  • Data: 2009-11-17 20:49:41
    Temat: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello,

    Ostatnio coraz częściej nadziewam się na bardzo dziwne konstrukcje
    wzmacniaczy m.cz. dużej mocy - rzędu wielu setek a nawet 1000W.

    O ile konstrukcje wzmacniaczy w klasie D mnie nie dziwią, to zadziwia
    mnie ich wielkość - w obudowie wielkości małego zasilacza pecetowego
    zmieszczono zasilacz i wzmacniacz 1 kW. Ponoć do tego zestawu da się
    dołączyć drugi wzmacniacz 1 kW. Oglądam zdjęcie tego wynalazku i widzę
    filtr wejściowy z kondensatorami najprawdopodobniej 220uF - 6 sztuk w
    układzie szeregowo równoległym - bo ten zasilacz potrafi pracować w
    konfiguracji z podwajaczem napięcia na wejściu przy napięciu 110V.

    Wziąłem się za liczenie i wyszły mi rzeczy dziwne - przy prostowniku
    pełnookresowym, pojemności filtra 330uF (tyle wynika z połączenia
    szeregowo-równoległego) i prądzie obciążenia 3A napięcie tętnień
    wynosi 90V. A 3A to zaledwie niecały 1 kW dla 320V DC - a gdzie drugi
    kilowat?

    (Tak, wiem - uproszczone wzory na napięcie tętnień nie uwzględniają
    tego, ze zbocze narastające zaczyna się w połowie czasu rozładowania i
    w rzeczywistości napięcie tętnień jest niższe, jednak ja też nie
    uwzględnilem zwiększonego poboru prądu wynikającego ze spadków napięć)

    Jeszcze gorzej mi się zrobiło, gdy zobaczyłem D-Cell504:
    http://pro-audio.powersoft.it/download_get.php?obj=7
    51

    Zasilacz ma mieć PFC. Ale wskażcie mi proszę dławik tego PFC. Mamy
    ostry filtr wejściowy z dwoma dużymi dławikami skompensowanymi, mamy
    transformator toroidalny, mamy kondensatory filtrujące po stronie
    wtórnej ale nie ma ani śladu dławików.
    Lektura stron producenta ujawnia, że tak naprawdę, to PFC jest trochę
    udawane, jest na pewno aktywne ale jak zrobić PFC bez dławików? I to o
    mocy ponad 700W, przeznaczone do zasilania solidnego wzmacniacza.
    Gdyby transformator nie był toroidalny - uznałbym, że wykorzystano
    indukcyjność rozproszenia - choć to raczej metoda generowania strat
    niż sensownego kontrolowania przebiegu prądu.

    Wytłumaczcie staruchowi - o co tu naprawdę chodzi? Firma Powersoft
    wymyśliła nową fizykę czy też ja coś przegapiłem? A może ktoś tu kogoś
    robi w bambuko?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl