  • 1. Data: 2014-01-01 09:58:39
    Temat: Zabezpieczenie UART-a szerego0wym rezystorem?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Warto stosować zabezpieczenie takie, jak na tym schemacie?
    http://arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoNano30Schem
    atic.pdf

    W przypadku odwrotnego podłączenia linii RX i TX istnieje możliwość, po
    rozpoczęciu transmisji po przeciwnych stronach zaczną się pojawiać
    przeciwne potencjały. Efekt - upalenie portu. Rezystor na linii TX
    chroni przed taką sytuacją.

    Nie rozumiem tylko kilku rzeczy:

    1) Jaka jest funkcja rezystora na linii RX? Przecież tak czy inaczej
    któraś ze stron będzie ustawiona w stan wysokiej impedancji. Czyżby
    twórca płytki obawiał się zwykłego zwarcia?
    2) Czy przypadkiem 1k to nie odrobinę za dużo? Zbocza impulsów nie staną
    się przez to za mało strome? W końcu pojemności (montażowe, bramki
    mosfetów) po drugiej stronie muszą się naładować przez ten rezystor...
    3) Warto stosować takie zabezpieczenie we własnych urządzeniach?

  • 2. Data: 2014-01-01 10:18:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-01-01 09:58, Atlantis wrote:
    > W przypadku odwrotnego podłączenia linii RX i TX istnieje możliwość, po
    > rozpoczęciu transmisji po przeciwnych stronach zaczną się pojawiać
    > przeciwne potencjały.

    Normalnie uart pracuje z pullupem. "Zwarcie" Tx/Tx nic złego nie
    spowoduje, wręcz jest nawet czasem wykorzystywane praktycznie jako
    iloczyn montażowy.

    Jesli uart pracuje normalnie, to niewiele się to rózni od pozostałych
    portów. Dlaczego na pozostałych nie ma tego "zabezpieczenia"?

    To jedna płytka? Nie da się więc "pomylić".

    IMHO działało by bez.

  • 3. Data: 2014-01-01 11:30:36
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-01-01 09:58, Atlantis pisze:
> [...]
    > któraś ze stron będzie ustawiona w stan wysokiej impedancji. Czyżby
    > twórca płytki obawiał się zwykłego zwarcia?

    A skąd wziął się pomysł, że to jest zabezpieczenie? Jedyny powód, żeby
    to było zabezpieczenie, to być może większa wrażliwość FT na ESD.
    MSZ to jest raczej namiastka przełącznika wejść. Linie D0/RX i D1/TX są
    wyprowadzone na zewnątrz płytki. Żeby sygnały ze złącza J1 miały
    priorytet przed FT trzeba użyć jakiejś zworki, prawdziwego multipleksera
    albo tego typu rozwiązania.

    > 2) Czy przypadkiem 1k to nie odrobinę za dużo? Zbocza impulsów nie staną
    > się przez to za mało strome? W końcu pojemności (montażowe, bramki
    > mosfetów) po drugiej stronie muszą się naładować przez ten rezystor...

    No nie przesadzaj.

    > 3) Warto stosować takie zabezpieczenie we własnych urządzeniach?

    Zabezpieczenie to nie, jako metodę na ustawienie priorytetów - a
    dlaczego nie? ZTCP to chyba w ZX Spectrum jakoś tak podobnie był
    zrobiony selektor na którejś magistrali.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2014-01-01 15:25:53
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > któraś ze stron będzie ustawiona w stan wysokiej impedancji. Czyżby
    > twórca płytki obawiał się zwykłego zwarcia?

    Przeoczyłeś, że do tych pinów podpięte jest FT232RL. Rezystory są po to,
    żeby można było te piny wykorzystać też do innych celów - żeby można było
    wymusić na nich napięcie, obojętnie czy przez MCU czy zewnętrzny układ,
    niezależnie od stanu linii FT232RL.

    > 3) Warto stosować takie zabezpieczenie we własnych urządzeniach?

    Takie rezystory są też stosowane jako zabezpieczenie. Na TX to wiadomo.
    Natomiast na RX chodzi o to, że zewnętrzny układ może być zasilany z innego
    źródła napięcia, które może mieć nieznacznie albo nawet znacząco inne
    napięcie. I wtedy popłynie prąd przez diody zabezpieczające podłączenie
    wewnętrznie między pin a szynę zasilania MCU. Kiedyś zrobiłem sobie takie
    coś: http://www.recursion.jp/avrcdc/cdc-232.html (wersja z ATmega) i
    zapomniałem o rezystorze na RX. Układ się wieszał, po dodaniu rezystora
    przestał.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/