  • Data: 2013-02-12 21:58:15
    Temat: Sztuka dla sztuki czyli wypasiony zasilacz transformatorowy
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m> szukaj wiadomości tego autora

    Projektuję właśnie urządzenie, którego częścią będzie zasilacz
    transformatorowy (nie chcę podłączać na zewnątrz oddzielnego zasilacza).
    Mała moc, mała seria więc nie opłaca się wchodzić w przetwornicę. Na
    wyjściu zasilacza potrzebuję 5V 50mA ale po drodze też 12-15V 200mA,
    stąd pomysł stabilizatora liniowego.

    Próbuję wykorzystać wszystkie możliwe pomysły znalezione w sieci, aby
    ten zasilacz był "full wypas". Seria mała (2-3 szt) więc koszt kilku
    dodatkowych elementów jest pomijalny.

    Transformator ma odczep i wystarczy prostowanie na 2 diodach.

    Co mam narysowane do tej pory (licząc od wejścia AC 230V):

    https://www.dropbox.com/s/sl8bft4ryr5kgzk/zasilacz1.
    png

    - włącznik podwójny (odcina L i N - to chyba bezpieczniejsze dla dalszej
    części sprzętu niż odcięcie tylko jednej linii? we wtyczce może się
    zamienić L z N)

    - równolegle do włącznika na jednej z linii (nazwijmy ją L) układ
    przeciwzakłóceniowy: kondensator 100n/630V szeregowo z rezystorem 120R/0.5W

    - dalej szeregowo na linii L bezpiecznik topikowy 100mA/250V

    - dalej L łączy z N warystor na 275 VAC (jaki warystor dać dokładnie?)

    - transformator 230V/12V 0.5A

    - od transformatora dwie diody 1N4007, odczep połączony z masą cyfrową

    - katody diod połączone, dalej kondensatory 200u/16V i 100n

    - stabilizator liniowy 7805 z diodą 1N4007 umieszczoną przeciwrównolegle
    (może dać tu lepiej jakąś Shottky), zabezpieczającą stabilizator przy
    wyłączaniu zasilania

    - dalej już standardowo czyli 10u/6V i 100nF oraz cała część cyfrowa zabawki

    Zdaję sobie sprawę, że na stabilizatorze wydzielać się będzie chwilowo
    nawet do 1.4W ale większość czasu część cyfrowa będzie spać, a

    Więcej nie znalazłem w sieci "wynalazków" do tak prostej rzeczy jak
    zasilacz transformatorowy ze stabilizatorem liniowym. Ktoś coś więcej
    poradzi? Chcę zrobić urządzenie do własnego użytku, maksymalnie
    bezpieczne, niezawodne i długo chodzące 24/7. Będzie lutowane stopem
    SnPb oczywiście. :-) Urządzenie nie będzie sprzedawane, nie musi
    podchodzić pod CE ale chciałbym aby raczej nie zakłócało innych.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/