  • 21. Data: 2017-02-16 21:25:06
    Temat: Re: UEFI
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Eneuel Leszek Ciszewski, 15 lut 2017 w news:o826rn$tv2$2
    @node1.news.atman.pl napisałeś/aś:

    > "pueblo" o822r3$ko0$...@m...internetia.pl

    > Zacząłeś od instalacji systemu z MBR czy od GPTowych partycji?
    >
    > Było jakoś tak:
    >
    > - czysto
    > - MBR
    > - GPT
    > - MBR
    >
    > czy inaczej:
    >
    > - czysto
    > - GPT
    > - MBR
    > - GPT
    > - MBR

    ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie na
    MBR, bo okazało się, że na pieprzonym laptopie ACera nie da rady
    zainstalować W7 z UEFI. Musiałem zmienić tryb UEFI i schemat
    partycjonowania na MBR. W przypadku GPT są tworzone jakieś 2, czy 3
    partycje na początku dysku, co potem w trakcie zmiany na MBR stwarza
    małe problemy, bo dodatkowo trzeba którąś z nich przekształcić w
    extended, bo jak wiadomo MBR nie trawi >4 podstawowe. Nawet mi się
    wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować i W7 i W10 po dodaniu go
    do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd. Ale w drugą stronę już nie - W7
    nie startował z GPT. W każdym razie robiłem takie zamiany kilka razy,
    bo testowałem laptopa pod kątem systemu docelowego i żadne dane nie
    znikały.

  • 22. Data: 2017-02-17 01:38:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" o84fo0$4rj$...@n...news.atman.pl

    danych z dysku GPT?

    > Jeśli komputer nie ma UEFI? -- raczej nie ,,idzie''.

    Zanim odpowiedziałem, podpiąłem dysk wyjęty z nowego Acera (ów
    Acer ma W10 zainstalowany w UEFI) do notebooka z WXP via eSATA.
    Dysk z Acera był widoczny z jedną, nierozpoznaną partycją.

    Więc tak po prostu nie widać, ale być może dałoby się lekko
    pozamieniać to i owo, aby odczytać ten dysk pod starym komputerem.

  • 23. Data: 2017-02-17 02:20:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "pueblo" o851r2$pmm$...@m...internetia.pl

    > ZTCP najpierw zainstalowałem W10 w GPT, a potem W7 już po zmianie na MBR,

    Czyli na MBR -- instalacja W7 od zera?

> [...]
    > na MBR stwarza małe problemy, bo dodatkowo trzeba którąś
    > z nich przekształcić w extended, bo jak wiadomo MBR nie

    Nie trawi.

    > Nawet mi się wydaje, że po przejściu na MBR mogłem bootować
    > i W7 i W10 po dodaniu go do rozruchu przy użyciu Easy Bootcd.

    Gdzie był ów easy? Na W10 czy na W7?
    Mniemam, że na W7.

    Dobrą radę mi dałeś.

    Po kwadransie czytania uznałem się za expierda i dotarłem do
    pytania o to, skąd zacznę bootowanie... Nie wpadłem na ten
    pomysł, by wwalić przykładowo W7 jako startującą... IMO (tak
    mniemam) po tym kwadransie czytania:

    - M$ nie miał czasu na wielkie zmiany.
    (do których 15 lat to za mało)
    - GPT zamienię bez trudu na MBR nie tylko na żywym pacjencie, ale
    nawet na nieuśpionym, przytomnym, aby[m] przeżył większy stresss. :)
    - Do niej dorzucę jakąś inną instalkę W10, ściągniętą ze strony M$.
    (i tu problem -- trzeba ciągnąć... a zwykle te klawisze DOWNLOAD
    są nieźle ukryte)

    Pomysł startowania z W7 jest prostszy -- nie trzeba ciągnąć setek megabajtów :)
    i szukać głęboko zaszytych klawiszy z napisem DOWNLOAD...

    Pytanie -- czy W7 zerżnięty żywcem ;) z atomowego netbooka ruszy na tym
    (niemal zupełnie innym) czymś?... Na atomowym netbooku **chyba** też mam
    64 bity... Ale czy to podobieństwo wystarczy? ;) Trzeba spróbować...

    > Ale w drugą stronę już nie - W7 nie startował z GPT.
    > W każdym razie robiłem takie zamiany kilka razy,

    Czyli jakie?

    - Zmieniałeś tylko Legacy/UEFI w BIOSie?
    czy
    - Merdałeś tylko w partycjach na dysku?
    czy
    - Merdałeś i w BIOSie, i zarazem w partycjach na dysku?

    Jak pojmuję:

    - miałeś W10 na GPT
    - zamieniłeś GPT na MBR
    - zainstalowałeś W7 na partycjach typu MBR
    - za pomocą easyBCD doszedłeś do tego, że mając MBR, mogłeś startować i W7, i W10
    spod W7
    - po zamianie partycji na GPT nie mogłeś startować W7, ale mogłeś nadal startować
    W10

    Dobrze pojmuję czy źle?

