  • 1. Data: 2016-01-03 14:02:57
    Temat: Soft-start do pompy CO
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    Witam,

    Jako że się ostatnio rozleniwiłe, liczę że ktos już moj problem rozwiązal :)
    Jest sobie piec CO, węglowy z pompą obiegową Grundfos, jakies 60W. Sterowanie
    staromodnie: termistor, wzmacniacz operacyjny i przekaźnik. Działa od 10 lat, i
    zmieniać nie chcę.
    Po ostatnich przeróbkach instalacji został dodany na wyjściu automatyczny zawór z
    "pływającą kulą", ktory ma otwierać 2" rurę w momencie kiedy nie ma prądu i pompa
    przestaje pracować, a piec gorący.
    Przy rozpalaniu pompa załącza sie po osiągnieciu 38 stopni, wypompowuje ciepłą wodę z
    kotła i sie wyłącza. Tak 3-4 razy zanim cała instalacja sie nie dogrzeje ( a jest
    troche wody w obiegu, ponad 250 standardowych żeliwnych żeberer + ogrzewanie
    przyziemia i garażu.

    I teraz do sedna - w momencie włącznia pompy, ciśnienie zamyka zawór z pływająca kulą
    z dosć glośnym hukiem, który się niecie po całej instalacji.

    Wymyśliłem sobie, że gdyby mieć soft-start, domknięcie było by z mniejszym impetem i
    hałasem.
    Silnik asynchroniczny, 60W, kondensator wbudowany w pompę.
    Wymyśliłem, ze na triaku można by zrobić soft start w ciągu 1 sekundy od 0 do 90
    stopni opóźnienia zapłónu triaka. Po tym czasie zewrzec triak przekaźnikiem i
    zapomnieć do czasu ponownego wyłączenia-załączenia pompy.
    Wiem ze sterowanie silnika asynchronicznego triakiem to nie najleprze rozwiązanie,
    ale nie zależy mi koniecznie na trzymaniu obrotów, liniowym narośćie itd. Ma po
    prostu łagodniej rozkręcić silnik i tyle.

    Prawde mówiąc, w głowie mam cały projekt: ATTINY45, wykrywanie przejscia przez zero (
    jakis optocoupler), optotriak+triak do sterowania pompą. Całość najlepiej zasilana z
    pojawiającego się 230V zasilającego pompę z istniejącego termostatu. I tylko czasu
    brak zeby sie zabrać za programowanie.

    Może się ktoś spotkał z projektem, ktory mogłbym "bezmyślnie" skopiowac?
    Programowanie w czasie wolnym juz mi przeszło po ilości kodu jaki piszę w pracy.

    Marcin