  • 1. Data: 2014-01-05 00:57:23
    Temat: Układ 3,3V - chwilowe podanie 5V
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Podczas uruchamiania pewnego układu zdarzył mi się pewien wypadek.
    Normalnie używam programatora STK200 ("warsztatowy" laptop) oraz USBasp
    (desktop). Jednakże tym razem podpiąłem się do innego komputera, gdzie
    mam jakiś dziwny wynalazek z Allegro, który nie chce pracować z żadnym
    inny softem jak tylko z programem ProgISP.

    Odpalając software nie zdawałem sobie sprawy, że opcja zasilania układu
    z programatora jest domyślnie włączona. Na linię VCC poszło 5V, chociaż
    uruchamiany układ korzysta z 3,3V. Minęło kilka-kilkanaście minut, zanim
    zorientowałem się co jest grane.

    Dla ATMegi nie powinno to stanowić żadnego problemu, zaraz obok siedzi
    jednak ENC28J60, który powinien być zasilany napięciem 3,3V. Faktycznie
    po tych paru minutach jego obudowa była nieco ciepła (ale w każdym razie
    nie gorąca, żaden dym także się nie pojawił).

    Dla świętego spokoju włożyłem do układu inny egzemplarz scalaka, jednak
    teraz się zastanawiam nad kilkoma kwestiami:

    1) Czy coś jeszcze mogło ulec uszkodzeniu? Jak stabilizator LM11117-3,3
    mógł znieść taką sytuację? Teraz niby działa, ale czy np. jest szansa na
    pojawienie się jakiejś ukrytej wady?
    2) Dla ENC jest może jakaś nadzieja czy układ można jednoznacznie
    zakwalifikować jako uszkodzony? Takie chwilowe podanie napięcia wyższego
    niż nominalne zawsze zniszczy układ czy też potrzeba dłuższej "ekspozycji"?

  • 2. Data: 2014-01-05 01:04:54
    Temat: Re: Układ 3,3V - chwilowe podanie 5V
    Od: a...@p...pl

    wg mnie nic sie nie stalo!!! Tak, jak w czasie meczu polskiej
    reprezentacji pilki noznej.

    --
    ThinkXtra