    Jeśli dobrze -- nie próbowałeś zainstalować plików BCD na W10 tak, by spod niego
    startować W7?

    Może moje pytania nie mają sensu -- to moje pierwsze kroki z GPT i UEFI.

    > bo testowałem laptopa pod kątem systemu docelowego
    > i żadne dane nie znikały.

    Bo one nie znikają -- jedynie dostęp do nich staje się trudniejszy. :)

    -=-

    Teraz ja:

    - czy to prawda, że:

    - na jednym dysku mogą zarazem być partycje typu MBR i GPT?
    (ponoć tak jest a od odpowiedzi na to pytanie wiele zależy)

    - GPT ma strukturę taką jak Extended pod MBR?
    - GPT ma też sektory półkilobajtowe?
    - Zerowy (początkowy) sektor (512 bajtów) fizycznego_dysku
    zawierającego tylko partycje GPT zawiera wpis jednej
    partycji (właśnie Extended) długiej na cały dysk_fizyczny
    z dziwnym (ani to FAT, ani NTFS, ani coś innego znanego)
    typem/formatem partycji?

    - czy można tak po prostu wywalić tę GPT i odbudować
    MBR tak, jakby na dysku były tylko partycje podstawowe,
    zawarte w tej GPT? (ewentualnie tymczasowo wywalając
    nadmiar partycji tak, by było ich tylko 4 (lub przezornie 3)
    naraz w chwili odtwarzania MBR; tymczasowo wywalone można by
    później jakoś poodtwarzać i wwalać do jednej wspólnej,
    widzianej jako Extended pod MBRem)

    Tak radzą magicy... Niezupełnie tak, ale to wynika z ,,logicznego
    wymnożenia'' ;) wypowiedzi wielu różnych magików...

    Ja znam zamiary UEFI z przełomu XX i XXI wieku -- wówczas nie wyglądało
    to tak lekko, bo zakładano większe sektory dysku chociażby... I wiele
    wskazywało na to, że te nowe partycje raczej nie będą prostą kalką
    ówczesnych, znanych od zarania dziejów mikrokomputerów typu IBM PC...
    (albo i dłużej)

    -=-

    Podpięcie dysku Acera pod laptop Fuijtsu-Siemensa wymaga:

    - wykręcenia 3 wkrętów z obudowy Acera
    - zmontowania zasilacza 5V
    - włożenia do laptopa problemogennej karty Express z wyjściem eSATA
    - podpięcia dysku z Acera via eSATA, via Express do laptopa F-S

    Albo nieco inaczej:

    - wykręcenia 3 wkrętów z obudowy Acera
    - wykręcenia 4 wkrętów z plastyku okalającego dysk Acera
    (plastyk przeszkadza w podpięciu przejściówki)
    - podpięcie przejściówki USB<-->SATA
    - podpięcia dysku z Acera via USB do laptopa F-S

    Dlatego wolę najpierw zadać trochę pytań, by nie kręcić
    wkrętami zbyt często, jako że tego (krętactwa) nie lubię...

    -=-

    1. Mogę pobawić się dyskiem Acera podpiętym do laptopa F-S.
    (trzeba kręcić wkrętami)

    2. Mogę pobawić się GPartedem odpalonym na uśpionym pacjencie...

    3. I wreszcie mogę pobawić się różnymi edytorami dysku i
    partycjonerami wprost na żywym...

    Rozwiązanie ostatnie (3.) najmocniej przypada mi do gustu...
    Ale wpierw chcę coś nieco wiedzieć. :)

    - Może moje obawy o rozruch W10_zainstalowanego_na_GPT przerobionymi
    na partycje_MBR (czyli bezpośrednio po prostej zamianie GPT na MBR)
    są niepotrzebne? Może tak zainstalowany (na GPT) system zawiera
    dostatecznie wiele do ruszenia/zbootowania także bez UEFI?

    Może po zamianie GPT na MBR po prostu W10 ruszy bezproblemowo?

    - Może od razu nie ruszy, ale wystarczy zabawa z easyBCD, aby ruszył?...

    - A może trzeba dograć jakiś inny, pełny (startujący bez UEFI)
    system operacyjny, czy choćby jakiś bootloader?...

  • 24. Data: 2017-02-17 03:50:14
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

> [...]
    >
    > Więc tak po prostu nie widać, ale być może dałoby się lekko
    > pozamieniać to i owo, aby odczytać ten dysk pod starym komputerem.

    Na XP faktycznie może nie być widać, bo sam system nie rozpoznaje, ale
    już specjalistyczne, bootowalne narzędzia do przeglądania dysków lub
    jakieś Linuksy (np. live CD/USB) widziałyby zawartość.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 25. Data: 2017-02-17 08:11:44
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Eneuel Leszek Ciszewski napisał w Friday 17 of
    February 2017 01:38:

    > Zanim odpowiedziałem, podpiąłem dysk wyjęty z nowego Acera (ów
    > Acer ma W10 zainstalowany w UEFI) do notebooka z WXP via eSATA.
    > Dysk z Acera był widoczny z jedną, nierozpoznaną partycją.

