  • 1. Data: 2011-02-21 18:44:46
    Temat: Trójnik Wyznaczenie Parametrów (zad)
    Od: "marek" <f...@g...com>

    Witam

    Czy może ktoś mi powiedzieć jak wyznacza się te parametry przedstawione w tych
    zadankach, proszę ewentualni o jakiś materiał pomocniczy na google nie mogłem się
    doszukać.

    Link do zadanek z trójników:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/03b164da21
    ac0551.html

  • 2. Data: 2011-02-21 19:52:14
    Temat: Re: Trójnik Wyznaczenie Parametrów (zad)
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "marek" <f...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > tych
    > zadankach, proszę ewentualni o jakiś materiał pomocniczy na google nie

    Nie znam definicji R11 i G11 więc tak na zasadzie domniemania.

    Zakładam, że R11 to rezystancja widziana z wejścia (między 1 i 3), ale nie
    wiem, czy przy wyjściu (2) zwartym (do 3), czy otwartym.
    Zakładam, że otwartym.
    Dla rezystancji źródła napięciowe mają R=0 - jakby ich nie było.
    Wychodzi mi, że z wejścia widać R1 i do tego równolegle (R2+R3) - taki wynik
    jest w B.
    A gdyby założyć, że to ma być przy zwartym wyjściu to byłoby R1 równolegle z
    R2, ale takiej odpowiedzi nie ma.

    W drugim zakładam, ze G11 to jest odwrotność R11 rozumianego jak w pierwszym
    przykładzie.
    No to powinna być odwrotność z R1+R3, ale takiej odpowiedzi nie ma.
    No to może G11 trzeba rozumieć, że przy zwartym wyjściu (nie mam pojęcia
    dlaczego G nie miało by być po prostu odwrotnością R, ale kto ich tam wie
    tych teoretyków).
    Jeśli wyjście zewrzemy do masy (czyli 3) to mamy R1 + równolegle R2 i R3. No
    i że chodzi o G to potrzeba odwrotności z tego i taka odpowiedź jest D.

    To są moje typy, ale przez to, że raz mi wyszło, że dobry wynik jest przy
    rozwarciu drugiej strony, a raz przy zwarciu (i nie jestem pewien, czy sama
    zmiana charakteryzowania tego przez R na G jest wystarczająca dla tego) to
    pozostaje pewna wątpliwość, czy w którymś z przypadków nie trzeba wybrać
    odpowiedzi E.

    Jak wiesz jak jest definiowane R11 i G11 to nie będziesz miał tej
    wątpliwości.
    P.G.

  • 3. Data: 2011-02-21 20:16:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2011 20:52:14 +0100, Piotr Gałka wrote:
    ac0551.html

    >Nie znam definicji R11 i G11 więc tak na zasadzie domniemania.
    >
    >Zakładam, że R11 to rezystancja widziana z wejścia (między 1 i 3), ale nie

    Tez tak zakladam. Co nam robi z trojnika czwornik

    >wiem, czy przy wyjściu (2) zwartym (do 3), czy otwartym.
    >Zakładam, że otwartym.

    R11 to skladowa macierzy R, skladowej rownania [U]=[R][I], co zaklada
    przylaczenie zrodel pradowych. A wiec koncowka 2 otwarta.

> [...]
    >dlaczego G nie miało by być po prostu odwrotnością R, ale kto ich tam wie

    Bo G sie sklada na rownanie [I]=[G][U], moze nawet zla nazwa
    "rownanie" - [U] jest tu zadane, [I] wynikiem obliczen.

    Co jest rownowazne sterowaniem zrodlami napieciowymi, czyli
    przy analizie inne wyjscia/koncowki zwarte do "masy".
    A wiec odpowiedz d).

    Dalej mozna zauwazyc z czystej matematyki, ze
    [R] = [G]^-1 i odwrotnie,
    a tu jesli mnie pamiec nie myli bedzie to oznaczalo ze
    G11 = R22/(R11R22-R21R12).

    Kto chce niech sprawdzi czy mi pamiec sluzy :-)

    J.

  • 4. Data: 2011-02-22 07:55:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Dalej mozna zauwazyc z czystej matematyki, ze
    > [R] = [G]^-1 i odwrotnie,

    Niedawno (w książce (nie podręczniku) o matematyce dla gimnazjum) natknąłem
    się na rozwiązywanie równań metodą wyznaczników (nie ma w programie więc w
    podręcznikach nie ma). Pomyślałem, można by sobie przypomnieć jak się
    odwracało macierze. A napisałem to kiedyś w algolu, potem basicu. Wszystko
    według "Sprawocznika algorithmow na jazyku...." czy jakoś tak - w tamtych
    czasach sztuka polegała na tym, aby wszystkie obliczenia zmieścić w jednej
    macierzy, aby przypadkiem pamięci nie zabrakło - teraz to chyba by się
    nikomu nie chciało tak kombinować.

    > a tu jesli mnie pamiec nie myli bedzie to oznaczalo ze
    > G11 = R22/(R11R22-R21R12).

    Wiedza nie używana wyparowuje. Ech, że człowiekowi tak strasznie brakuje
    czasu, aby sobie poprzypominać jakieś ciekawe rzeczy. Marzyło by mi się
    ponowne dojście kiedyś do jako takiej biegłości w rozwiązywaniu zadań w
    których występują gradienty, dywergencje i rotacje.
    P.G.