  • 1. Data: 2010-04-17 15:22:22
    Temat: Test przy okazji wyrzucania starych płyt CD-R
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    Wyrzucam stos starych płyt CDR. Przy okazji przeprowadziłem test odczytu i
    wszystkie 8-13-letnie płyty są odczytywalne. Tylko jedna płyta czytała się
    słabiej (nikomu nie znana marka Speer). Ale dała się odczytać w całości bez
    użycia specjalnych środków.
    Co mnie zaskakuje, czytają się nawet płyty Hawk, które z definicji są
    odrzutami niskiej jakości.

    Testowałem następujące marki:

    Philips 6x - 13 lat - OK
    Speer - 11 lat - powoli, ale działa
    BTC 24x - 8 lat - OK
    Platinum 800MB 32x - 8 lat - OK
    Verbatim - 11 lat - OK
    Esperanza - około 9 lat - OK
    LG 16x - 9 lat - OK
    Hawk - 9 lat - OK

    Kilkadziesiąt egzemplarzy łącznie.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

    http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

  • 2. Data: 2010-04-17 15:24:08
    Temat: Re: Test przy okazji wyrzucania starych płyt CD-R
    Od: "tygryseek" <t...@t...pl>

> [...]
    > bez użycia specjalnych środków.
    > Co mnie zaskakuje, czytają się nawet płyty Hawk, które z definicji są

    Jaką nagrywarka nagrywałeś ?
    i co było nagrane jesli można spytać?
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-04-17 15:35:02
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hqcjka$rnn$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > użycia specjalnych środków.
    > Co mnie zaskakuje, czytają się nawet płyty Hawk, które z definicji są

    Stare płyty były dobrze robione. Mam jeszcze CD-RW 650MB BASF EMTEC z 1999r (4x)
    i bardzo dobrze działa. Nowe cd-rw 24x padły po niecałych dwóch latach, a dvd+/-
    rw po ponad roku padły.

  • 4. Data: 2010-04-17 15:42:58
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    http://www.youtube.com/watch?v=8KvRe4hJyjU

  • 5. Data: 2010-04-17 17:18:56
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info> napisał w
    wiadomości news:hqcjka$rnn$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > bez użycia specjalnych środków.
    > Co mnie zaskakuje, czytają się nawet płyty Hawk, które z definicji są

    Ja podobnie zrzucałem na HD dane
    Złote Philipsy zero problemów
    Verbatim również 100%
    TDK sporadycznie zwalniały
    W kosz poszły Princo w 100%
    Platinium większość się odczytała.
    Nie komentuję Hawków bo nie kupowałem ale to co przynosili to padało już
    podczas nagrywania

    DVD:
    Basfy padły, kupione kiedyś białe Vobis w 100% śmieć.
    Zero problemów z Verbatimem, Dysanem (czerwono-czarne, lepsze niż Verb
    według nie) i TDK (oprócz kupionej partii w Tesco którą sie poprostu
    pozbyłem)

    DVD nagrywane Pioneerem A06
    CD te starocie nagrywane TEAC CDRW x16

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2010-04-17 17:26:58
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    > Jaką nagrywarka nagrywałeś ?
    > i co było nagrane jesli można spytać?

    Mniej więcej połowa płyt była nagrana nagrywarką TEAC CD-W58E 8x. Niby gdy
    ją kupowałem, miała być to topowa nagrywarka, ale paliła z własnej winy
    mniej więcej co dziesiątą płytę, niezależnie od marki płyty, systemu,
    komputera (była w kilku kompach). Część płyt była nagrywana przez znajomych
    przeróżnymi nagrywarkami LG, Samsung itp. itd. Również z maksymalnymi
    prędkościami.

    Na płytach były wszelkiego rodzaju dane - od całopłytowych filmów, przez
    zdjęcia, po jakieś oprogramowanie z tysiącami maluczkich plików.

  • 7. Data: 2010-04-17 18:01:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > odczytać w całości bez użycia specjalnych środków.
    > Co mnie zaskakuje, czytają się nawet płyty Hawk, które z definicji są

    no to podziwiam.
    Ja kiedys robiłem podobny test - odczytało sie maks 50%.
    Plyty to były esperanzy i jeszcze jakies ale nazwy juz nie pamietam.

  • 8. Data: 2010-04-17 19:56:25
    Od: Michał Bień <m...@i...pl>

    W dniu 2010-04-17 20:01, Budzik pisze:

    > no to podziwiam.
    > Ja kiedys robiłem podobny test - odczytało sie maks 50%.
    > Plyty to były esperanzy i jeszcze jakies ale nazwy juz nie pamietam.

    Zależy też nie tylko na czym, ale i CZYM nagrywałeś. Wspomniany
    TEAC W58E miał (zasłużoną IMHO) opinię, iż nie naga i nie odczyta chyba
    tylko płyty chodnikowej. 3-4 lata temu też robiłem porządki CDR (cześć
    archiwizowałem na DVDR, część wyrzucałem) i też z 99% płyt nie maiłem
    problemu, a większość to były budżetowe wynalazki, 85% Platinumy na
    różnych nośnikach, zazwyczaj MoserBear. Ba - poprawnie i bez spowolnień
    odczytywały się nawet BTX x4 z 1996 r. (moje pierwsze CDR). Jedyne, z
    którymi miałem problemy to niesławne srebrne BASFy 650 MB. Pod wpływem
    utleniania w warstwie emulsji porobiły się po prostu dziury. Powodem nie
    było złe przechowywanie - stojące obok różne wynalazki przetrwały ten
    czas bez problemów, a podobne małe dziurki w emulsji w srebrnych CDR
    BASFa porobiły się i u znajomych (więc przechowywane w innych warunkach).

    P.S.
    Poza samymi płytami warto dobierać też dobrą nagrywarkę. Wspomniany TEAC
    W58E działa u mnie do dziś i uruchamiam go gdy mam problem z odczytem
    jakiejś płyty (zazwyczaj przez kogoś przyniesionej, a nie nagrywanej
    przeze mnie) - czyta lepiej niż nowe napędy, pomimo że stuknęło mu już
    10 lat (kupiłem w 2000 r.), a w międzyczasie padło mi parę innych,
    kupionych później napędów.
    Z DVDRW chucham i dmucham na Benqa 1640 - też napęd nie do zajechania i
    bardzo dobrze nagrywający, choć DVD z racjo konstrukcji lasera są jednak
    delikatniejsze niż pancerne CDRW W54E/W58E TEACa.

    /MB

  • 9. Data: 2010-04-17 20:23:57
    Od: MAR <m...@s...org>

    W dniu 2010.04.17 19:26, =Marcos= pisze:

    > Mniej więcej połowa płyt była nagrana nagrywarką TEAC CD-W58E 8x. Niby

    Równie istotne wydaje mi się pytanie:
    A czym odczytywałeś ? :)

    --
    Mar

  • 10. Data: 2010-04-18 05:54:16
    Od: "tygryseek" <t...@t...pl>

    > Mniej więcej połowa płyt była nagrana nagrywarką TEAC CD-W58E 8x. Niby

    Równie istotne wydaje mi się pytanie:
    A czym odczytywałeś ? :)

    Słuszne pytanie .Moje stare płyty z roku 1999 są bezproblemowo odczytywane
    przez wysłuzoną ale wciąż sprawną nagrywarkę CD.
    Ale nowsza (2 letnia) combo - nagrywarka dvd już nie potrafi odczytać .