  • 1. Data: 2012-08-05 18:37:00
    Temat: Wzmacniacz operacyjny odwracający - głupie pytanie ;)
    Od: "Maniek" <a...@d...ed>

    Mam problem z obliczeniem wzmocnienia dla wzmacniacza operacyjnego
    odwracającego. Wzór wydaje się prosty ale, no własnie...

    Oto przykładowy schemat wzmacniacza odwracajacego:
    http://upload.wikimedia.org/wikibooks/pl/e/e2/Wo_odw
    racajacy.svg

    Domyślam się, że jego wzmocnienie to R2/R1, ale co z sytuacją w której
    pomiedzy wejscie + a masę wstawimy opornik? Ile wtedy będzie wynosiło
    wzmocnienie? Dla przykładu R1=50, R2= 1M, opornik pomiedzy we+ a masą z dołu
    rysunku =1k.

    Dzieki za odp. :)

  • 2. Data: 2012-08-05 18:49:39
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > pomiedzy wejscie + a masę wstawimy opornik? Ile wtedy będzie wynosiło
    > wzmocnienie? Dla przykładu R1=50, R2= 1M, opornik pomiedzy we+ a masą z

    A po co wstawiać rezystor między +WO a masę? Rezystancja wejść WO jest z
    reguły duża.
    Po wstawieniu wspomnianego rezystora i dużej rezystancji wejściowej,
    wzmocnienie praktycznie nie zmieni się.
    Przy R1=50, R2= 1M *rzeczywisty* układ nie będzie działał, przy tak
    dużym wzmocnieniu dadzą o sobie znać szumy i offset. To tylko na
    papierze dobrze wychodzi.
    K.

  • 3. Data: 2012-08-05 19:49:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-08-05 18:49, John Smith pisze:

    racajacy.svg

    > A po co wstawiać rezystor między +WO a masę?

    Dla kompensacji offsetu wywołanego niezrównoważeniem prądów wejściowych.
    Ma to sens tylko dla wzmacniaczy, które nie mają wewnętrznej kompensacji.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2012-08-05 21:19:38
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-08-05 19:49, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dla kompensacji offsetu wywołanego niezrównoważeniem prądów wejściowych.
    > Ma to sens tylko dla wzmacniaczy, które nie mają wewnętrznej kompensacji.

    Czyli bipolarnych i bardzo starych konstrukcji, zapewne.
    Było to niejako retoryczne pytanie do autora wątku, chyba zaczyna z WO.
    Siemanko,
    K.

  • 5. Data: 2012-08-05 22:40:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-08-05 21:19, John Smith pisze:

    > Czyli bipolarnych i bardzo starych konstrukcji, zapewne.

    Niemniej jednak nadal popularnych: LM358, LM2904...

    > Było to niejako retoryczne pytanie do autora wątku, chyba zaczyna z WO.
    > Siemanko,
    > K.

    :-)
    P.P.

  • 6. Data: 2012-08-06 00:14:33
    Od: "Maniek" <a...@d...ed>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:501eda22$0$1310$65785112@news.neostrada.pl...

    > Niemniej jednak nadal popularnych: LM358, LM2904...

    > :-)
    > P.P.

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Ech, chyba zabrakło mi doświadczenia... ;)