopniowy reduktor sprzegalo z walem. Podobno t34 nie mial korby ale
    awaryjnie mozna go bylo odpalic z butli ze sprezonym powietrzem tak jak odpalane sa
    silniki okretowe.

  • 7. Data: 2017-02-13 23:24:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gil,

    > Wysyłam ten post co pięć lat.
    > Kto z was uruchamiał auto z korby.
    > Jeszcze Skoda 100L potrafiła sie tak uruchomić.

    Uruchamiałem Żuka. Mało sobie ręki nie urwałem :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2017-02-13 23:36:39
    Od: Scobowski <s...@t...pl>

    W dniu 13.02.2017 o 22:24, Gil pisze:

    > Wysyłam ten post co pięć lat.
    > Kto z was uruchamiał auto z korby.
    > Jeszcze Skoda 100L potrafiła sie tak uruchomić.

    A "Dzik" z silnikiem od motopompy sie liczy? Nie miał korby, tylko
    wajchę z zębatką....

  • 9. Data: 2017-02-14 00:14:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Feb 2017 14:20:31 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
    > Ten stary silnik najprawdopodobniej wyposazony jest w opreznik dlatego tak lekko
    gosc korba kreci.

    Zdaje sie ze nie. A jesli nawet - to sprawia wrazenie, jakby tarcia
    nie bylo.
    Pierscieni jeszcze nie znali, czy co ?

    > Podobno t34 nie mial korby ale awaryjnie mozna go bylo odpalic z
    > butli ze sprezonym powietrzem tak jak odpalane sa silniki okretowe.

    Nie awaryjnie - taki byl normalny rozruch.

    J.

  • 10. Data: 2017-02-14 00:43:38
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-02-13 o 22:24, Gil pisze:

    > Wysyłam ten post co pięć lat.
    > Kto z was uruchamiał auto z korby.
    > Jeszcze Skoda 100L potrafiła sie tak uruchomić.

    Coś można wygrać w tym quizie?
    Jeszcze parę lat temu odpalałem S-21 korbą, potem naprawiłem rozrusznik
    i nie było już takiej potrzeby.