    From: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Stara płyta i dysk 3TB
    Date: Sat, 31 May 2014 10:57:09 +0000 (UTC)

    Pacjent ASUS M4N78-VM. Służy w domu jako mebel :) i czasami włączany obsługuje
    dyski archium cyfrowego. Ma w sobie 4 HDD: 2TB+1TB+600GB(system)+500GB.
    Miejsce nie jest z gumy i się skończyło - gromadzimy na nim zdjęcia w RAW i
    obsługuje skaner do błon foto.

    Dokupiłem do niego 3TB z zamiarem powiększenia archiwum (miał wejść zamiast
    500GB). Niestety po podłączniu widać go jako 800GB
    Upgrade bios do najnowszego (z 2010 roku) nie pomogło - tzn teraz mb widzi
    wszystkie dyski jako 1.6TB :), ale win wstaje i widzi już prawidłowo - poza 3TB które
    nadal jest 800GB

    System win 7 home pl. Zmiana GPT/MBR nic nie zmienia. Zmiana w bios SATA/AHCI też nic
    nie zmienia.

    Dysk podpiąłem przez kieszeń USB2/SATA2 i podłączyłem do linuxa (aktualny
    debian/testing) - to samo 800GB
    Przez tą samą przejściówkę do laptopa Macbook retina 2013 - to samo 800GB

    Na win7 soft dostarczony przez seagate (dysk to st3000dm001) stwierdza że on nie umie
    gadać z
    kontrolerem sata nvidia i ma w dupie mój dysk.

    Wszystkie ww systemy operacyjne bez problemu obsługują GPT więc tu chyba nie jest
    problem.
    Z resztą mam pocięte mniejsze dyski w GPT z racji MBP i nie było z tym problemu.
    Podejrzewam że winne są kontrolery SATA w płycie Asusa i w kieszeni USB.
    Czy pomoże mi w uruchomieniu tego dysku jakiś nowszy kontroler SATA na pcie/pci?
    Głównie zależy mi na odpaleniu dysku na kompie z archiwum.

    I pytanie jaki ten kontoler kupić. Najlepiej żeby obsłuzył ze 2 dyski i nie był drogi
    - wolę
    zainwestować w archiwum TB dysków niż w płytki drukowane :)