-
41. Data: 2019-06-17 18:31:21
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"Iguan_007" <i...@g...com> wrote in message
news:c5efec32-a488-4440-903e-96dacd12f700@googlegrou
ps.com...
> Przemol,
>
> Jesli mowisz o wykorzystaniu slonca do produkcji wodoru czy ladowania
> baterii to wodor ma jak najbardziej sens. Baterie i elektrownie gazowe
> maja zupelnie inny profil operacyjny. Elektrownia gazowa moze generowac
> 365 dni w roku przez wiele lat. Obecnie operatorzy baterii reaguja jedynie
> na ekstremalne zmiany cen czy niestabilnosc sieci ze wzgledu na
> ograniczona ilosc cykli ladowanie/produkcja po ktorych baterie trzeba
> wymienic.
>
> Bloomberg szacuje koszt produkcji ze wspolczesnych baterii na $187/MWh. To
> ogromny spadek z $800/MWh w 2012, ale za drogo zeby byla to normalna
> dzienna produkcja.
Wydawało mi się że piszemy o sposobach na przeniesienie energii
w czas gdy jest bardziej potrzebna. Wodór nie wydaje się tu dobrym
nośnikiem energii ze względu na ogromne straty energii jakie są
z jego produkcją związane.
> Byc moze przeplywowe (tak sie to nazywa?) baterie cos tutaj zmienia, ale
> na chwile obecna to raczkujaca technologia (poszukaj "flow battery" w
> Google).
Słyszałem o tych bateirach.
-
42. Data: 2019-06-17 18:34:18
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"p0li" <p...@t...net> wrote in message
news:1jj7mxrv8rwf9.dlg@p0li.z.dialoga...
> T->Dnia 2019-06-15 23:02:43 niejaki Pszemol napisał:
>> Argumenty ad personam to bardzo miętka strategia dyskusji...
>> Tak samo jak odwoływanie się do spiskowych teorii dziejów.
>
> jeśli to tak odebrałęś to przepraszam - nie to miałem na celu
>
> widzę tylko różnicę między ktosiem wiedzącym tylko to co wyczytał w
> internecie i zrobił tabelki w excelu a ludźmi którzy widza dalej niż
> tydzień do przodu, mają wiedzę trochę głebszą niż opartą na notkach
> :redaktorów" z internetu i chcą w jakiś sposób zmienić otaczającą nas
> rzeczywistość i to robią a nie kwękają
>
> mieszkałem 40 lat w polsce i pracowałem przy wielu naukowych projektach -
> dużo nowych ciekawych pomysłów trafiało na typowe "nie dasie", za drogie,
> a
> kto to kupi, damy wam pieniądze jak zatrudnicie mojego kuzyna itp. itd
>
> życiowe losy wygnały mnie do .de i znalazłem tu ciekawą prace - od pół
> roku
> prowadzę projekt samochodu zasilanego wodorem i znam te sprawy jakby
> dogłebniej- i nie wszystko co piszą w prasie jest prawdą - ale z drugiej
> strony nie mogę się dzielić moją więdzą na forum publicznym - chyba nie
> musze mówić dlaczego?
>
> mimo wszystko jak się da to mój resztkowy patriotyzm stara sie włączać w
> to
> firmy polskie
>
> tylko często właśnie odbijam sie od muru takich ktosiów którzy "niedasie"
> odmawiają jak paciorek
>
> przykład - WAT razem z AGH zrobili hybrydę i wystawili na targach w 2016r
> elementem innowacyjnym był zbiornik wodoru niskiego ciśnienia - wodór
> wiązał się chemicznie z tajemniczymi związkami - odpadało ryzyko eksplozji
> https://www.youtube.com/watch?v=RgakXw8nNU0
> od 9 miesięcy kontaktuję się z rzecznikiem patentowym WAT w tej sprawie -
> i
> od 9 miesięcy "niedaś" - on nie wie, nie może, skontaktuje się itd
> w maju w hanowerze widziałem już rozwiązania chińczyków w tej dziedzinie
> dopracują technologię to chętnie od nich kupimy - a polska innowacyjność
> znowu zostanie ze sznurem w ręku
A coś w ramach komentarza do obliczeń jakie przedstawiłem wczoraj masz?
