  • 1. Data: 2016-03-13 19:01:41
    Temat: Sensowne żarówki LED
    Od: Kmicic <u...@k...pl>

    Zauważyłem że pojawiają się w sklepach sensowne żarówki LED E27 >1000lm
    w normalne cenie

    Dzisiaj kupiłem np w castoramie za 11zł 1100lm E27 barwa ciepła, no i
    niby wszystko OK faktycznie ładnie świeci jak zwykła żarówka żarowa 75W
    tylko problem strasznie się grzeje, te 15tys godzin to chyba w
    teorii...po godzinie żarówki nie da się dotknąć, tam się wszystko
    gotuje, ściągnąłem klosz i jest tam PCB z 12 diodami LED (2 miejsca puste).

  • 2. Data: 2016-03-13 19:31:54
    Temat: Re: Sensowne żarówki LED
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-13 19:01, Kmicic wrote:
    > tylko problem strasznie się grzeje, te 15tys godzin to chyba w
    > teorii...

    Miałem kilka padów takich "żarowek". To dziwne bo raczej kilkumiesieczne
    były.

    a) ktoś w chinach podmienił duzy rezystor smd na mały (widać na
    overlay). Wylutował się od ciężkiej pracy. Gdzie kontrola jakości?

    b) połaczone szeregowo diody więc jedna padnie, reszta martwa.

    c) zamiast czteropołówkowego prostownika (miejsce na pcb) wsadzono jedną
    diodę i podkrecono prąd. Po jakimś czasie padła bidulka z nadmiaru ciepła.

    d) wygotował się elektrolit w tanim kondensatorze. W ostatnich tchnieniu
    zdołał ochlapać wszystko wewnatrz i pstryknąć S-ką.

    e) Jakieś coś do lutowania. Nie wiem co to jest ale kruszy się jak
    czerstwa bułka przy dotknięciu. Pewno stop zmielonych sandałów z mączką
    ryżową. W jednej zrobiła się grzechotka.

    Kupowane w granicy 10zł do 40zł za sztukę. Wszystko szit. Lepiej nie
    będzie. Jak by się jeszcze dało rozebrać, ale wszystko zgrzane. Znowu
    będa rosły góry plastiku.

  • 3. Data: 2016-03-13 20:20:34
    Od: JaNus <bez@adresu>

    Co Ty godos, co Ty godos?! Żadna z moich LED-ówek nie przekracza na
    powierzchni bańki temperatury ledwo wyczuwalnego ciepła. Jesteś pewien,
    że to nie jest świetlówka kompaktowa? Bo takie to u mnie są, nie do
    odróżnienia na oko od tych pierwszych.

    > Miałem kilka padów takich "żarowek". To dziwne bo raczej
    > kilkumiesieczne były.

    Ja też, ale (odpukać) na razie 1 sztuka.

    > b) połaczone szeregowo diody więc jedna padnie, reszta martwa.

    To oczywiście irytujące, że 98% składników jest OK. a te zepsute
    powodują konieczność utylizacji. No ale w lampce żarowej też tak jest: w
    zasadzie _niemal_ całe włókno jest dobre, a przerwa stanowi mniej niż
    ułamek procenta, prawda? ;)

    > c) zamiast czteropołówkowego prostownika (miejsce na pcb) wsadzono
    > jedną diodę i podkrecono prąd. Po jakimś czasie padła bidulka z
    > nadmiaru ciepła.

    Oszczędność niezbyt mądra, ale, co gorsza - źle zaprojektowana. Jedna
    może by i wystarczyła, ale powinni dodać jakiś radiatorek, i byłoby OK.
    Zaś jeśli problemem jest odprowadzanie ciepła z powierzchni bańki, to
    należy ją odpowiednio powiększyć (małym wszak kosztem!). Mam taką
    "jumbo", ładnie świeci we wszystkich kierunkach w przód, kąt dość
    szeroki dzięki tej dużej bańce.

    > e) Jakieś coś do lutowania. Nie wiem co to jest ale kruszy się jak
    > czerstwa bułka przy dotknięciu. Pewno stop zmielonych sandałów z
    > mączką ryżową. W jednej zrobiła się grzechotka.

    To może był "lutowie... sypkie"? ;)

    > Kupowane w granicy 10zł do 40zł za sztukę. Wszystko szit. Lepiej nie
    > będzie. Jak by się jeszcze dało rozebrać, ale wszystko zgrzane.
    > Znowu będa rosły góry plastiku.

    Rozbieralność zachęciłaby dłubaczy do naprawiania, choćby przez
    zmostkowanie padniętej diody. Ja nie elektryk, to i nie wiem: dobre to,
    bezpieczne? No ale producent byłby niepocieszony, wszak klient powinien
    kupić kolejną sztukę, w dodatku "najnowszy model".

  • 4. Data: 2016-03-13 21:20:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-13 20:20, JaNus wrote:
> [...]
    > powodują konieczność utylizacji. No ale w lampce żarowej też tak jest: w
    > zasadzie _niemal_ całe włókno jest dobre, a przerwa stanowi mniej niż

    Prawda tylko że żarówka to w zasadzie nieszkodliwy dla środowiska
    produkt. Tutaj problemem jest że bardzo prosta awaria oznacza utylizację
    kupy plastiku.

    > Oszczędność niezbyt mądra, ale, co gorsza - źle zaprojektowana. Jedna
    > może by i wystarczyła, ale powinni dodać jakiś radiatorek, i byłoby OK.

