  • 71. Data: 2019-04-24 19:11:36
    Temat: Re: Wjazd na rondo. Zmiana pasa.
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-04-2019 o 19:02, Bogobo pisze:

    > Jak nazwiesz taki manewr ? :
    > pojazd dojeżdża do ronda pasem "możliwie blisko prawej
    > krawędzi jezdni" i manewr wjazdu kończy na pasie
    > bezpośrednio przyległym do pasa "możliwie blisko prawej
    > krawędzi jezdni" ?
    > Nie nazywasz tego zmianą pasa ?

    Nie ma znaczenia jak kto coś SOBIE nazywa, liczy się to, czy podpada pod
    ten albo inny przepis.
    Czyli co i jak nazwał ustawodawca.
    Potoczne rozumienie słów nie sprawdza się przy analizie przepisów prawa.

    W opisanej sytuacji, w każdym przypadku wjeżdżający na rondo, byłby już
    na innym pasie niż ten pierwotny, bo to jest pas innej jezdni.

    A przepis mówi o pasie (w dorozumieniu) tej samej jezdni.
    Choćby na podstawie przepisu który sam cytowałeś, a który zawierał
    definicję pasa ruchu.
    Nie było w nim mowy o tym, że ten sam pas może znajdować się na kilku
    jezdniach.
    Cyt:
    "pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni"

    Zmiana kierunku ruchu (w dorozumieniu również jezdni), w tym przypadku
    na jezdnię biegnącą wokół ronda, to inny manewr niż zmiana jedna pasa
    tej samej jezdni na inny pas tej samej jezdni.

  • 72. Data: 2019-04-24 19:16:09
    Temat: Re: Wjazd na rondo. Kto ma pierwszeństwo ?
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-04-2019 o 19:06, mk4 pisze:

    > Z logika może i tak. Ale czy właśnie tak nie będzie jeśli nie ma tych
    > linii, które "kierują", który pas można zająć przy/po skręcie?

    Moim zdaniem nie, ale nie mogę tego udowodnić.
    W ogóle to mi wygląda na nieuregulowany przypadek.

    Więc lepiej nie wdawać się w kolizje w takim miejscu.
    Tj. zmienić pas na "swój" a dopiero na drugi rzut pchać się na środkowy
    - wykonując klasyczną zmianę pasa.

    > Jeśli wjeżdżają na ten sam to wydaje się, że ten z prawej ważniejszy.

    Też tak się wydaje, z zastrzeżeniem tego co powyżej - jak bardzo
    ważniejszy jest i gdzie jest granica.

    > No a zmieńmy nieco sytuacje - niech to będzie zjazd z ronda w drogę z
    > dwoma pasami.
    >
    > Czy jadąc zewnętrznym pasem ronda mogę zjechać na zewnętrzny pas tej
    > drogi? No mogę (zakładając, ze linie i inne znaki nic nie mówią w tej
    > kwestii).

    W sensie z skrajnie prawego na skrajnie prawy?
    Możesz.

    > A czy będzie to moją winą, jeśli jadący wewnętrznym pasem ronda zechce
    > też zjechać na zewnętrzny pas tej drogi i wtedy dojdzie do kolizji?

    Na logikę nie, ale jak pisałem - nie ma na to wyraźnego przepisu, więc
    obroni Cię tylko zasada ogólna prawej ręki.

    > Raczej to on będzie sprawcą zajścia. A w sumie czym to się zasadniczo
    > różni od wjazdu na to rondo?

    Niczym.
    I tu i tu jest zmiana jezdni.
    Od zajęcia pasa za zwykłym skrzyżowaniem też się nie różni niczym.

  • 73. Data: 2019-04-24 19:39:33
    Od: "Bogobo" <l...@s...pl>

> [...]
    >
    > W opisanej sytuacji, w każdym przypadku wjeżdżający na rondo, byłby już na
    > innym pasie niż ten pierwotny, bo to jest pas innej jezdni.

    No to podaj przepis PoRD, że to jest inna jezdnia, że to jest inny pas.

    > A przepis mówi o pasie (w dorozumieniu) tej samej jezdni.
    >
    > Zmiana kierunku ruchu (w dorozumieniu również jezdni),

    Ponieważ u ciebie jest dużo "dorozumień"
    to potrzebny jest Sąd.

  • 74. Data: 2019-04-24 19:45:53
    Temat: Re: Wjazd na rondo. Zajmowanie pasa.
    Od: "Bogobo" <l...@s...pl>

    > https://polskiedrogi-tv.pl/ktory-pas-zajac-po-skreci
    e/

    Nie musisz posługiwać się pismem obrazkowym, lub jakimiś protezami.
    Konkretnie, podaj w którym przepisie PoRD jest napisane coś o zajmowaniu
    pasa ?
    Jak masz z tym kłopoty to może zapytaj kulsonów, bo to najszybciej.

