  • 1. Data: 2014-06-10 19:12:53
    Temat: Skoro modny temat, to... RoHS i inne ciąg dalszy
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    z ciekawości czystej... bo raczej jestem użytkownikiem niż
    producentem... jak częstą praktyką jest weryfikacja produktów pod kątem
    zgodności z RoHS, EMC albo LVD? Czy istnieje instytucja zajmująca się
    rutynowo i z urzędu badaniem weryfikacyjnym urządzeń elektronicznych?
    Czy nie ma Pb, czy izolacje i odstępy są zachowane, itp... czy bada się
    je tylko jak coś da ciała i zakłóca radyjko babci albo toster kogoś
    pizgnie prądem?

    @

  • 2. Data: 2014-06-10 20:21:36
    Temat: Re: Skoro modny temat, to... RoHS i inne ciąg dalszy
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Jun 2014 19:12:53 +0200, Artur Miller <n...@n...com>
    wrote:
> [...]
    się
    > rutynowo i z urzędu badaniem weryfikacyjnym urządzeń

    W Polsce? Duża firma produkująca produkt X robi donos, że dwuosobowa
    firemka Kowalskiego produkuje urządzenie o podobnej o identycznej
    funkcjonalności za 1/10 ceny produktu X bez CE, rohs. Duża firma
    oczywiście chętnie finansuje badania certyfikujące urządzenia
    Kowalskiego (jego nie było na nie stać a nie chciał kosztów tego
    przerzucać na klienta) aby wskazać odstępstwa od norm i go
    wyeliminować. Na rynku pozostaje urzędzenie X, 10x droższe, psujące
    się po 2 latach przez wąsy bezołowiowe, naprawa jest nieopłacalna
    więc trzeba kupić nowe, firma jest zadowolona, że nie ma konkurencji.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-06-11 00:11:40
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Ja współpracuję z producentem maszyn przemysłowych. Robię i sterowniki
    elektroniczne i automatykę z wykorzystaniem gotowych podzespołów.
    Nigdy nie słyszałem (poza kursem dotyczącym CE, na którym byłem lata temu) o
    jakichś kontrolach w firmach, z którymi współpracuję.
    Dawno temu zrezygnowaliśmy z czujników indukcyjnych polskiego producenta,
    które były podatne na zakłócenia, nie miały nigdzie symbolu CE. Właśnie
    sprawdziłem, że ów producent dalej nie chwali się, że ma CE i dalej
    produkuje czujniki. Zatem przez ostatnie 10 lat nikt mu krzywdy nie zrobił.
    Ostatnio pisałem do sporej polskiej firmy produkującej czujniki indukcyjne z
    pytaniem, czy mają CE i czy czujniki przeszły badania EMC - były problemy
    prawdopodobnie z tymi czujnikami; robiłem diagnostykę przez telefon i
    chciałem się dowiedzieć, czy to może być wina czujników . Nie dostałem
    odpowiedzi. Na stronie, w kartach katalogowych żadnej informacji, że
    czujniki mają CE.
    Według mnie to całe CE i inne normy to trochę z przymrużeniem oka -
    przynajmniej w przemyśle, w niewielkich firmach. Pewnie sytuacja wygląda
    inaczej na rynku konsumenckim przy produkcji masowej.

    Robbo

  • 4. Data: 2014-06-11 01:06:57
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message
> [...]
    > pozostaje urzędzenie X, 10x droższe, psujące się po 2 latach przez wąsy
    > bezołowiowe, naprawa jest nieopłacalna więc trzeba kupić nowe, firma jest

    Potrafisz wskazać taki konkretny przykład?
    Czy tylko teoretycznie tak sobie ...spekulujesz?

  • 5. Data: 2014-06-11 08:20:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > dostałem odpowiedzi. Na stronie, w kartach katalogowych żadnej informacji,

    Nie wiem, czy czujniki spełniają definicję urządzenia dyrektywy EMC (coś
    jakby skończony produkt posiadający swoją obudowę i gotowy do użytku przez
    użytkownika). Jeśli jej nie spełniają to nie podlegają pod dyrektywę EMC.
    Jeśli nie są zasilane z napięcia powyżej (nie wiem 75V czy coś takiego) to
    nie podlegają również pod dyrektywę LVD.
    Jeśli nie używają łączności radiowej to nie podlegają również pod dyrektywę
    R&TTE.
    Tak trzeba przeanalizować wszystkie dyrektywy "nowego podejścia".
    Jeśli nie podlegają pod żadną z nich to producent _nie_ma_prawa_ postawić na
    nich CE.
    Badań EMC (niektóre warunki producent musiałby pewnie sam zdefiniować, bo
    normy dotyczą urządzeń) oczywiście nikt mu nie zabroni zrobić i udostępnić
    swoim odbiorcom.

