  • 11. Data: 2020-12-07 18:43:50
    Temat: Re: Wpływ masy na L
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-12-07 o 14:35, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup
    t...

    > Hm, to nie wiem, czy to byla dobra ksiazka.

    Niewiele pamiętam, poza tym było przyswajane przy bardzo niedużej wiedzy
    zarówno elektronicznej jak i ogólnej (byłem w podstawówce) więc mogło
    być zapamiętane błędnie.

    To była druga książka o elektronice (tytułu nie pamiętam) jaką czytałem.
    Pierwsza była ta (tylko, że ja miałem wydanie z 53 roku):

    https://www.sp5wwl.pl/A/Czesław%20Klimczewski%20-%20
    ABC%20radioamatora.PDF

    > Szczegolnie ze ... jak zmierzyc dobroc ?
    > XL/RL  z definicji, skoro XL sie nie zmienia, to musi sie zmienic RL :)
    >
    > Tylko ze ten RL to chyba jakis zastepczy ...
    >
    > Poza tym ... taki jeden zwarty zwoj powinien zmniejszyc ilosc zwojow w
    > cewce.
    > Jak tych zwojow duzo, to moze jest to pomijalnie male, ale jak ich jest
    > 10 ...

    Po dłuższym zastanowieniu to chyba był taki opis, że badane uzwojenie (w
    którym szukamy zwartych zwoi) nakładamy na rdzeń przyrządu pomiarowego.
    Jakie uzwojenie pomiarowe - nie mam pojęcia. To chyba była informacja,
    że jak w badanym uzwojeniu są zwarte zwoje to nie zmieni to istotnie
    indukcyjności uzwojenia pomiarowego, ale zmieni się jego dobroć bo
    zwarty zwój zabierze i zamieni na ciepło część energii dostarczanej do
    uzwojenia pomiarowego. Ja nie zapamiętałem słów tylko sens wypowiedzi.
    W ogóle to kiedyś robili cuda z cewkami w zwykłym radioodbiorniku. Czy
    we współczesnym sprzęcie znajdzie się gdzieś cewkę nawiniętą koszykowo
    licą w/cz.

    > Hm, w takiej cewce duzo pola magnetycznego jest blisko drutow.
    > Przechodzi srodkiem, wraca na zewnatrz.

    Z jednej strony ferryt wystający kilka milimetrów poza zewnętrzny zwój.
    Sądziłem, że pole zewnętrzne w płaszczyźnie anteny jest dzięki niemu
    skupione tuż koło zewnętrznego zwoju i przechodzi przez ten ekran
    (rozcięte zwoje na obu warstwach). Więc tyle co ten ekran przeszkadza to
    i tak mam w pakiecie a jak go rozciągnę na zewnątrz to tam już pola mało.
    Nie mam żadnych programów do symulacji pola.

    > A jak umiescisz takie pierscienie metalowe, to pole blisko na zewnatrz
    > nie przejdzie - musi sie odsunac ... i droga w powietrzu sie wydluza, a
    > indukcyjnosc spada - przynajmniej tak mi sie wydaje :-)

    Tak nie pomyślałem. Nie sądziłem, że te pierścienie (jakby do niczego
    nie podłączony zwój) mu przeszkadzają, tylko, że przez nie przechodzi. A
    jeśli mu przeszkadzają odsuwając pole to jak ja je rozciągnąłem do
    krańców płytki to wymusiłem jeszcze dalsze odsunięcie.

    > Hm, ale ferryt powinien mocno zmienic indukcyjnosc.

    Zmienia. Aby nie wprowadzać zamieszania nadmiarem parametrów podałem
    tylko indukcyjności bez rdzenia.

    > Najprosciej zrobic eksperyment - chocby termotransferem :-)

    Nigdy nie opanowałem termotransferu.
    A eksperyment 'zrobił się sam' w ilości 100szt.

    Po eksperymentach zmieniam w tych czytnikach pojemność równoległą do
    anteny ze 150+22 na 180+33.
    P.G.

  • 12. Data: 2020-12-07 19:03:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Jak wiesz, też to robiłem.

    Tak, pamiętam.

    > Tylko, że moje pierwsze podejście opierało
    > się na założeniu, że zwarty zwój dodaje straty.

    A jak zwarty zwój będzie z nadprzewodnika?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2020-12-07 19:19:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > indukcyjności uzwojenia pomiarowego, ale zmieni się jego dobroć bo
    > zwarty zwój zabierze i zamieni na ciepło część energii dostarczanej do

    E-e, przecież to jest transformator. Przy sprzężeniu idealnym impedancja
    transformuje się z kwadratem przekładni. Masz zwarty zwój na wtórnym, to
    się te miliomy przetransformują do zwarcia na pierwotnym. Żadna energia
    nie musi być tracona, na uzwojeniach nadprzewodzących efekt będzie
    identyczny. Przy sprzężeniu nieidealnym (czyli efektywnie idealny
    transformator w szereg z dławikiem po której tam sobie wolisz stronie)
    pozostaje tylko indukcyjność rozproszenia.

> [...]
    > W ogóle to kiedyś robili cuda z cewkami w zwykłym radioodbiorniku. Czy
    > we współczesnym sprzęcie znajdzie się gdzieś cewkę nawiniętą koszykowo

    Pytanie, czy i wtedy trzeba było nawijać koszykowo licą. To naprawdę
    mogł być syndrom zbyt małej brytfanki. Podobnie jak używanie srebrzanki.
    Srebro ma tylko o 5.5% lepszą przewodność niż miedź, a i to przy
    optymalnej strukturze krystalicznej metalu. Słyszałem, że naiwnie
    srebrzona powierzchnia miedzi (bez np. przetopienia laserowego osadzonej
    warstwy) ma dziwną strukturę krystaliczną i zysk w ogóle staje się
    niemierzalny.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2020-12-07 21:09:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-12-07 o 14:35, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
    [...]
> [...]

