  • 11. Data: 2010-08-12 14:28:47
    Temat: Re: Wykrywanie sensu (:)
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mariusz Marszałkowski"
    >Jeśli zupełnie przypadkowy ciąg znaków chcesz odróżnić od zdania
    >w j. polskim, to bardzo proste.

    Chyba jeśli masz na myśli konkretne zdanie ;-)

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 12. Data: 2010-08-12 14:46:39
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 12 Sie, 16:28, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mariusz Marszałkowski"

    > Chyba jeśli masz na myśli konkretne zdanie ;-)

    Poprawne zdanie kontra losowy ciąg znaków,
    np.: coś takiego:

    for( i=0 ; i<N ; i++ )
    drukuj losyw znak, liczbę, spacje albo znak interp.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2010-08-12 16:04:34
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Mariusz Marszałkowski denied rebel lies:

    > Poprawne zdanie kontra losowy ciąg znaków,

    Poprawne także w zakresie znaków interpunkcyjnych? Bo z tym może być
    problem (choć do przeskoczenia jak sądzę) (;)

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|I'm your source of self-destruction
    (::) (::)|

  • 14. Data: 2010-08-12 17:05:13
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mariusz Marszałkowski"
    >Poprawne zdanie kontra losowy ciąg znaków,

    OK. To teraz śmiertelnie poważnie - jesteś w stanie zweryfikować
    choćby gramatyczną poprawność zdania? Bo ja się nie podejmuję.
    Zwłaszcza w wypadku zdań złożonych.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 15. Data: 2010-08-12 17:33:59
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "MoonWolf" <m...@p...com> napisał w wiadomości grup
    > Zastanawiam się czy istnieje sposób na wykrycie 'sensu' w ciągu znaków.
    > Chodzi o sprawdzenie czy jest to przypadkowy ciąg, czy też zdanie w
    > języku polskim. Da się coś takiego zrobić?

    Podpowiem ci coś wprost odwrotnego - da się zrobić generator "bezsensu" -
    ale taki, że będziesz potrzebował pewnego wysiłku, aby się połapać.

    Czyli innymi słowy - da się "zawiesić" "oprogramowanie" mózgu na tyle
    skutecznie, że - podobnie jak przy innych złudzeniach - jest to aż nie do
    wiary.

    Algorytm jest prosty, wymaga np. książki (jakiegoś długiego tekstu w danym
    języku). Wybierasz losowe miejsce w książce i patrzysz, jaka jest w tym
    miejscu litera zaczynająca wyraz. Następnie wybierasz inne losowe miejsce w
    książce i szukasz litery takiej, że przed nią jest poprzednio znaleziona
    litera. Potem jeszcze raz - ale szukasz bigramu (tj. dwóch liter, takich jak
    pierwsza i druga). Odstęp też traktujesz jak literę. Odstęp resetuje - po
    nim, gdy wypiszesz już ciąg znaków będący "słowem" (w istocie jest to
    przypadkowy zlepek liter) - restartujesz.

    Oczywiste jest, że tekst jest zupełnie przypadkowy. Jednak bez trudu można
    np. odróżnić tak wygenerowany tekst "niemiecki" od "polskiego". Cały dowcip
    w tym, że taka generacja tekstu zachowuje statystyczne jego właściwości.
    Pojawiają się zlepki liter charakterystyczne dla danego języka.

    slawek

  • 16. Data: 2010-08-12 17:42:24
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    2g2000yqm.googlegroups.com...
    > Zacząłbym od słownika j. polskiego, sprawdziłbym siłowo czy słowa
    > są w słowniku. Potem robią się schody. Może bym wczytał teksty

    Prościej: entropia tekstu i analiza statystyczna bigramów. Słownik też, ale
    potem. Także budowa gramatyczna - podmiot/orzeczenie -
    rzeczownik/czasownik - ...

    Gorzej, bo są teksty kompletnie bezsensowne, ale z sensem, np. wierszyki z
    Alicji w Krainie Czarów.

    Dlatego jest Uniwersalna Metoda Sprawdzania Sensu Tekstu - wyślij tekst na
    news-y, zmierz liczbę odpowiedzi i pomnóż przez liczbę crosspostów
    powiększoną o 1.

    slawek

  • 17. Data: 2010-08-12 18:33:28
    Od: Marcin Kral <k...@p...tu-onet.pl>

    W dniu 2010-08-12 11:12, MoonWolf pisze:
    > Zastanawiam się czy istnieje sposób na wykrycie 'sensu' w ciągu znaków.
    > Chodzi o sprawdzenie czy jest to przypadkowy ciąg, czy też zdanie w
    > języku polskim. Da się coś takiego zrobić?

    Na zasadzie luznych skojarzen:
    Ukryte modele Markova + Korpus Jezyka polskiego (http://korpus.pl/)

    Marcin Kral

  • 18. Data: 2010-08-12 19:30:34
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 12 Sie, 19:05, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
> [...]
    >
    > OK. To teraz śmiertelnie poważnie - jesteś w stanie zweryfikować
    > choćby gramatyczną poprawność zdania? Bo ja się nie podejmuję.

    Chodzi mi o to, że:
    Jeśli zdanie jest wpisane przez człowieka z jakimś sprytnym
    haczykiem to (chyba) żaden algorytm nie za działa. Ale jeśli
    na wejście program otrzyma dwa zdania: jedno będzie
    poprawne, a drugie z losowych znaków o jakimś nieznanym
    rozkładzie, to dość łatwo rozpozna.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2010-08-12 20:11:01
    Od: Piotr M Kuć <k...@n...invalid>

    W artykule <i40pnu$unq$1@news.onet.pl> Norbert napisal(a):

    > pisanie w jakimkolwiek jezyku naturalnym nie implikuje istnienia sensu w
    > pisanym tekscie ;-)

    Ale nieco zwiększa prawdopodobieństwo. :)

    --
    Pozdrawiam, Piotr.Kuc-(szympans)-kuciak.net
    Piotr Kuć

  • 20. Data: 2010-08-12 21:13:37
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 12 Sie, 19:33, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Czyli innymi słowy - da się "zawiesić" "oprogramowanie" mózgu na tyle
    > skutecznie, że - podobnie jak przy innych złudzeniach - jest to aż nie do

    http://www.museumofhoaxes.com/hoax/weblog/permalink/
    automatic_paper_generator/

    Generator jest tutaj:

    http://pdos.csail.mit.edu/scigen/