    > Według mnie to całe CE i inne normy to trochę z przymrużeniem oka -
    > przynajmniej w przemyśle, w niewielkich firmach. Pewnie sytuacja wygląda
    > inaczej na rynku konsumenckim przy produkcji masowej.

    Czy ja wiem.
    Jesteśmy niewielką firmą. 30 kwietnia 2004 zaprzestaliśmy produkcji ponad 30
    różnych wyrobów bo uznaliśmy, że nie ma sensu ponosić kosztów na badania na
    CE urządzeń, które nie były projektowane pod kątem spełnienia odpowiednich
    wymagań.

    Ale mam też informację potwierdzającą twoje zdanie, że w niewielkich firmach
    się to ignoruje. Jakieś dwa lata temu nie mogłem się szybko umówić w labie
    na badania EMC bo zostali zawaleni na kilka miesięcy robotą. Gdzieś komuś
    jakaś LEDówka zakłócała radio, czy TV. Zgłosił to. Skutkiem była kontrola u
    wszystkich małych producentów/dystrybutorów LEDówek. Podobno jakieś 50% z
    nich dopiero od kontrolerów po raz pierwszy usłyszało o dyrektywie EMC. A w
    labie mi mówili, że niektóre LEDówki to dawały takie wyniki, że nie mieściły
    im się na ekranie normalnie do badań ustawionego mikrowoltomierza
    selektywnego (normalnie to znaczy, że limity gdzieś na środku ekranu, czyli
    nad limitami pewnie ze 30dB miejsca) i musieli puszczać względnie
    długotrwałe pomiary od nowa po przestawieniu zakresu miernika.
    P.G.

  • 6. Data: 2014-06-11 09:16:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Jun 2014 18:06:57 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
    > Potrafisz wskazać taki konkretny przykład?
    > Czy tylko teoretycznie tak sobie ...spekulujesz?

    Ale co, nazwy i adresy mam ci podac?
    Była historia opisywana na elektrodzie kilka lat temu, poszukaj sobie.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-06-11 09:26:19
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 11.06.2014 o 09:16 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Ale co, nazwy i adresy mam ci podac?
    > Była historia opisywana na elektrodzie kilka lat temu, poszukaj sobie.

    Ale po czym szukać? daj linka lub słowa kluczowe.
    --

    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2014-06-11 14:24:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 11 Jun 2014 09:26:19 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Ale po czym szukać? daj linka lub słowa kluczowe.

    Był taki wątek o czy stosowac CE przy własnych produkcjach
    sprzedawanych na Allegro, nie pamietam teraz szczegółów, utkwiła mi
    ta konkretna historia.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-06-11 20:05:31
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ale co, nazwy i adresy mam ci podac?

    Przydałoby się.

    > Była historia opisywana na elektrodzie kilka lat temu, poszukaj sobie.

    Wyszukiwarka nie działa tak dobrze jak Ci się wydaje...
    Czymś trzeba ją nakarmić - nazwa firmy, temat wątka, data...

  • 10. Data: 2014-06-11 20:38:01
    Od: l...@g...com

    użytkownik Artur Miller napisał:
> [...]
    > zgodności z RoHS, EMC albo LVD? Czy istnieje instytucja zajmująca się
    > rutynowo i z urzędu badaniem weryfikacyjnym urządzeń elektronicznych?

    Jak chcesz kogos pod...ic, nie powinno byc problemu.
    http://publikacje.uokik.gov.pl/hermes3_pub/WebEngine
    /DocumentForm.aspx?DC=PublicRWN&ID=1301

    wyroby nie spełniają zasadniczych wymagań określonych w rozporządzeniu MG z dnia
    21.08.2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr
    155, poz. 1089), z uwagi na zastosowanie w konstrukcji przewodu zasilającego o
    długości od wtyczki do pierwszej oprawki mniejszej niż wymagana minimalna wartość 1,5
    m oraz o znamionowym przekroju poprzecznym żył mniejszym niż wymagana minimalna
    wartość 0,5 mm2 oraz brak podstawowych informacji, warunkujących bezpieczeństwo
    użytkowania

    Ogolnie jakos malo produktow w tej bazie, cb jakos najwiecej.