-
11. Data: 2024-03-06 15:19:31
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 6 Mar 2024 13:58:33 +0100, Cavallino wrote:
> W dniu 06-03-2024 o 13:53, J.F pisze:
>> On Wed, 6 Mar 2024 12:54:51 +0100, Cavallino wrote:
>>> W dniu 06-03-2024 o 12:45, Robert Wańkowski pisze:
>>>> W dniu 06.03.2024 o 12:20, J.F pisze:
>>>
>>>>> Ale moze poczekamy na wyniki/rozwoj sytuacji?
>>>>>
>>>>> Bo na razie Mirai kosztuje jakies horendalne pieniądze, Toyota
>>>>> sprzedaje ich kilka tys rocznie (w USA niecale 3 tys).
>>>>> i podobno zuzywa 0.84 kg wodoru na 100km, co jesli dobrze licze
>>>>
>>>> No tak, zgadza się. 5kg na 600 km. Ale kilo to 70 zł. Czyli szału nie ma.
>>>
>>> A jak ma być, jeśli wyprodukowanie wodoru oznacza straty na tym procesie
>>> (których nie ma przy naładowaniu tego samego prądu wprost do baterii), a
>>
>> Są, ale moze mniejsze
>
> Nie może, tylko o rząd wielkości.
Czy tak o rząd ... ogniwo li-ion połowicznie naładowane, w spoczynku
ma powiedzmy 3.9V.
Jak solidnie obciążysz prądem, to napięcie spada.
Trudno powiedziec do ilu - 3.7, 3.6, 3.5V, 3.3V ... Kwestia prądu :-)
Jak chcesz ładować, to ładowarka musi dać wyzsze napięcie.
Jak ma się ładować szybko/dużym prądem to sporo większe.
4.1V, 4.2, 4.3 ... a nie, wiecej niż 4.2 podobno nie wolno, ale czy
Tesla nie jest jakaś mądrzejsza?
(4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..
>>> Ta cena 70 zł i tak zapewne dlatego jest tak niska, że on nie pochodzi z
>>> zielonej produkcji, tylko ze spalania jakiegoś syfu, a to też nie
>>> spełnia kryteriów.
>>>
>>> Normalnie to jest drugie tyle (za zielony wodór).
>>
>> Jak przybedzie wiatraków/PV, to prąd do elektrolizerów może być tani.
>
> Czy w myśl tej zasady, jak go wrzucić do baterii bez pośrednictwa
> wodoru i strat z tym związanych, to będzie droższy?
> Nie - nadal będzie 3 razy tańszy.....
Moze byc go taki nadmiar, że nie będziesz się zastanawiał ile
kosztuje, tylko ze zasieg 200km większy a tankowanie trwa 5 minut :-)
Poza tym jak rząd podatek przywali, to róznice w cenie mogą być
relatywnie mniejsze :-)
> Dlatego wodór tak - tam gdzie baterii zastosować się nie da.
> Na pewno nie do miejskich dupowozów.
Miejski istotnie - zasięg może miec wystarczający, czas ładowania
nieistotny ... no ale w domu w nocy, to prąd drogi, nawet jak na dachu
PV :-)
Wymienne baterie, czy domowy elektrolizer ?
J.
-
12. Data: 2024-03-06 16:20:56
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: _Master_ <...@...pl>
W dniu 2024-03-06 o 12:20, J.F pisze:
> Hybrydy wymagają paliwa.
> A paliwa się kiedyś skonczą ?
Niemieckie ekologiczne biopaliwa z roślin które kiedyś pochłonęły już
CO2 NIGDY się nie skończą ;-)
-
13. Data: 2024-03-06 16:29:21
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: _Master_ <...@...pl>
W dniu 2024-03-06 o 12:20, J.F pisze:
> wiec te ogniwa paliwowe maja sprawnosc ok 65%.
> Dodaj sprawność elektrolizera, podobno niską ...
Ale tu nie o sprawność chodzi.
O religię ekofaszyzmu.
Jak się przywali konkurencji PODATKI to się OPŁACI przy goooownianej
sprawności ;-)
Tu nie działa rozum tylko WIARA ;-)
-
14. Data: 2024-03-06 16:39:48
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: _Master_ <...@...pl>
W dniu 2024-03-06 o 13:58, Cavallino pisze:
> Czy w myśl tej zasady, jak go wrzucić do baterii bez pośrednictwa
> wodoru i strat z tym związanych, to będzie droższy?
> Nie - nadal będzie 3 razy tańszy.....
Magazynowanie prądu z paneli jest DROGIE i też nieopłacalne. BATERIE
Rozwiązaniem może być produkcja wodoru też nie opłacalna.
Ale jeśli zakładamy że prąd jest ZA DARMO...
To się zaczyna inaczej kalkulować
-
15. Data: 2024-03-07 07:53:17
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 06-03-2024 o 15:19, J.F pisze:
>>>> A jak ma być, jeśli wyprodukowanie wodoru oznacza straty na tym procesie
>>>> (których nie ma przy naładowaniu tego samego prądu wprost do baterii), a
>>>
>>> Są, ale moze mniejsze
>>
>> Nie może, tylko o rząd wielkości.
