  • 1. Data: 2010-07-20 08:44:51
    Temat: Wyrwane piny w kablu d-sub
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Znajoma dostała skądś monitor LCD z kablem d-sub, któremu brakuje 3 pinów
    (zostały ponoć wyrwane przypadkiem). Monitor ma kabel "wpuszczony w
    bebechy", nie da się go odpiąć.

    Pytanie - czy można np. wsadzić/wlutować brakujące piny? Czy może łatwiej
    wymienić cały kabel? Sam się na tym nic a nic nie znam, ale jakiegoś
    elektronika byśmy skombinowali z lutownicą, tylko nie wiem czy w ogóle
    warto ;]

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 2. Data: 2010-07-20 08:48:23
    Temat: Re: Wyrwane piny w kablu d-sub
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 20.07.2010 10:44, Kapsel pisze:
    > Znajoma dostała skądś monitor LCD z kablem d-sub, któremu brakuje 3 pinów
    > (zostały ponoć wyrwane przypadkiem). Monitor ma kabel "wpuszczony w
    > bebechy", nie da się go odpiąć.

    Wtyczki często nie mają jednego-dwóch pinów już z definicji,
    więc sprawdź, które to piny i do czego są wykorzystywane.
    Może faktycznie jakieś są wyrwane, ale niekoniecznie od
    razu wszystkie trzy też :)

    > Pytanie - czy można np. wsadzić/wlutować brakujące piny? Czy może łatwiej
    > wymienić cały kabel? Sam się na tym nic a nic nie znam, ale jakiegoś

    Obstawiam, że łatwiej będzie wymienić cały kabel. Ale takie
    "wbudowane" kable występują raczej w najtańszych konstrukcjach.
    Czy warto zatem tracić czas i pieniądze na uruchomienie jakiejś
    staroci, gdy obecnie monitory LCD są śmiesznie tanie?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 3. Data: 2010-07-20 09:00:21
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Znajoma dostała skądś monitor LCD z kablem d-sub, któremu brakuje 3
    > pinów (zostały ponoć wyrwane przypadkiem). Monitor ma kabel
    > "wpuszczony w bebechy", nie da się go odpiąć.

    oczywiście że się da, tylko trzeba najpierw otworzyć obudowę.

    --
    Azarien

  • 4. Data: 2010-07-20 09:07:14
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 20 Jul 2010 10:48:23 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

    > Wtyczki często nie mają jednego-dwóch pinów już z definicji,
    > więc sprawdź, które to piny i do czego są wykorzystywane.
    > Może faktycznie jakieś są wyrwane, ale niekoniecznie od
    > razu wszystkie trzy też :)

    No d-sub to raczej (?) miewał wszystkie ;)
    Zresztą monitor przyszedł dlatego właśnie, że po wyrwaniu pinów przestał
    działać.

> [...]
    > Czy warto zatem tracić czas i pieniądze na uruchomienie jakiejś
    > staroci, gdy obecnie monitory LCD są śmiesznie tanie?

    Ano monitorek tani jakiś taki, ale teraz stoi CRT, to byłby postęp. Jeśli
    koszty będą znaczne, to oczywiście bez sensu, nam chodziło czy da się jakoś
    domowym sposobem odpalić. Ot taki ekonomiczny recycling ;)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 5. Data: 2010-07-20 09:09:26
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 20 Jul 2010 11:00:21 +0200, Wiktor S. napisał(a):

    > oczywiście że się da, tylko trzeba najpierw otworzyć obudowę.

    Zajrzałem do obudowy, kabel w środku był wpuszczony w jakąś metalową
    obejmę, dalej nie dłubałem. Sugerujesz że tam dalej jest druga wtyczka
    d-sub, którą łatwo wymienić, tudzież może kable są jakoś na zacisk
    zrobione? :> Dalej nie zaglądałem, zakładając, że pewnie znajdę milion
    drucików wlutowanych w tysiąc miejsc...

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 6. Data: 2010-07-20 09:18:50
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 20.07.2010 11:09, Kapsel pisze:
    > Zajrzałem do obudowy, kabel w środku był wpuszczony w jakąś metalową
    > obejmę, dalej nie dłubałem. Sugerujesz że tam dalej jest druga wtyczka

    Obejma zapobiega wyrwaniu.

    > d-sub, którą łatwo wymienić, tudzież może kable są jakoś na zacisk
    > zrobione? :> Dalej nie zaglądałem, zakładając, że pewnie znajdę milion

    Kable będą wlutowane w płytkę. Na pewno nie więcej, niż 15
    lutów, a pewnie i mniej, bo co najmniej jedna żyła nie jest
    w kablu VGA wykorzystywana.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 7. Data: 2010-07-20 09:19:13
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 20.07.2010 11:07, Kapsel pisze:
    > No d-sub to raczej (?) miewał wszystkie ;)

    Nie. Jeden pin jest na pewno nie wykorzystywany i często
    jest "wyrwany" z wtyczki nawet.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 8. Data: 2010-07-20 10:28:23
    Od: Silver Ghost <s...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Jul 2010 10:44:51 +0200, Kapsel
    <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >wymienić cały kabel? Sam się na tym nic a nic nie znam, ale jakiegoś
    >elektronika byśmy skombinowali z lutownicą, tylko nie wiem czy w ogóle

    Strona z opisem m. in. D-Sub-a
    http://www.hardwarebook.org/

    Silver Ghost
    // Doswiadczenie zmienia sie proporcjonalnie
    // do ilosci zrujnowanego sprzetu.

  • 9. Data: 2010-07-20 23:46:24
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2010-07-20 10:44, Kapsel pisze:

> [...]
    > wymienić cały kabel? Sam się na tym nic a nic nie znam, ale jakiegoś
    > elektronika byśmy skombinowali z lutownicą, tylko nie wiem czy w ogóle

    Przy starych CRT bywały wtyczki metalowe lutowane, odwiedziłem znajomy
    serwis RTV przejrzałem hałdę zepsutych monitorów i taką wtyczkę dostałem
    ale było to parę lat temu, teraz chyba CRT na części już nikt nie trzyma.

  • 10. Data: 2010-07-21 12:41:21
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <R...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Nie. Jeden pin jest na pewno nie wykorzystywany i często
    > jest "wyrwany" z wtyczki nawet.

    Zdarzało mi się widzieć piny ułamane przy próbie prostowania po brutalnym
    wepchnięciu ze znaczną
    siłą nieznacznie krzywo przyłożoną. Ale wtedy to widać gołym okiem co się stało.
    A w "normalnym" monitorowym d-sub 15to pinowym jest zwykle 13 pinów. Czyli jeden
    dodatkowo ułamali.

    Feromon