-
1. Data: 2018-10-07 14:34:07
Temat: Wymieniłem uszczelnienie pompy CR
Od: sirapacz <n...@s...pl>
Od lat pompa CR mi lekko ciekła - tylko jak był zimny (w zimie). Potem
pociekała jak był cieplejszy. Kilkanaście dni temu jadąc poczułem dużo
bardziej intensywny zapach ON. Dojechałem sobie do paczkomatu,
zaparkowałem i wychodząc zobaczyłem wytyczony ślad za swoim samochodem.
No nic - pora wracać do domu. Kręcę i nic. Wychylam paszczę pod samochód
a tam leje się paliwo:(
Po ściągnięciu samochodu (pierwszy raz którykolwiek z moich fiatów był
na lawecie z powodu innego niż dzwon) i części wczoraj rzuciłem się w
wir pracy.
1.Potwierdziło się, że mechanicy do pipy nie znające się na swojej
pracy. Gniazdo szybkozłączki paliwowej było uszkodzone bo zapewne się
siłowali z nią kiedyś i czary mary ze ściągaczem do szybko-złączem udało
się tylko raz.
2. Paliwo lało się spod jednej głowiczki. Jeśli podczas pracy leje się
paliwo spod niej to padnięta jest największa uszczelka uszczelniająca
cylinderek. Jeśli nie cieknie ale daje za słabe ciśnienie to zapewne
malutkie uszczelki .
3. Do uszczelnienia pompy nie trzeba jej rozbierać w całości. Wystarczą
głowiczki. Zestaw uszczelek zawiera wszystkie potrzebne poza
uszczelniaczem wałka napędowego. Na allegro kupiłem zestaw w komplecie z
uszczelniaczem. Nie wiem jak w innych ale w pompie od 1.3JTD potrzebne
są dwa. Pułapka jest taka, że nie da się wydłubać uszczelniacza bez
wymontowania wałka czyli rozebrania pompy cz części pierwsze. Ja sobie
odpuściłem i wsadziłem pompę z oryginalnym uszczelniaczem -lekko
uszkodzonym przez próby wydłubania.
4. Nie kupuj najtańszych narzędzi. Kupiłem walizkę ok 100 pln TAGRED 108
EL wychodząc z założenia, ze do jednorazowej naprawy nie muszę brać
sprawdzonych przeze mnie yato za 400. Jakże się myliłem... Już pierwszy
torx t40 częściowo ukręciłem, a śruba nietkniętą. Na szczęście w walizce
z resztkami yato znalazłem t40. Twarde i porządne. Co najgorsze, rok czy
dwa wcześniej kupiłem też taką tanią walizę i było dostatecznie dobrze.
Tyle, że importer inny. Różnica nawet w wyglądzie (jedne chromowane z
nierównościami - rdza będzie je wcinać jak głupia - a drugie takie
matowe bez skaz).
Klucz dynamometryczny jest koniecznością!
5. Za 60pln + czas (i ew. narzędzia) można mieć "regenerację"
najpowszechniejszej przypadłości tych pomp czyli gumowych uszczelek.
Wiedząc jak to robić (czyli po pierwszym demontażu z samochodu i samej
pompy a potem montażu całości można zejść do godziny na całość. Ja z
powodu pośpiechu i błędów związanych z niestarannością musiałem montować
i demontować kilka razy:)
6.Robiłem to na świeżym powietrzu w warunkach dalekich od sterylności,
ale starałem się zachować czystość na ile to możliwe. Ciekawe na ile
skuteczna jest taka naprawa.
7.W sieci jest tutorial jak ją rozebrać ale z błędem (pomija wymianę
trzech kompletów uszczelek) - dlatego nie sugerujcie się tak
bezkrytycznie tym, co w sieci znajdziecie.
8. paliwo zalało mi sprzegło więc teraz mi się nieco ślizga:( mam
nadzieję, że to się wytrze/wypali/wyparuje....