>
> Czy tak o rząd ...
> (4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..
A zamiana na wodór i z powrotem to ile?
-
16. Data: 2024-03-07 08:48:28
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 7 Mar 2024 07:53:17 +0100, Cavallino wrote:
> W dniu 06-03-2024 o 15:19, J.F pisze:
>>>>> A jak ma być, jeśli wyprodukowanie wodoru oznacza straty na tym procesie
>>>>> (których nie ma przy naładowaniu tego samego prądu wprost do baterii), a
>>>>
>>>> Są, ale moze mniejsze
>>>
>>> Nie może, tylko o rząd wielkości.
>>
>> Czy tak o rząd ...
>> (4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..
>
> A zamiana na wodór i z powrotem to ile?
Z powrotem to jak widac - ok 35% strat.
A na wodór ... jesli ci nie klamia
https://newatlas.com/energy/hysata-efficient-hydroge
n-electrolysis/
to jakies 5% możliwe ?
A u Ciebie jak to wyglada - jak wyjedziesz 40kWh z baterii, to ile
potem pobierze z gniazdka/ładowarki?
J.
-
17. Data: 2024-03-07 09:51:52
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 07-03-2024 o 08:48, J.F pisze:
> On Thu, 7 Mar 2024 07:53:17 +0100, Cavallino wrote:
>> W dniu 06-03-2024 o 15:19, J.F pisze:
>>>>>> A jak ma być, jeśli wyprodukowanie wodoru oznacza straty na tym procesie
>>>>>> (których nie ma przy naładowaniu tego samego prądu wprost do baterii), a
>>>>>
>>>>> Są, ale moze mniejsze
>>>>
>>>> Nie może, tylko o rząd wielkości.
>>>
>>> Czy tak o rząd ...
>>> (4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..
>>
>> A zamiana na wodór i z powrotem to ile?
>
> Z powrotem to jak widac - ok 35% strat.
Optymista.
>
> A na wodór ... jesli ci nie klamia
> https://newatlas.com/energy/hysata-efficient-hydroge
n-electrolysis/
>
> to jakies 5% możliwe ?
Oczywiście że kłamią, o rząd wielkości:
https://e-magazyny.pl/aktualnosci/wodor/wodor-przysz
loscia-energetyki/
Przy ogólnej wydajnościz zakresu 50-60%, wahającej się w zależności od
zastosowania technologii ogniw, do wyprodukowania 1 kilograma wodoru
potrzeba około 9 litrów wody i około 50 [kWh] energii elektrycznej.
> A u Ciebie jak to wyglada - jak wyjedziesz 40kWh z baterii, to ile
> potem pobierze z gniazdka/ładowarki?
Nie sprawdzam, ale ludziska mówią, że 5-10% wypada.
Tyle że w tym jest też trochę podgrzewania auta przy okazji, więc nie
wszystko to czyste straty na konwersji.
-
18. Data: 2024-03-07 14:24:28
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 7 Mar 2024 09:51:52 +0100, Cavallino wrote:
> W dniu 07-03-2024 o 08:48, J.F pisze:
>> On Thu, 7 Mar 2024 07:53:17 +0100, Cavallino wrote:
>>> W dniu 06-03-2024 o 15:19, J.F pisze:
>>>>>>> A jak ma być, jeśli wyprodukowanie wodoru oznacza straty na tym procesie
>>>>>>> (których nie ma przy naładowaniu tego samego prądu wprost do baterii), a
>>>>>>
>>>>>> Są, ale moze mniejsze
>>>>>
>>>>> Nie może, tylko o rząd wielkości.
>>>>
>>>> Czy tak o rząd ...
>>>> (4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..
>>>
>>> A zamiana na wodór i z powrotem to ile?
>>
>> Z powrotem to jak widac - ok 35% strat.
> Optymista.
Tak samo jak z bev.
Jak jedzie Tesla, to 20kWh/100km, jak jade ja, to 30 :-)
Z danych Mirai wynika, ze ok 35% strat - tzn 0.84kg/100km porównujemy
z 20kWh/100km.
>> A na wodór ... jesli ci nie klamia
>> https://newatlas.com/energy/hysata-efficient-hydroge
n-electrolysis/
>> to jakies 5% możliwe ?
>
> Oczywiście że kłamią, o rząd wielkości:
> https://e-magazyny.pl/aktualnosci/wodor/wodor-przysz
loscia-energetyki/
Tu masz przeszłość. A powyzej przyszłość.
Cały czas coś badają i wymyślają lepsze baterie, ogniwa paliwowe,
elektrolizery. Może kłamią, może źle badali, a może kiedyś wejdzie w
życie.
W dodatku w twoim linku jest chyba całość - czyli od prądu do prądu,
bez pomp do wodoru, bez skraplania :-)
> Przy ogólnej wydajnościz zakresu 50-60%, wahającej się w zależności od
> zastosowania technologii ogniw, do wyprodukowania 1 kilograma wodoru
> potrzeba około 9 litrów wody i około 50 [kWh] energii elektrycznej.
