  • 1. Data: 2010-12-01 16:10:55
    Temat: Wzmacniacz pomiarowy napięcia dla bocznika prądowego DC
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    Witam, szukam prostego, sprawdzonego, dostępnego rozwiązania pomiarowego
    wzmacniacza napięciowego w zakresie 0-50-200 mVDC.
    Chcę mierzyć napięcie z bocznika prądowego za pomocą AtMega8.
    Rozdzielczość A/D = 2,56 mV
    Jedna strona bocznika połączona do GND. Oporność bocznika 0,02 Ohm.
    Zakres prądowy 0-8A rozdzielczość pomiaru ok 0,1-0,2A.
    Założenia do wzmacniacza:
    - dobra liniowość wzmocnienia w 2-3 przełączanych cyfrowo podzakresach
    np. x20, x10, x1
    - pomiar napięcia stałego od poziomu GND możliwie bez dorabiania -Vcc
    - dostępne jest zasilanie +12, +5V stab. (7812/7805) z 1 Gretza.

    Próbowałem kombinować ze wzmacniaczami operacyjnymi (LF355, CA3140), ale
    jakoś nic mi nie wychodzi sensownego, przy pojedynczym zasilaniu i
    pomiarze w okolicy zera.

  • 2. Data: 2010-12-01 16:50:04
    Od: "grin" <s...@a...er>

    Użytkownik "ici" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Próbowałem kombinować ze wzmacniaczami operacyjnymi (LF355, CA3140), ale
    > jakoś nic mi nie wychodzi sensownego, przy pojedynczym zasilaniu i

    I ci nie wyjdzie. Musisz przesunąć zero, choćby o parę miliwoltów dla
    rail-to-rail wzmacniaczy.

  • 3. Data: 2010-12-01 21:17:47
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-01 17:50, grin pisze:

    > Użytkownik "ici" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > I ci nie wyjdzie. Musisz przesunąć zero, choćby o parę miliwoltów dla
    > rail-to-rail wzmacniaczy.

    Masz niestety rację. Z ujemnym -5V poszło dobrze.
    Jeszcze z liniowością powalczę trochę, bo mi coś płynie?
    Albo pomiar na procesorze, albo wzmacniacz mi się rozjeżdża?

  • 4. Data: 2010-12-01 21:53:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 01 Dec 2010 22:17:47 +0100, ici wrote:

    >Masz niestety rację. Z ujemnym -5V poszło dobrze.
    >Jeszcze z liniowością powalczę trochę, bo mi coś płynie?
    >Albo pomiar na procesorze, albo wzmacniacz mi się rozjeżdża?

    Ale co za problem przesunac o 2.5V ?

    Klasyczny wzmacniacz roznicowy [instrumentalny] z 4 opornikami, tylko
    napiecie odniesienia ze wzorca.

    Mozna sie rozejrzec po gotowych wzmacniaczach, Maxim bodajze robil
    jakas kostke do tego.

    J.

  • 5. Data: 2010-12-02 08:50:47
    Od: "grin" <s...@a...er>

    > Masz niestety rację. Z ujemnym -5V poszło dobrze.
    > Jeszcze z liniowością powalczę trochę, bo mi coś płynie?
    > Albo pomiar na procesorze, albo wzmacniacz mi się rozjeżdża?

    Skoro wzmacniasz miliwolty to skup się na scalakach nie gorszych od OP07.
    Klasyczne odłóż do szuflady.
    Brakujące napięcie możesz wykonać przetwornicą dla zasilania, lub prościej
    opornikiem polaryzując wejście ze stabilnego napięcia (jest cała masa
    stabilizatorów na 1,2V czy 2,5V)

  • 6. Data: 2010-12-02 12:43:00
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Chcę mierzyć napięcie z bocznika prądowego za pomocą AtMega8.

    Może spróbuj użyć jakiegoś AVRka, który ma ADC z pomiarem różnicowym i
    możliwościa ustawienia wzmocnienia np. x20.
    --
    Pozdr
    EM

  • 7. Data: 2010-12-02 20:23:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc_DOT_pl>

    On Thu, 2 Dec 2010 09:50:47 +0100, "grin" <s...@a...er> wrote:

> [...]
    >Brakujące napięcie możesz wykonać przetwornicą dla zasilania, lub prościej
    >opornikiem polaryzując wejście ze stabilnego napięcia (jest cała masa

    Kup wzmacniacz instrumentalny. Budowanie takiego wzmacniacza z trzech
    operacyjnych to przykład czysto książkowego układu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2010-12-03 11:19:36
    Od: "Mirtek" <p...@p...pl>

> [...]
    >
    > Próbowałem kombinować ze wzmacniaczami operacyjnymi (LF355, CA3140), ale
    > jakoś nic mi nie wychodzi sensownego, przy pojedynczym zasilaniu i

    Są gotowe układy do tego celu serii INA, np INA 139, 168, 169 lub dający
    wynik bezpośrednio po szynie I2C INA209A.

    MIrtek
    =================
    www.phuelektronik.pl
    =================

  • 9. Data: 2010-12-05 01:12:43
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    > Są gotowe układy do tego celu serii INA, np INA 139, 168, 169 lub dający
    > wynik bezpośrednio po szynie I2C INA209A.

    Przeglądałem katalogi, fajna sprawa, tylko gdzie i za ile to kupić?

    Super dokładności nie potrzebuję. I tak wykładam się na znacznej
    nieliniowości przetwornika A/D w AtMega8. Będę chyba musiał korekcję
    tabelaryczną wprowadzić.
    Robię sobie zasilacz laboratoryjny 0-50V,8A,300W. Przybliżony szacunek
    prądowy z dokładnością do 0,1 A z powodzeniem mi wystarczy. Do
    zabezpieczeń prądowych i mocowych również.
    Z prób "na stole" dość dobrze sprawował się zwykły stary uA741, z
    potencjmetrycznym balansem zera. Układ zrobiłem z podstawką, więc
    testowałem różne dostępne wzmacniacze o podobnym rozkładzie nóżek.
    W rzeczywistym układzie zaczęło to trochę żyć własnym życiem. Chyba coś
    po masach mi się rozkłada? Ewentualnie poziom zakłóceń? Bo wskazania nie
    te i wyświetlacz LCD potrafi się czasem "wykrzaczyć" przy komutacji i
    pokazuje robaczki pomimo, że procesor żyje. Przewody LCD ekranowałem,
    wszystkie WE podciągnąłem do masy przez oporniki 1k. Ostatecznie jakąś
    ekrano-puszkę mu od tyłu dorobię, chociaż chcę zachować izolację obudowy
    względem układu.

  • 10. Data: 2010-12-06 10:06:31
    Od: "Mirtek" <p...@p...pl>

> [...]
    > od tyłu dorobię, chociaż chcę zachować izolację obudowy względem układu.

    Układy te można kupić tutaj -
    http://www.phuelektronik.pl/imlist.html?ID=pk0

    www.phuelektronik.pl