Albo komentarz na temat "przydomowej stacji elektrolizy" która okazała
się bujdą na resorach?
-
43. Data: 2019-06-17 19:50:02
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: Irokez <n...@w...pl>
W dniu 2019-06-17 o 18:34, Pszemol pisze:
> A coś w ramach komentarza do obliczeń jakie przedstawiłem wczoraj masz?
> Albo komentarz na temat "przydomowej stacji elektrolizy" która okazała
> się bujdą na resorach?
Ależ przecież napisał, że zacytuję:
"widzę tylko różnicę między ktosiem wiedzącym tylko to co wyczytał w
internecie i zrobił tabelki w excelu a ludźmi którzy widza dalej niż
tydzień do przodu, mają wiedzę trochę głebszą niż opartą na notkach
:redaktorów" z internetu i chcą w jakiś sposób zmienić otaczającą nas
rzeczywistość i to robią a nie kwękają"
Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
Niby postęp skąd się wziął?
--
Irokez
-
44. Data: 2019-06-17 20:09:44
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: Iguan_007 <i...@g...com>
Pszemol,
>Wydawało mi się że piszemy o sposobach na przeniesienie energii
w czas gdy jest bardziej potrzebna. Wodór nie wydaje się tu dobrym
nośnikiem energii ze względu na ogromne straty energii jakie są
z jego produkcją związane.
Najwyrazniej nie czytales tego co napisalem w poprzednim poscie. Czy lepiej wylaczyc
elektrownie sloneczne w ciagu dnia bo produkuja za duzo czy przeznaczyc ten nadmiar
energii na wyprodukowanie czegos co mozna wykorzystac pozniej? I prawda jest taka, ze
wlasnie ludzie znajacy temat pracuja nad tym drugim, wbrew Twoim "wydaje mi sie".
-
45. Data: 2019-06-17 20:46:28
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: p0li <p...@t...net>
T->Dnia 2019-06-17 19:50:02 niejaki Irokez napisał:
> Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
> Niby postęp skąd się wziął?
z dzisiejszyj wiadomości
tesla odłożyła temat SEMI na półkę bo nie dopięła tematu pojemności baterii
i ich ładowania
przypomnę że szumne zapowiedzi mówiły o 1000 km zasięgu
z moich wiadomości wynika że 39t zestaw potrzebuje na pokonanie 100km ok
240kWh netto
pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
- jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
- ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu
- ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%
a teraz wyobraź sobie taki zestaw ze zbiornikami na 50kg wodoru gdzie przy
podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
- policz zasięg na tym wodorze
- policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min
i teraz policz czas pokonania trasy 1000km
ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach
a temat baterii nanocell (z płynnym elektrolitem) trochę "wąchałem" - od
2014 nie posunęli się z tematem o przodu i jedyny system jaki mają to 48V
--
P0zdrawiam
p0li
hydro rulez ;)
prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki
-
46. Data: 2019-06-17 21:18:01
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: Irokez <n...@w...pl>
W dniu 2019-06-17 o 20:46, p0li pisze:
>
> pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
> - jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
> - ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu
> - ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%
>
> a teraz wyobraź sobie taki zestaw ze zbiornikami na 50kg wodoru gdzie przy
> podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
> - policz zasięg na tym wodorze
> - policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min
>
> i teraz policz czas pokonania trasy 1000km
>
> ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach
Swoją drogą, cofnijmy się do 1886 roku i jak by wyglądała ta dyskusja
koń kontra trójkołowy "samochód" o mocy 2/3hp, prędkości maksymalnej
16km/h i zasięgu... no właśnie, jaki to miało zasięg?
--
Irokez
-
47. Data: 2019-06-17 21:23:03
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "p0li" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:1p4yxkje77u6x$....@p...z.dialoga...
->Dnia 2019-06-17 19:50:02 niejaki Irokez napisał:
>> Ty żyjesz teraźniejszością, on jutrem...
>> Niby postęp skąd się wziął?