  • 75. Data: 2019-04-24 20:48:17
    Od: p...@g...com

    rece opadaja cytujac klasyka :-)
    jedziesz prawym i wjezdzasz na prawy, zmiana pasa na warunkach ogólnych

    Bogobo was podpuscil z tym kierunkiem
    *prawy pojazd też wjeżdża na pas środkowy (ma włączony lewy kierunkowskaz)*
    i daliscie sie wkrecic

    https://mobile.natemat.pl/232031,czy-wjezdzajac-na-r
    ondo-trzeba-wlaczyc-kierunkowskaz-wazny-wyrok

    Na Grunwaldzkim i Odrodzenia nikt nie ma watpliwosci ale na Uniwersyteckim mieszkancy
    gmin osciennych sie gubią dlatego obstawiam ze Bogobo spoza miasta jest :-)

  • 76. Data: 2019-04-24 21:04:10
    Temat: Re: Wjazd na rondo. Cavallino pier..li.
    Od: "Bogobo" <l...@s...pl>

    > Na logikę nie, ale jak pisałem - nie ma na to wyraźnego przepisu, więc
    > obroni Cię tylko zasada ogólna prawej ręki.

    Cavallino !!!
    Co ty pier..lisz ? Ty nie masz pojęcia o podstawowych
    przepisach PoRD !!

    Jest przepis, że skręt w prawo należy wykonywać z prawego pasa,
    czyli tutaj z pasa zewnętrznego na rondzie.
    Drugi przepis, że nie wolno nikomu zajeżdżać drogi.
    Zjeżdżający z pasa wewnętrznego musi ustąpić.
    Czyli jadący po pasie zewnętrznym na rondzie jest podwójnie chroniony
    przez prawo.

    Zasada ogólna prawej ręki tu nie ma zastosowania, bo oba
    pojazdy poruszają się w tym samym kierunku, czyli oba zjeżdżają z ronda.

    Zasada ogólna prawej ręki ma zastosowanie, gdy pojazdy poruszają się
    w różnych kierunkach i ich tory jazdy przecinają się.

  • 77. Data: 2019-04-24 21:11:45
    Temat: Re: Wjazd na rondo.
    Od: t-1 <t...@d...pl>

    W dniu 2019-04-24 o 16:07, Bogobo pisze:
    > Użytkownik <r...@k...pl> napisał w wiadomości

    > W którym miejscu moja interpretacja jest błędna ?

    Negujesz pierwszeństwo prawej strony.

  • 78. Data: 2019-04-24 21:18:18
    Temat: Re: Wjazd na rondo. Grunwaldzki, Uniwersytecki.
    Od: "Bogobo" <l...@s...pl>

    Użytkownik <p...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Na Grunwaldzkim nikt nie ma watpliwosci, ale na Uniwersyteckim mieszkancy
    > gmin osciennych sie gubią

    Dlaczego na rondzie Grunwaldzkim nikt nie ma wątpliwości ?
    Dlaczego na rondzie Uniwersyteckim gubią się ?

  • 79. Data: 2019-04-24 21:22:02
    Od: "Bogobo" <l...@s...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Negujesz pierwszeństwo prawej strony.

    Napisałeś nieprawdę.
    Nie neguję pierwszeństwa prawej strony.

  • 80. Data: 2019-04-24 21:30:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bogobo" napisał w wiadomości grup
    wiadomości

    >Cavallino !!!
    >Co ty pier..lisz ? Ty nie masz pojęcia o podstawowych
    >przepisach PoRD !!

    No coz, dawniej uczyli wyraznie: skrecajac na skrzyzowaniu mozna zajac
    dowolny pas ruchu na drodze wyjazdowej.
    Co prawda to bylo na inne przypadki ...

    >Jest przepis, że skręt w prawo należy wykonywać z prawego pasa,
    >czyli tutaj z pasa zewnętrznego na rondzie.
    >Drugi przepis, że nie wolno nikomu zajeżdżać drogi.
    >Zjeżdżający z pasa wewnętrznego musi ustąpić.

    Ale sobie troche sam przeczysz.
    Ustapic komu ? Drugi zjezdzajacy tez powinien zjezdzac z prawego pasa
    i byc za toba :-)

> [...]

    >Zasada ogólna prawej ręki tu nie ma zastosowania, bo oba
    >pojazdy poruszają się w tym samym kierunku, czyli oba zjeżdżają z

    Ale tam jest mowa o krzyzowaniu kierunkow ruchu. Skoro doszlo do
    zderzenia, to sie skrzyzowaly :-)

    Z innych sytuacji - szeroka jezdnia, z wyznaczonymi pasami ruchu lub
    nie.
    Wyznaczenie sie w pewnym miejscu konczy, a kawalek dalej sie jezdnia
    zweza.

    No i ktory pojazd tu zmienia pas, jesli jada obok siebie ?

    J.