    Z czego ten radiatorek? Z bambusa? Aluminium drogie. Istotne jest aby
    sprzedać frajerom. Nic innego się nie liczy bo za 20zł nikt nie będzie
    zwracał. Ma się zaświecić na chwile i tyle.

  • 5. Data: 2016-03-13 22:14:59
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-03-13 o 20:20, JaNus pisze:

> [...]
    > powierzchni bańki temperatury ledwo wyczuwalnego ciepła. Jesteś pewien,
    > że to nie jest świetlówka kompaktowa? Bo takie to u mnie są, nie do

    W niektórych moich ledach znacznie bardziej grzeje się cokół niż bańka.
    W innych o jedno i drugie prawie parzy.

    > Ja też, ale (odpukać) na razie 1 sztuka.

    Kupiłem 3 Poluxy 10W i w czasie od 1 do 3 miesięcy wszystkie padły.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2016-03-13 22:22:42
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.03.2016 o 19:01, Kmicic pisze:
> [...]
    > teorii...po godzinie żarówki nie da się dotknąć, tam się wszystko
    > gotuje, ściągnąłem klosz i jest tam PCB z 12 diodami LED (2 miejsca puste).

    1. jakie diody led? 28xx 57xx czy stare 5050?
    2. jakie zasilanie? rezystor i wielki kondensator czy "driver"?
    3. ale tego już nie sprawdzisz, jakie jest Ra światła, czyli w jakim
    stopniu jest zbliżone do słonecznego?

    i teraz najważniejsze. od zarania dziejów, słońce oświetla naszą Ziemię
    w taki sposób, że światło jest wmiarę równomierne. w ostrym słońcu,
    gdzie widać wyraźne cienie, widzimy nieco gorzej. znaczy ustawiamy się
    tak, alby sobie nie zasłaniać. w lekko pochmurny dzień, jest znacznie
    lepiej, bo niema cienia. Z punktowymi źródłami światła jest jak ze
    słońcem. czy to świeca, czy żarówka - daje cień, cień który zmusza nas
    do kombinacji. więc wymyśliliśmy żyrandole...
    Mamy 21 wiek, i dalej brniemy w "żarówki" Powiedzcie nie. stanowczo nie
    i poobklejajcie sufity albo ściany paskami diód. stwórzcie światło
    rozproszone, zapomnijcie o cieniach w mieszkaniach, a z paru watów
    dostaniecie więcej (subiektywnie) światła niż z najmocniejszych żarówek.
    jeśli do zasilania zostaną użyte stablizowane zasilacze 12V to jest
    nadzieja że układy będą pracować bezawaryjnie przez długie lata.
    Ja mam całe mieszkanie w diodach. ekonomicznie, wydajnie, zimno/ciepło.
    ToMasz

  • 7. Data: 2016-03-13 22:59:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Kmicic pisze tak:

> [...]
    > chyba w teorii...po godzinie żarówki nie da się dotknąć, tam się
    > wszystko gotuje, ściągnąłem klosz i jest tam PCB z 12 diodami LED

    ma radiator?

    http://gtv.com.pl/en/products-2?view=productdetails&
    virtuemart_product_id=936&virtuemart_category_id=87

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 8. Data: 2016-03-14 11:14:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kmicic" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >teorii...po godzinie żarówki nie da się dotknąć, tam się wszystko
    >gotuje, ściągnąłem klosz i jest tam PCB z 12 diodami LED (2 miejsca

    1) schowac paragon i pudelko
    2a) sciagnac klosz i nie przejmowac sie
    lub
    2b) nie przejmowac sie i zalozyc klosz
    3) wyciagnac paragon i reklamowac :-)

    J.

  • 9. Data: 2016-03-14 11:19:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Co Ty godos, co Ty godos?! Żadna z moich LED-ówek nie przekracza na
    >powierzchni bańki temperatury ledwo wyczuwalnego ciepła. Jesteś
    >pewien,

    A masz te LEDowki 10W, czy 1W (i 110 lm) ?

    10W to dosc sporo mocy i grzeja lampe solidnie.
    Aczkolwiek wydaje sie, ze mogliby lepiej dopracowac chlodzenie - bo z
    drugiej strony 10W to nie tak duzo.

    >że to nie jest świetlówka kompaktowa? Bo takie to u mnie są, nie do
    >odróżnienia na oko od tych pierwszych.

    Swietlowki wbrew pozorom bardzo gorace nie sa.

    J.

  • 10. Data: 2016-03-14 11:24:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jest jak ze słońcem. czy to świeca, czy żarówka - daje cień, cień
    >który zmusza nas do kombinacji. więc wymyśliliśmy żyrandole...

    To nie tylko to - komfort jest przy rownomiernie oswietlonym wnetrzu,
    stad zyrandole swieca na sufit, sciany ..

> [...]
    >światło rozproszone, zapomnijcie o cieniach w mieszkaniach, a z paru
    >watów dostaniecie więcej (subiektywnie) światła niż z najmocniejszych

    Cos w tym jest ... ale czy to bedzie ladnie wygladalo ?

    >jeśli do zasilania zostaną użyte stablizowane zasilacze 12V to jest
    >nadzieja że układy będą pracować bezawaryjnie przez długie lata.

    Z tym, ze chlodzenie tych diod na tasmie tez jest takie sobie.
    No ale duzo ich

    Sa tez juz "plafony LED", takie 50x50 cm ...

    >Ja mam całe mieszkanie w diodach. ekonomicznie, wydajnie,
    >zimno/ciepło.

    A mozna prosic fotke ? i fajnie byloby jakis pomiar - ile masz luxow
    na stole ...

    J.