    >(w którym szukamy zwartych zwoi) nakładamy na rdzeń przyrządu
    >pomiarowego. Jakie uzwojenie pomiarowe - nie mam pojęcia.

    Uzwojenie transformatora. Caly karkas z drutami, po rozmontowaniu
    rdzenia.

> [...]
    >część energii dostarczanej do uzwojenia pomiarowego. Ja nie
    >zapamiętałem słów tylko sens wypowiedzi.

    I to moze byc to.

    Za mlodu robilem sobie prosty generator na jednym tranzystorze i cewce
    (z odczepem).
    Jak cewka byla na antenie ferrytowej - dosc ladnie wykrywalo to zwarte
    zwoje, bo zblizenie takiego do konca preta anteny zmienialo
    czestotliwosc.

    Ale ten generator to raczej na jakies nasycenie rdzenia byl wrazliwy,
    a nie na indukcyjnosc.

    >W ogóle to kiedyś robili cuda z cewkami w zwykłym radioodbiorniku.
    >Czy we współczesnym sprzęcie znajdzie się gdzieś cewkę nawiniętą
    >koszykowo licą w/cz.

    Nie. Ale
    -moze nie trzeba, bo rdzenie lepsze,
    -moze nie te czestotliwosci,
    -a moze pojemnosci przeszkadzaly ... lampom ?

    >Z jednej strony ferryt wystający kilka milimetrów poza zewnętrzny
    >zwój.

    A to owszem - moze sporo zmieniac ..

> [...]

    >odsunięcie.

    >Nigdy nie opanowałem termotransferu.
    >A eksperyment 'zrobił się sam' w ilości 100szt.

    To teraz skalpel lub frezarka :)

    >Po eksperymentach zmieniam w tych czytnikach pojemność równoległą do
    >anteny ze 150+22 na 180+33.

    I pomaga?

    Bo przypomnialem sobie, ze niektore karty dzialaja ... wiec problem z
    czestotliwoscia, indukcyjnoscia, czy amplitudą ?

    J.

  • 15. Data: 2020-12-08 15:16:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A jak zwarty zwój będzie z nadprzewodnika?

    Jak w sklepie za rogiem będzie się dawało kupić kabelek z nadprzewodnika
    to sprawdzę :)
    P.G.

  • 16. Data: 2020-12-08 15:27:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-12-07 o 21:09, J.F. pisze:

    > I pomaga?

    Tak.
    Zasięg odczytu kart krypto który wynosił 0 (karta na styk z płytką w
    jednej, jedynej pozycji się czytała) wynosi teraz 3cm.

    > Bo przypomnialem sobie, ze niektore karty dzialaja ... wiec problem z
    > czestotliwoscia, indukcyjnoscia, czy amplitudą ?

    Częstotliwość jest narzucana kwarcem.
    Problem jest z ilością energii dostępnej dla karty.
    P.G.

  • 17. Data: 2020-12-08 16:12:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >jednej, jedynej pozycji się czytała) wynosi teraz 3cm.

    >Częstotliwość jest narzucana kwarcem.
    >Problem jest z ilością energii dostępnej dla karty.

    No tak, strojenie warikapem to nie jest rozwiazanie produkcyjne :-)

    Ale jesli dobroc spadla ... to i pasmo sie poszerzylo :-)

    J.

  • 18. Data: 2020-12-08 16:18:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-12-07 o 19:03, Piotr Wyderski pisze:

    >Jak w sklepie za rogiem będzie się dawało kupić kabelek z
    >nadprzewodnika to sprawdzę :)

    Ludzie gdzies kupuja, i to takie "wysokotemperaturowe", na ciekly
    azot.

    Tylko one raczej w brylach, nie w drutach ...

    P.S.
    https://www.youtube.com/watch?v=RS7gyZJg5nc
    https://www.youtube.com/watch?v=sLFaa6RPJIU

    po polsku ?
    https://www.youtube.com/watch?v=XjuUMVm3hZ8

    J.

  • 19. Data: 2020-12-08 17:07:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-12-08 o 16:12, J.F. pisze:

    > No tak, strojenie warikapem to nie jest rozwiazanie produkcyjne :-)

    Nie jestem na bieżąco w warikapach. Nad płytką mam jakieś 2mm miejsca.
    Pewnie takie (koniecznie SMD) by się znalazły ale to ostateczność.
    P.G.

  • 20. Data: 2020-12-08 18:04:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie jestem na bieżąco w warikapach. Nad płytką mam jakieś 2mm miejsca.
    > Pewnie takie (koniecznie SMD) by się znalazły ale to ostateczność.

    Są takie varicapy, tylko dla zmyłki sprzedaje się je pod nazwą
    "kondensator ceramiczny, dielektryk Y5V". Zobacz sobie C(V):

    https://datasheet.octopart.com/08055G104ZAT2A-AVX-da
    tasheet-111368.pdf

    Nieliniowego dławika też się da użyć. Zrobiłem tak w jednym prototypie,
    ale niestety projekt zdechł. Ale pamiętam, że L(I) w zakresie 10:1
    spokojnie uzyskiwałem.

    Z drugiej strony, w innym projekcie użyłem 100nF z C0G. Wot technika...

    Pozdrawiam, Piotr