    Tak chyba powinno być: z tego co szybko guglnąłem, GPT z
    definicji tworzy fikcyjny MBR z danymi partycji obejmującej cały dysk,
    żeby ktoś go omyłkowo nie spartycjonował.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 26. Data: 2017-02-17 08:33:54
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    ATSD, to jak rozumiem, w przypadku GPT same dane są ułożone "po
    bożemu", inny jest tylko opis ich położenia. O ile udało mi się
    znaleźć, GPT używa LBA. MBR używa CHS (o ile jest on w ogóle jeszcze
    używany, bo jego pojemność już dawno została przekroczona) i LBA. Być
    może wystarczy więc przenieść dane z tablic GPT do tablicy partycji -
    jeżeli nie masz więcej, niż cztery partycje, ma to szansę się udać
    (nie sprawdzałem!). Zresztą niewykluczone, że mogłoby się to udać
    nawet zwykłym fdiskiem.

  • 27. Data: 2017-02-17 12:00:09
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    > Nie.

    > Jeśli komputer nie ma UEFI? -- raczej nie ,,idzie''.

    > I co z tego wynika?

    Że instalując Windows robisz (robi się) to pod konkretny komputer? A Ty
    w innej odpowiedzi piszesz, że chcesz system przeznaczony dla jednego
    komputera uruchomić na innym.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 28. Data: 2017-02-17 15:13:04
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    > "Trybun" 58a58f4d$0$645$6...@n...neostrada.pl

    > Znam zalety SSD -- i wady. :)
    > Problemem netbooka jest brak pamięci -- 1 GB na CPU i GPU przy W7S.
    > Problemem notebooka jest rozpad mechaniczny. ;)

    W sumie nie bardzo wiem o czym piszesz. W nowym laptopie masz za mało
    pamięci? Ja proponuję dołożyć dysk SSD do nowego sprzętu, o ile
    oczywiście on go nie posiada.

  • 29. Data: 2017-02-17 15:15:45
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    > "Trybun" 58a58ef9$0$651$6...@n...neostrada.pl

    > Miałem wgrany, zainstalowany, skonfigurowany, bo zabrakło
    > laptopa zapudełkowanego. Zależy mi na powrocie do MBR.

    Też nie miałem pudełkowego. Po zakupie laptopa podłączyłem go do prądu,
    wtedy na ekranie pokazała się plansza z propozycją zainstalowania
    systemu, powiedziałem "tak" i bez żadnych dodatkowych zabiegów system W7
    się wgrał. Po zakończeniu kolejna propozycja zrobienia kopii zapasowych
    na płytach DVD - znowu moje tak i na 5u płytach kopia bezpieczeństwa
    zapisana.

    No to spróbuj wyłączyć to UEFI w BIOSie. Przecież od takiej próby nic
    się nie stanie, w każdej chwili możesz przecie to włączyć ponownie. A
    nuż po wyłączeniu UEFI włączy się MBR.

    > Nie mam tu informacji o Windows.
    > Ponoć teraz tak jest.
    > Jedynie w instrukcji (papierowej) jest
    > informacja o tym, że laptop ma na sobie Windows10.

    No chyba tak. W10 i wszystko z nim związane jest zapisane na serwerach
    MS, a więc po co jakieś naklejki z numerami na komputerze..

  • 30. Data: 2017-02-17 18:35:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 58a704e3$0$652$6...@n...neostrada.pl

    > W sumie nie bardzo wiem o czym piszesz. W nowym laptopie masz za mało

    notebook F-S z połowy sierpnia 2008 roku 500 GB HDD 2 GB RAM dla CPU
    i 128 MB dla dedykowanego GPU ATI
    netbook eMachines chyba z końca 2010 roku x00 GB HDD 1 GB RAM wspólnie
    dla CPU I GPU
    notebook Acera teraz kupowany 1000 GB HDD 4 GB RAM dla CPU
    i 2 GB dla dedykowanego GPU NVidii

    > pamięci? Ja proponuję dołożyć dysk SSD do nowego sprzętu, o ile oczywiście on go
    nie posiada.

    SSD to nie RAM.

    x00 GB -- nie pamiętam, co teraz tam siedzi, bo dysk w Kiciusiu wymieniam zbyt
    często...
    Albo Toshiba 320 GB, albo błysk Seagate 500 GB...

    notebook F-S pracuje pod WXP
    netbook eMachines pracuje pod W7Starter
    notebook Acera pracuje pod W10

    Do Acera zamierzam dokupić 8 GB RAMek -- jest wolny slot.
    [wolałbym szybki, ale jest tylko DDR4 dla CPU i DDR5 dla GPU]

    Czy teraz już wszystko jest jasne?

    Notebook F-S sypie się...