  • 1. Data: 2012-03-29 02:35:38
    Temat: TN-C wewnątrz komputera
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    Ciekawostka techniczna związana z zasilaniem kart graficznych PCIe przez
    osobne złącze prosto z zasilacza:

    Złącze 6-pin ma 2x +12V i 3x masę.
    Złącze 8-pin ma 3x +12V i 5x masę.

    Z punktu widzenia samego tylko problemu zasilania jest to bez sensu,
    żeby ilość linii w jedną stronę była inna niż ta w drugą stronę.

    Czemu zatem tak jest?

    Wydaje mi się, że chodzi tutaj o gwarancję utrzymania potencjału masy na
    możliwie niskim poziomie. Gdyby linii masy było tyle co linii +12V,
    wówczas usterka którejś z nich spowodowałaby wzrost napięcia pomiędzy
    masą karty graficznej i masą płyty głównej. Wówczas zagrożona
    uszkodzeniem byłaby magistrala PCIe, pracująca na napięciu 1,2V (???).

    Czy dobrze myślę?

    W tytule wątku nawiązałem do instalacji TN-C, bo tam jest podobny
    problem - utrzymać potencjał przewodu PEN na możliwie niskim poziomie.

  • 2. Data: 2012-03-29 09:23:25
    Temat: Re: TN-C wewnątrz komputera
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2012 02:35:38 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > masą karty graficznej i masą płyty głównej. Wówczas zagrożona
    > uszkodzeniem byłaby magistrala PCIe, pracująca na napięciu 1,2V (???).

    Mysle ze wazniejsza jest po prostu "dobra masa".
    Jesli taka karta ciagnie pare amperow, to spadki napiecia, zwlaszcza na
    indukcyjnosciach przy zmiennym poborze pradu, sa spore.
    A tu wystarczy pol V, zeby zamiast 1 odczytano 0.

    Bezpieczenstwo tez przy okazji zalatwia, ale watpie czy sie tym ktos
    przejmowal. Najwyzej ... sprzedamy kolejny komputer :-)

    J.