  • 1. Data: 2009-10-09 09:57:28
    Temat: Stablilizator napięcia do agregatu aby działał ups
    Od: "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl>

    Witam. Posiadam agregat prądotworczy dwusuwowy. Niestety mój ups nie za
    bardzo lub ten agregat i dowiedziałem się ze jest mi potrzebny stabilizator
    napięcia. Posiada ktoś z was może jakiś prosty i tani w wykonaniu
    stabilizator napięcia aby szło go wykorzystać do tego celu.

  • 2. Data: 2009-10-09 10:43:21
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Chyba taniej będzie kupić badziej inteligentny ups.

    PC

  • 3. Data: 2009-10-09 11:11:04
    Od: "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl>

    > Chyba taniej będzie kupić badziej inteligentny ups.

    UPS jest ok jest to APC 1500, podepne inny agregat to działą z nim wszytko
    ok. Poprostu agregat cos nie tak daje zasilanie do ups. Ten sam agregat nie
    działą takze z UPS APC, acitvepover i chyba fideltronik. inne agregaty
    działają ok. Inetersują mnie jakieś proste filtry poprawiające
    charakterystyke. Dodam, iż jak już ruszy agregat (bo niekedy ruszy jak sie
    go np obciazy czyms o mocy okolo 150W) i wejdzie na stałe obroty to działą
    ok z ups. Ale niechce startowac bez obciazenia uprzednio go.

  • 4. Data: 2009-10-09 11:16:45
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Ja mam Hondę. Acive Power i APC z serii CS śmigają elegancko. Fideltronik
    np. w ogóle niewidział napięcia z agregatu.

    PC

  • 5. Data: 2009-10-09 12:07:41
    Od: "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl>

    > Ja mam Hondę. Acive Power i APC z serii CS śmigają elegancko. Fideltronik
    > np. w ogóle niewidział napięcia z agregatu.

    ten agregat jest to taki maly 800W inny taki co ma 5kW już działą
    bezproblemowo. Czyli niema możliwości wbudowania jakiś filtrów lub podobnych
    zabawek aby zmusic go do pracy z ups?

  • 6. Data: 2009-10-09 15:52:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:han5o3$172$1@news.onet.pl...

    > UPS jest ok jest to APC 1500, podepne inny agregat to działą z
    > nim wszytko ok. Poprostu agregat cos nie tak daje zasilanie do
    > ups.

    Byc moze trzeba mniej inteligentny UPS. Tym zbyt inteligentnym
    wszystko przeszkadza - 51 Hz, pare woltow odchylki, i juz uwazaja
    ze prad zly.

    Przydalby sie jakis on-line, ewentualnie AVR - czyli taki z
    wbudowanym stabilizatorem.

> [...]
    > obciazy czyms o mocy okolo 150W) i wejdzie na stałe obroty to
    > działą ok z ups. Ale niechce startowac bez obciazenia uprzednio

    Zarowke znaczy sie potrzebujesz.

    A nie, przepraszam, Unia .. trzy zarowki potrzebujesz i troche na
    zapas, bo 60 za rok zlikwiduja :-)

    J.

  • 7. Data: 2009-10-09 23:31:43
    Od: M <m...@g...com>

    On 9 Paź, 14:07, "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl> wrote:
    > ten agregat jest to taki maly 800W inny taki co ma 5kW już działą
    > bezproblemowo. Czyli niema możliwości wbudowania jakiś filtrów lub podobnych
    > zabawek aby zmusic go do pracy z ups?