>z dzisiejszyj wiadomości
>tesla odłożyła temat SEMI na półkę bo nie dopięła tematu pojemności
>baterii
>i ich ładowania
>przypomnę że szumne zapowiedzi mówiły o 1000 km zasięgu
>z moich wiadomości wynika że 39t zestaw potrzebuje na pokonanie 100km
>ok
>240kWh netto
Nie za duzo ? To by oznaczalo, ze silnik stale na pol mocy chodzi,
albo i wiecej.
A spalanie ponad rzedu 60l/100km ...
>pszem - odpal swój kalkulator i napisz:
> - jaką pojemność baterii brutto potrzebujemy na przejechanie 1000km
> - ile te baterie będa ważyć i o ile spadnie ładownośc zestawu
Ten diesel tam tez nie jest lekki.
> - ile czasu potrzeba na naładowanie tego od 10 do 95%
Akurat kierowca w Europie ma dluuuga obowiazkowa przerwe.
>a teraz wyobraź sobie taki zestaw ze zbiornikami na 50kg wodoru gdzie
>przy
>podobnych parametrach zużycie jest ok 13kg/100km
> - policz zasięg na tym wodorze
> - policz czas tankowania przyjmując pesymistyczne 1kg/min
Godzina. No - pasuje do obowiazkowej przerwy.
Tylko ile tych stacji bedzie musialo byc ...
>i teraz policz czas pokonania trasy 1000km
Ale to i tak ponad dwa dni, chyba ze przepisy o czasie pracy w USA
inne.
>ja nie widze tutaj przyszłości w bateriach
No, jeszcze moga byc wymienne.
>a temat baterii nanocell (z płynnym elektrolitem) trochę "wąchałem" -
>od
>2014 nie posunęli się z tematem o przodu i jedyny system jaki mają to
>48V
Ale co - jest jakis problem polaczyc kilka szeregowo ?
J.
-
48. Data: 2019-06-17 21:29:46
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qe5gtm$ndt$...@d...me...
>"Iguan_007" <i...@g...com> wrote in message
>news:3021b207-65e1-48db-8a5a-a1b6451b2921@googlegro
ups.com...
> Pszemol
>>>Będę ładował samochód tak jak ładuję dziś smartfona: w nocy...
>
>> W naslonecznionych panstwach pojawia sie nadwyzka produkcji pradu w
>> srodku dnia. Podajac przyklad Australii- nie dosc, ze operator
>> rynku ogranicza produkcje elektrowni bazowych (co im szkodzi) to w
>> wietrzny i sloneczny dzien redukuje produkcje ze slonca. Jest to
>> nie tylko problem operatora ale i ogromny koszt dla elektrowni
>> ktore cierpia finansowo - stad zwiekszaja sie naklady na rozwoj
>> produkcji wodoru. Pozwoliloby to na "przeniesienie" czesci energii
>> poza szczyt produkcyjny. Wodor mozna wykorzystac do generacji pradu
>> w innym czasie, a przy okazji wlasnie do zasilania samochodow.
>Tylko że produkcja i przechowywania wodoru jest koszmarnie
>marnotrawna...
Ale co ci szkodzi, jesli ta energia jest w zasadzie "za darmo" - tzn
tej chwilowej nadwyzki i tak nie ma jak zuzyc.
Hybrydy bateryjno-wodorowe ?
Na codzien ladujemy baterie, a w trasie dotankujemy sobie wodor :-)
J.
-
49. Data: 2019-06-17 21:31:24
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qe59mp$c47$1$J...@n...chmurka.net...
W dniu 2019-06-16 o 10:58, nadir pisze:
>> W dniu 2019-06-15 o 23:02, Pszemol pisze:
>> LPG, CNG czy benzyna są też wybuchowe i łatwopalne, a jednak ciągle
>> ich używamy.
>Ale się same nie ulatniają a wodór tak, wystarczy że się go gdzieś
ten wodor to znow nie tak masowo ...
>zgromadzi za dużo i
>nieszczęście gotowe, popatrz na tą stację co wybuchła, myślisz że nie
>wiedzieli jaki wodór jest i się nie zabezpieczyli? na pewno to
>zrobili a jednak doszło do wybuchu czyli stracili kontrolę nad
>wodorem, a teraz popatrz ile stacji jest lpg i ile ich wybuchło np w
>polsce?