Wody w zasadzie nie trzeba - wyleci potem z rury. Tylko nie wiadomo,
gdzie spadnie :-)
A ileż wody trzeba, jak ładujesz w nocy prądem z Belchatowa ...
>> A u Ciebie jak to wyglada - jak wyjedziesz 40kWh z baterii, to ile
>> potem pobierze z gniazdka/ładowarki?
>
> Nie sprawdzam, ale ludziska mówią, że 5-10% wypada.
To sprawdz kiedys, co bedziesz powtarzał co ludzie mówią.
Dwa razy nawet - na szybkiej ładowarce, i na wolnej.
> Tyle że w tym jest też trochę podgrzewania auta przy okazji, więc nie
> wszystko to czyste straty na konwersji.
No jesli baterie trzeba podgrzewac do ładowanania, to jest to taka
sama strata, jak inne :-P
J.
-
19. Data: 2024-03-07 15:20:39
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 07-03-2024 o 14:24, J.F pisze:
> Jak jedzie Tesla, to 20kWh/100km, jak jade ja, to 30 :-)
Ale czym jedziesz?
Dieslem?
To tak raczej z 80......
>
> Z danych Mirai wynika, ze ok 35% strat
Liczą w obie strony?
>> Nie sprawdzam, ale ludziska mówią, że 5-10% wypada.
>
> To sprawdz kiedys
Nie mam jak.
Ładuję na zakupach, od różnych do różnych wartości, to i pomiary niemożliwe.
, co bedziesz powtarzał co ludzie mówią.
Ludzie na forum ev wiedzą o czym mówią.
To jest ta różnica w porównaniu do Twojego bełkotu niepopartego żadnymi
własnymi doświadczeniami.
>> Tyle że w tym jest też trochę podgrzewania auta przy okazji, więc nie
>> wszystko to czyste straty na konwersji.
>
> No jesli baterie trzeba podgrzewac do ładowanania
Nie rozumiesz co czytasz.
Nic nie pisałem o podgrzewaniu baterii, tylko auta.
Większość ludzi to robi przed wyjazdem zimą.
Ale i owszem niektóre typy baterii trzeba podgrzać, bo poniżej 0 się nie
będą ładować.
A inne nie tyle trzeba, co skaraca to czas ładowania, więc się to robi.
>, to jest to taka
> sama strata, jak inne :-P
Jasne, bo Ty w ice odpalasz godzinę wcześniej silnik i grzejesz, więc
masz porównanie......
-
20. Data: 2024-03-08 02:24:51
Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 7 Mar 2024 15:20:39 +0100, Cavallino wrote:
> W dniu 07-03-2024 o 14:24, J.F pisze:
>> Jak jedzie Tesla, to 20kWh/100km, jak jade ja, to 30 :-)
>
> Ale czym jedziesz?
Zakładam, ze Teslą :-)
> Dieslem?
> To tak raczej z 80......
Dieslem mozna spalic 8l, a mozna i 5.
Jesli dobrze licze, 5l, .to 52kWh.
>> Z danych Mirai wynika, ze ok 35% strat
> Liczą w obie strony?
To ja liczyłem, i tylko w jedną
>>> Nie sprawdzam, ale ludziska mówią, że 5-10% wypada.
>> To sprawdz kiedys
>
> Nie mam jak.
> Ładuję na zakupach, od różnych do różnych wartości, to i pomiary niemożliwe.
Dluzsze zakupy, albo odżałuj trochę pradu w domu.
Albo zapisz kiedys w trasie.
A nawet na tych zakupach - co pokazuje komputer, a co ładowarka?
Pewne to nie będzie, ale zawsze coś.
> , co bedziesz powtarzał co ludzie mówią.
> Ludzie na forum ev wiedzą o czym mówią.
> To jest ta różnica w porównaniu do Twojego bełkotu niepopartego żadnymi
> własnymi doświadczeniami.
Na razie to powtarzasz za innymi, nie mając zadnych własnych
doświadczeń :-P
>>> Tyle że w tym jest też trochę podgrzewania auta przy okazji, więc nie
>>> wszystko to czyste straty na konwersji.
>>
>> No jesli baterie trzeba podgrzewac do ładowanania
>
> Nie rozumiesz co czytasz.
> Nic nie pisałem o podgrzewaniu baterii, tylko auta.
> Większość ludzi to robi przed wyjazdem zimą.
Ale przeciez mozna zmierzyc wiosną.
Albo raz nie podgrzac. Albo wyjechac z ciepłego garazu.
Albo zobaczyc ile nabiło przed podgrzaniem.
> Ale i owszem niektóre typy baterii trzeba podgrzać, bo poniżej 0 się nie
> będą ładować.
> A inne nie tyle trzeba, co skaraca to czas ładowania, więc się to robi.
I straty rosną :-P
>>, to jest to taka sama strata, jak inne :-P
>
> Jasne, bo Ty w ice odpalasz godzinę wcześniej silnik i grzejesz, więc
> masz porównanie......
Nie grzeje, wiec nie mam strat :-)
I nie musze zapalac silnika godzinę przed tankowaniem :-)
J.