    Mały agregat, może zbyt mało sztywny (za bardzo mu się zmienia
    napięcie w momencie gdy dostaje obciążenie).
    UPS przechodzi na pracę z sieci (agregatu) dając chwilowy udar
    prądowy, napięcie spada, UPS stwierdza że trzeba przełączyć na baterię
    i tak w kółko.
    Temat przerabiany (zakończony sukcesem) jakiś czas temu z nieco
    większym agregatem (diesel 3kW, China Export z marketu budowlanego) i
    UPS-em on-line z PFC na wejściu (MGE EX40 - z obciążeniem max 1/3
    nominalnego zadowala się 84-264V na wejściu i robi sinus lepszy niż
    "oryginalny" z sieci). Pomogło włączenie na wyjście agregatu
    równoległego obwodu LC na 50 Hz (2 szeregowo dławiki od lamp
    rtęciowych 250W + kondensator "silnikowy" 16uF 450V).
    Małe agregaty niestety często wytwarzają coś co nijak nie przypomina
    sinusa - dlatego polecam dobrego UPS-a on-line, choć niestety nie
    będzie tani.
    Cała instalacja przeszła niedawno większy test - "unplugged" przez 11
    godzin (planowe, energetycy wymieniali linię SN napowietrzną na
    kablową) - z sukcesem.

    Swoją drogą - prądnica tego agregatu wydaje się bardzo prosta: jedno
    uzwojenie stojana na wyjście, drugie połączone z kondensatorem 20uF (i
    niczym więcej), na wirniku uzwojenie zwarte diodą prostowniczą (brak
    pierścieni i szczotek), brak jakiejkolwiek innej elektroniki - jak to
    działa i skąd się biorą zniekształcenia? Napięcie wyjściowe jest
    nawet dość stabilne przy zmianach obciążenia, ale tylko czysto
    rezystancyjnego - przy pojemnościowym wzrasta, przy indukcyjnym
    spada. Wykorzystują jakoś nasycenie rdzenia do stabilizacji napięcia
    i stąd te zniekształcenia?

  • 8. Data: 2009-10-10 09:19:37
    Od: "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    >równoległego obwodu LC na 50 Hz (2 szeregowo dławiki od lamp
    >rtęciowych 250W + kondensator "silnikowy" 16uF 450V).

    Mogł bys naszkicowac oraz podesłac prosty schemaci tego co opisałes??
    Gdzie się da załątwić takie dławiki ??

  • 9. Data: 2009-10-10 09:20:02
    Od: "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl>

    zapomnialem podac mejla: d...@p...onet.pl

  • 10. Data: 2009-10-12 07:37:41
    Od: M <m...@g...com>

    On 10 Paź, 11:19, "Dawid" <d...@w...poczta.onet.pl> wrote:

    > Mogł bys naszkicowac oraz podesłac prosty schemaci tego co opisałes??

    Nie ma tu wiele do szkicowania - dwa dławiki łączymy szeregowo, z
    całością równolegle łączymy kondensator i to wszystko dołączamy na
    wyjście agregatu (równolegle z wejściem UPS-a). Częstotliwość
    rezonansowa liczona ze znanego wzoru: f = 1 / (2 * pi * sqrt(L * C))
    ma wyjść około 50 Hz - ja dobierałem pojemność zasilając układ z sieci
    przez (wtedy jeszcze legalną) żarówkę 230V 100W i patrząc by żarzyła
    się najciemniej. Oczywiście jak to z prądem, należy zachować
    ostrożność - w razie wątpliwości, bezpieczniej zlecić elektrykowi z
    uprawnieniami.

    > Gdzie się da załątwić takie dławiki ??

    Załatwić to nie wiem, ale można nabyć drogą kupna w hurtowniach
    elektrycznych lub na ogólnie znanym serwisie aukcyjnym - wyszukiwarka
    pytana o "statecznik 250W" zwraca kilka wyników, oczywiście mają być
    zwykłe indukcyjne (ważące kilka kilogramów) a nie elektroniczne, mogą
    być od lamp innego typu (sodowych itp.) ale wymagana pojemność może
    wtedy wyjść inna.

    Obawiam się jednak, że ze zbyt małym agregatem może to nie
    wystarczyć. Są agregaty gdzie napięcie z prądnicy jest prostowane,
    filtrowane i przetwarzane z DC na AC (jak w UPS-ie) dzięki czemu dają
    stabilne napięcie sinusoidalne i częstotliwość, ale to niestety wyższa
    półka cenowa.