  • 41. Data: 2017-08-25 17:55:16
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tylko ze w miedzyczasie zeszlismy juz na lata 80/90-te

    To ma jakieś znaczenie? Wciąż jest tak, że jeśli ktoś nie ma pojęcia
    o działaniu przyrządów półprzewodnikowych, to nie wie, czy dany typ
    tranzystora może zastąpic innym, czy nie.

    > Ale on robil zaawansowane produkty, a kolega zszedl na jakies proste
    > urzadzenia ...

    Co może być prostszego od tranzystora robiącego za przełącznik
    w cyfrowym układzie komputera?

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2017-08-25 18:06:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >To ma jakieś znaczenie?

    Trudno w tych latach nazwac tranzystor "zaawansowana technologia".

    >Co może być prostszego od tranzystora robiącego za przełącznik
    >w cyfrowym układzie komputera?

    Ale on chyba nie przemycal tranzystorow, tylko bardziej zaawansowane
    scalaki.

    A z uwagi na predkosc to przelaczanie wcale nie jest takie proste -
    zobacz, ze dwie dekady byly potrzebne na przyspieszenie TTL.
    A w zasadzie to MOS a nie TTL.

    Tylko, ze to w procesorze. A w telefonie czy innym prostym projekcie
    szybkosc zadna..

    J.

  • 43. Data: 2017-08-25 18:18:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Trudno w tych latach nazwac tranzystor "zaawansowana technologia".

    Ale magią wciąż jest dla większości ludzi.

    > Ale on chyba nie przemycal tranzystorow, tylko bardziej zaawansowane
    > scalaki.

    Ale tam one leżały na półkach w sklepie, a mogły też leżeć w szufladzie
    młodego hobbysty elektronika.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2017-08-28 09:28:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-25 o 14:35, J.F. pisze:
    > (...)
    > Ale wydaje mi sie, ze u nas pagery znikly z powodu konkurencji komorek.
    > Pager i tak był ułomny, bo to lacznosc tylko w jedna strone,
    > a u nas dodatkowo z powodu ograniczonej dostepnosci zwyklych telefonow,
    > co z tego, ze wiesz ze masz sie skontaktowac, kiedy nie masz jak.
    > (...)

    Moje doświadczenia:
    Z tego, co pamiętam, to tylko kilka miesięcy miałem pager, raczej nie
    dłużej, niż rok. Teren Warszawy.
    Pager praktycznie zawsze pokazywał komunikat. Natomiast z "cegłą" Nokii
    czy "skrzydlakiem" Motoroli trzeba było się nabiegać, aby znaleźć dobrą
    miejscówkę do pogadania.

    BTW:
    Skąd pagery miały sygnał? Na jakich częstotliwościach?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2017-08-28 12:01:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > miejscówkę do pogadania.
    >
    > BTW:
    > Skąd pagery miały sygnał? Na jakich częstotliwościach?

    Stare Unipage, łowiły go z sygnału stacji radiofonicznej, info nadawano na
    podnośnej (nie pamiętam, czy tłumiono nośną i jechało na samych wstęgach) 57
    kHz, więc 3-krotność pilota, jednak niekiedy było to słychać, gdy radio
    miało coś nie tak z torem p.cz. i było odstrojone, słychać było
    popierdywanie. Stamtąd łowione były dane. Ramka miała 32 sekundy, nie
    pamiętam, ile trwał slot na jedną informację, więc, przyz dużym obłożeniu,
    trzeba było czekać. Niedługo potem, jakaś konkurencyjna firma uruchomiła
    nawet przywołania głosowe, emisja chyba analogowa, chyba ok. 159 MHz (tyle,
    ile litrów baryłka ropy), jak i reszta zwykle tyle, nadajniki już
    dedykowane. Unipage Polpagera poległo, a dziś mamy, co mamy. Czy dziś nadal
    jest to w okolicy 15x MHz, czy jeszcze gdzieś, to już nie wiem.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 46. Data: 2017-08-29 16:49:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Internet podpowiada, ze sygnal OIRT wylaczono u nas z koncem 1999r,
    > gdy komorki byly juz powszechnie dostepne.
    > SMS nie byl tanszy niz info do pagera ?

    Pager to był jeden impuls, tu i tu były też bramki internetowe
    (pomijając pagery bezabonamentowe, które były pewnie nieco droższe od
    SMSa). Aczkolwiek oczywiście GSMy zabiły pagery - przy podobnej cenie
    abonamentu, oferowały duuużo więcej. Upadek zaczął się przed 1999 r.,
    raczej razem ze startem Ery i Plusa (przez chwilę argumentem mógł być
    zasięg).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2017-08-29 16:58:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
    > Internet podpowiada, ze sygnal OIRT wylaczono u nas z koncem 1999r,
    > gdy komorki byly juz powszechnie dostepne.
    [...]
> [...]
    >abonamentu, oferowały duuużo więcej. Upadek zaczął się przed 1999 r.,
    >raczej razem ze startem Ery i Plusa (przez chwilę argumentem mógł być

    Przez chwile ... bo jak czlowiek na prowincji, to gdzie znalezc
    telefon, zeby oddzwonic.

    No i pozostala nam tylko komedia ... U Pana Boga za piecem ?

    J.

  • 48. Data: 2017-08-29 17:11:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Pager praktycznie zawsze pokazywał komunikat. Natomiast z "cegłą"
    >Nokii czy "skrzydlakiem" Motoroli trzeba było się nabiegać, aby

    Pogadac, a do odebrania SMS wystarczy tylko chwila lacznosci.
    Ale to w GSM, bo Ty wspominasz centertela.

    No i akurat w Warszawie - tam pewnie zasieg byl w pierwszej kolejnosci
    ... a potem i na zadupiu centek mial wiekszy zasieg niz GSM.
    Centek o ile pamietam byl dosc drogi, przynajmniej w poczatkach, wiec
    bezposredniej konkurencji nie stanowil, ale przyszedl rok 1997,
    wystartowaly GSM.

    >Skąd pagery miały sygnał? Na jakich częstotliwościach?

    Czytasz - ukryty w sygnale radiostacji FM

    J.

  • 49. Data: 2017-08-29 17:31:30
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Czytasz - ukryty w sygnale radiostacji FM

    Oczywiście, te pierwsze. Bo potem, to były dedykowane nadajniki, ale ta
    forma przekazu nie odzyskała już popularności.
    FM - nawet pisałem gdzie. I temi rencamy uruchamiałem (oczywiście, nie sam)
    rozdział sygnału na poszczególne nadajniki, zwykła matryca na rezystorach,
    bez wtórników, wystarczyło.

  • 50. Data: 2017-08-29 17:44:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Oczywiście, te pierwsze. Bo potem, to były dedykowane nadajniki, ale
    >ta forma przekazu nie odzyskała już popularności.

    Hm, te dedykowane nadajniki nie powinny miec podobnej mocy jak
    radiostacje radiofoniczne, lub podobnej ilosci jak BTS, aby zapewnic
    pokrycie w kraju ?

    Czy jakis kompromis w rodzaju Centertela NMT ... ale nadal wydaje mi
    sie to dosc kosztownym rozwiazaniem, a klientow coraz mniej ...

    czy moze przy waskim pasmie nie trzeba takiej mocy ?

    J.