  • 1. Data: 2010-02-24 12:37:06
    Temat: Zabezpieczenie wyjścia 230VAC przed zwarciem
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Poszukuję pomysłu realizację wyjścia sterownika o parametrach 230VAC max.
    2A, tak by było trudne do popsucia.

    W chwili obecnej jest użyty triak 12A i do tego bardzo szybki bezpiecznik
    FF4A, wyzwalane poprzez optotriak z detekcją przejścia przez 0. Ogólnie
    podczas testów takie zabezpieczenie triaka było wystarczające, ale problem
    się pojawia, gdy użytkownik wymini bezpiecznik na pierwszy lepszy. Nie
    jestem też pewien jak się zachowa układ, gdy zwarcie powstanie przy
    przewodzącym triaku.

    W kazdym razie takie rozwiązanie nie jest zbyt odporne, a na pewno triak się
    popsuje po wymianie bezpiecznika na taki o zbyt dużym współczynniku I2t.

    Czy jest jakaś alternatywa, która zapewnia większą odporność na zwarcia,
    itp?

    Ogólnie elementem dosyć wytrzymałym na przeciążenia jest przekaźnik, ale nie
    mam możliwości go zastosować.
    Poza tym ma on też swoje wady.

    Z tego co przeglądam w sieci, to wszelkie triaki, AC switche, czy SSRy
    wymagają zabezpieczenia przed zwarciem w formie szybkiego bezpiecznika.
    EM

  • 2. Data: 2010-02-24 16:06:10
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Poszukuję pomysłu realizację wyjścia sterownika o parametrach 230VAC max.
    > 2A, tak by było trudne do popsucia.

    Tranzystor bipolarny z rezystorem w emiterze wyłączający się po
    przekroczeniu pewnego prądu kolektora.
    Tranzystor MOS mierzący spadek napięcia "na sobie" - Uds i wyłączający prąd
    po przekroczeniu pewnego limitu. W tym przypadku trochę więcej napięcia
    tracimy na ograniczniku.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-02-24 17:02:51
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Desoft pisze:

> [...]
    > po przekroczeniu pewnego limitu. W tym przypadku trochę więcej napięcia

    Mógłbyś rzucić jakimś schematem?
    (zdajesz sobie sprawę, że to ma działać dla prądu przemiennego?)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 4. Data: 2010-02-24 17:40:07
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Mógłbyś rzucić jakimś schematem?

    Wersja bipolarna jest łatwiejsza w realizacji.
    Uruchomiłem i działa w zabezpieczeniu silnika.
    Schemat banalny: tak jak się robi zródło prądowe na dwóch tranzystorach.
    Tylko zasilanie na "mniejszy" tranzystor należy podać z kolektora
    "większego".
    Dodatkowo należy dodać rezystor z kolektora głównego tranzystora do bazy
    drugiego.
    Decyduje dobór elementów. Ja musiałem dać jako główny tranzystor
    darlingtona, ale prądy miałem rzędu 10A.

    Idea jest taka: dopóki prąd jest mały nie płynie prąd bazy tranzystora
    "małego" Baza "dużego"jest zasilana przez rezystor z jego własnego
    kolektora. Kiedy zacznie przewodzić "mały" tranzystor z układu robi się
    zródło prądowe. Jako że regulacja zródła prądowego polega na zwiększaniu
    napięcia na tranzystorze, więc przez ten dodatkowy rezystor zaczyna płynąć
    dodatkowy prąd tym większy im większe jest napięcie na kolektorze głównego
    tranzystora. Objawia się to zmniejszaniem prądu kolektora tranzystora
    głównego, jeszcze większym wzrostem napięcia, jeszcze mniejszym prądem
    kolektora.

    Nie mam schematu w tej chwili, jeżeli przypomnisz się na priv, to podrzucę.
    Jednak wymaga on przerobienia. Dokładałem tam jeszcze zabezpieczenia przed
    przekroczeniem mocy tranzystora.

    > (zdajesz sobie sprawę, że to ma działać dla prądu przemiennego?)

    Strach zadawać takie pytanie.... :-) niedawno była dyskusja na temat
    nieznajomości diód prostowniczych. Układ jest dwójnikiem.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-02-25 06:34:26
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Tranzystor MOS mierzący spadek napięcia "na sobie" - Uds i wyłączający
    > prąd po przekroczeniu pewnego limitu. W tym przypadku trochę więcej

    No wydaje się to możliwe do zrobienia.
    Tylko zakładając konieczność izolacji galwanicznej całość się rozbudowuje i
    robi dosyć droga.
    EM