  • 1. Data: 2014-11-07 21:16:17
    Temat: Skrzynia automatyczna w Hyundaiu
    Od: Marvin <n...@s...com>

    Mam do przedyskutowania taką sprawę z autem typu ix35 benzyna, automat,
    napęd 2D, przebieg 60kkm i wiek 3 lata z kawałkiem .... :)

    Od około 2 lat, losowo, podczas jazdy auto potrafi szarpnąć skrzynią
    dość silnie. Wygląda to jakby ktoś stuknął mnie z tylu lekko podczas
    jazdy, dodając mi prędkości (popchnął mnie).

    Na bazie iluś obserwacji odkryłem chyba już kiedy to się dzieje.
    Typowa sytuacja to przepuszczenie pieszego na pasach. Jadę i dość szybko
    zwalniam prawie do zera, lub też staję na moment przed przejściem dla
    pieszych. I w chwilę później dodaję lekko gazu i ruszam.

    No i czasem robi się taka akcja - samochód powoli rusza, ale tak wolniej
    i słabiej niż normalnie. Obroty wzrastają do ok 3000 i po 2-3 sekundach
    następuje szarpnięcie (tak jakby ktoś stuknął mnie od tyłu) i po tym
    zdarzeniu jedzie się już normalnie. Można stawać i ruszać i tym razem
    wszystko będzie okay.
    Dzieje się to przy spokojnej jeździe.
    Takie zdarzenie nigdy nie powtórzyło się częściej niż 1 x na 2-3 tygodnie.

    W serwisie byłem. Błędów brak, przy mechaniku jeździ jak nowy.

    Mam taką hipotezę, że jest winny tego sterownik skrzyni, a dokładnie
    jego oprogramowanie. Ono jakby zapomina zmienić czasem po zatrzymaniu
    auta biegu na "1" tylko zostawia skrzynię na 3 a może 4 (numeru biegu
    nie widać na wyświetlaczu). I w chwilę po ruszeniu sterownik "zauważa"
    zły bieg w stosunku do prędkości samochodu i przełącza na 1. Efekt to
    szarpnięcie.

    Mam takie podejrzenie bo te usterki pojawiły się po 2 przeglądzie, kiedy
    m.in wgrano nowe oprogramowanie do obsługi skrzyni. W tym programie może
    być po prostu błąd IMO.

    No i teraz pytania:

    1. Czy to co piszę ma sens?

    2. Czy da się wgrać stare oprogramowanie skrzyni, np. z 2011 roku?

    3. Może to nie skrzynia, ale tzw lock-up sprzęgła hydrokinetycznego. Czy
    skrzynia steruje tą blokadą?

    Marvin

  • 2. Data: 2014-11-07 21:43:18
    Temat: Re: Skrzynia automatyczna w Hyundaiu
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Pewnie niewiele Ci pomogę, ale jeżdżę Sonatą NF 2007 CRDi z ASB i nie
    mam takich problemów, więc coś na pewno u Ciebie jest nie tak.
    Objawy jakie opisujesz miałem natomiast w ASB w poprzednim aucie - Audi
    A4.Po zwolnieniu i ponownym przyspieszeniu, ale dość delikatnym
    następowało jak to określałem "kopnięcie w plecy". Jeśli po zwolnieniu
    przyspieszałem szybko problem nie występował. Podejmowałem próby
    diagnozy, wymieniałem olej, filtry, były nawet jakieś próby
    programowania skrzyni i nic się nie zmieniło. Ostatecznie starałem się
    unikać sytuacji, w których wiedziałem że problem wystąpi. Jeździłem po
    serwisach w promieniu 200-300km ode mnie i nikt nie miał pomysłu co z
    tym zrobić. Podejrzewano sterownik, a dokładniej któryś zawór w skrzyni,
    ale poddałem się. Skoro auto jeździło, to tak je sprzedałem.
    Pod sam koniec, tuż przed sprzedażą zdiagnozowano u mnie luźny łańcuch
    rozrządu (A4 miało zmienne fazy rozrządu, miało pasek rozrządu, oraz
    łańcuch z napinaczem hydraulicznym łączący wałki rozrządu). Jeden z
    mechaników powiedział, że być może jest powiązanie pomiędzy tymi sprawami.
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2014-11-08 00:20:21
    Od: N1 <s...@v...pl>

    Miałem takie same objawy w Lagunie. Uszkodzony był zaworek sterujący
    (jeden z dwóch). Nie wiem czy w Twoim samochodzie jest skrzynia o takiej
    samej budowie, ale warto sprawdzić.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2014-11-12 09:56:47
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > nie widać na wyświetlaczu). I w chwilę po ruszeniu sterownik "zauważa"
    > zły bieg w stosunku do prędkości samochodu i przełącza na 1. Efekt to

    Mało prawdopodobne, ale żeby zweryfikować należałoby podpiąć skaner i
    się przejechać.

    Mam podobny objaw w golfie, skrzynia Jatco JF506E (ty masz inną), ale
    tylko jak żona jeździ. I w sytuacjach jak opisałeś: dojazd do przejścia,
    przyhamowanie i potem gaz. Ten typ nie lubi takich operacji, trzeba
    przynajmniej na kilka sekund całkowicie się zatrzymać i dopiero ruszać.
    Moja teoria jest taka, że nowoczesne skrzynie są za bardzo wyrafinowane
    i programy sterowników nie radzą sobie we wszystkich sytuacjach.
    Dodatkowo ze względu na oszczędzanie paliwa są montowane dodatkowe
    sprzęga rozłączające napęd gdy wciska się hamulec. Puszczasz hamulec,
    wciskasz gaz, rosną obroty i dopiero załącza się to sprzęgiełko.
    Ja jeżdżę Chryslerem i nie mam takich objawów, ale skrzynia jest w nim
    prosta, z automatyczną adaptacją do stylu jazdy, na D jest cały czas "na
    ciągu".

  • 5. Data: 2014-11-14 08:59:41
    Od: p...@g...com

    http://www.motor-talk.de/forum/ix35-automatik-6-gang
    -problem-t4938644.html
    podobne objawy i diagnoza TTTM

    PS jak jesteś pewien ze tak nie było od początku to możesz wymienić olej/filtr w ASB
    ... tak, tak wiem bezobsługowa :-)

    P.

  • 6. Data: 2014-11-14 19:27:12
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2014-11-14 08:59, p...@g...com pisze:
> [...]
    > podobne objawy i diagnoza TTTM
    >
    > PS jak jesteś pewien ze tak nie było od początku to możesz wymienić olej/filtr w

    To jest trop na który czekałem. Wielkie dzięki kolego!

    Marvin