Poczekaj na wyniki sledztwa, co tam zawiodlo.
J.
-
50. Data: 2019-06-17 21:43:48
Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qe2sk6$agb$1$J...@n...chmurka.net...
W dniu 2019-06-14 o 13:24, J.F. pisze:
>>>> Wodor jest bardzo ciekawy, bo mozna auto szybko zatankowac.
>>> LPG tak samo :)
>>> A w świetle info Myk-a to i sprawność większa.
>
>> Ale jak - do napedzania silnika spalinowego, czy do spalania w
>> ogniwie paliwowym ?
>No o paliwowym myślałem, bo chyba nie ma spalinowych na wodór.
O tym wodorze slyszalo sie od dawna, i poczatkowo to chyba jednak byly
silniki spalinowe na wodor.
Czyli porownujemy sprawnosc:
wodor-ogniwo paliwowe-naped elektryczny
z
LPG-silnik spalinowy ?
To drugie ma sprawnosc mierna, pierwsze na pewno lepsze.
Ale jak dorzucic sprawnosc elektrolizera to kto wie ...
>>>>> tylko pozostaje znowu problem węgla, chyba że zbudują ogniwo
>>>>> spalające i wodór i węgiel.
>>>> a) chyba sa,
>>>> b) mozna dodac generator wodoru ... tankowac sie bedzie benzyne i
>>>> wode :-)
>>> Benzybie mówimy nie :) tylko gaz.
>
>> A dlaczego nie benzyna, nafta, ON ?
>Bo są z ropy i trzeba je wyrafinować :) a to zawsze kosztuje nawet
>jak jest procesem
>ubocznym jak benzyna.
Gazu tez kiedys zabraknie.
>>>> c) w sumie ... czemu nie ogniwo paliwowe na wegiel ?
>>> No właśnie, zamiast wody byłby dwutlenek węgla, trochę lipa byłaby
>>> z ekologią
>
>> Tak czy inaczej ciagle nie mowimy o zrodle energii - ten metan to
>> skad chcesz brac ?
>Metanu jest przecież pełno przy ropie, masz go w rurach w domu, to
>GZ50
>wg naszej nomenklatury,
pelno to go jest, poki zuzywam tyle, co na herbate :-)
>można go też uzyskać z cięższych gazów, propan, butan.
A to nie tak latwo, bo wodoru do bilansu brakuje.
Akurat wiadomo, ze wodor najtaniej produkuje sie z metanu :-)
>>> ale może zwykłych paliw by spadło znacząco zużycie i bilans by
>>> wyszedł dodatni.
>> Sprawnosc silnika spalinowego mierna.
>Ale jak się w sumie policzy to elektryki też do d..y bo nie ma skąd
>uzyskać prądu
>z dużą sprawnością poza elektrowniami wodnymi. Dlatego Norwegia ma
>tyle elektryków bo mają tani prąd.
Aby na pewno ? W Norwegii wszystko drogie :-)
A najdrosze podatki na samochody ... elektryczne zwolnione. Chwilowo
:-)
>>>> d) ... tylko jak ten wegiel produkowac ?
>>> To chyba nie jest problem bo z tego co kiedyś czytałem już było
>>> ogniowo które
>>> rozkładało metan czy etan już nie pamiętam i wodór spalało a
>>> węgiel im zostawał
>>> i był problem z jego usuwaniem.
>> Ale metanu tez zabraknie. I wtedy bedzie problem jak wytworzyc C z
>> CO2 ...
>A po co?
Bo energia ze Slonca bedzie, a metanu nie bedzie ...
>>>> Tak czy inaczej - to ciagle w fazie eksperymentow. A wodor
>>>> jezdzi.
>>> Jeździ to trochę dużo powiedziane.
>
>> Chyba nie, skoro byly i samochody i stacje .. w Norwegii.
>No ale Przemol już Ci napisał, były, Toyota chyba się zwija z tego
>rynku
>wodorowego że tak szybko odpuścili dalszą sprzedaż.
Poczekajmy miesiac czy dwa, az zobacza czemu wybuchlo i moze otworza
stacje na nowi.
J.