  • 11. Data: 2015-05-12 08:50:26
    Temat: Re: Samodzielne lutowanie ESP8266?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, wracając do głównego tematu wątku:
    Komuś udało się wykonać antenę PCB na 2,4 GHz w warunkach amatorskich?
    Można tutaj liczyć na względnie akceptowalną powtarzalność parametrów,
    niezależnie od użytego laminatu i cynowania? Istnieje jakaś biblioteka
    do Eagle'a, która zawierałaby gotowe wzory takich antenek? Jak powinno
    się prowadzić pole masy w przypadku ich stosowania?

    Ewentualnie co sądzicie o antenkach ceramicznych, które są stosowane w
    niektórych wersjach modułu ESP8266?

  • 12. Data: 2015-05-12 11:26:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 12 May 2015 08:50:26 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    powinno
    > się prowadzić pole masy w przypadku ich stosowania?

    Da się, są biblioteki z opisem jak prowadzić pola masy, działa
    wyśmienicie na płytkach fabrycznych, nie ma powodu aby nie działało
    dobrze z cynowanymi.

    > Ewentualnie co sądzicie o antenkach ceramicznych

    Nie testowałem, ale zapewne też działają.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2015-05-12 14:12:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-12 o 11:26, Marek pisze:

    > Da się, są biblioteki z opisem jak prowadzić pola masy, działa
    > wyśmienicie na płytkach fabrycznych, nie ma powodu aby nie działało
    > dobrze z cynowanymi.

    Hmm... Znasz jakiś przykład? Najlepiej coś sprawdzonego. Bo kilka
    ścieżek na podstawie np. płytki ESP8266 każdy może w Eagle narysować. Mi
    zależy na czymś, co zostało faktycznie przez kogoś przeliczone i
    przetestowane.

  • 14. Data: 2015-05-12 16:06:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Ok, wracając do głównego tematu wątku:
    >Komuś udało się wykonać antenę PCB na 2,4 GHz w warunkach
    >amatorskich?

    laminat jak laminat ... nie wydaje mi sie, aby to przekraczalo
    mozliwosci amatora
    http://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_antenna

    >Ewentualnie co sądzicie o antenkach ceramicznych, które są stosowane
    >niektórych wersjach modułu ESP8266?

    Ale to mozna zrobic tez bez ceramiki, o ile nas zadowola wieksze
    rozmiary
    http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_antenna

    J.

  • 15. Data: 2015-05-12 17:53:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 12 May 2015 14:12:56 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    narysować. Mi
    > zależy na czymś, co zostało faktycznie przez kogoś przeliczone i

    Do bluetootha używam tej:

    http://shutterfreak.net/blogs/olivier-biot/2010-06-1
    3/eagle-library-245ghz-planar-inverted-f-antenna-pif

    Nie mam żadnych problemów z zasięgiem itp. Zwróć uwagę gdzie się
    kończy na płytce pole masy i w którym punkcie ona jest połączona z
    tym polem.
    Spokojnie powinna wydać do wifi.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-05-13 09:28:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-12 o 17:53, Marek pisze:

    > Nie mam żadnych problemów z zasięgiem itp. Zwróć uwagę gdzie się kończy
    > na płytce pole masy i w którym punkcie ona jest połączona z tym polem.
    > Spokojnie powinna wydać do wifi.

    Hmm... Jeśli dobrze widzę, to na tym przykładzie pole masy znajduje się
    po przeciwnej stronie płytki w stosunku do anteny, przeciwwaga jest
    połączona przelotką. Sprawdzi się to w przypadku płytki jednostronnej?
    Wtedy pole masy będzie wypadało bardzo blisko końcówki promiennika po
    lewej stronie...

  • 17. Data: 2015-05-13 11:39:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 May 2015 09:28:46 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    jednostronnej?
    > Wtedy pole masy będzie wypadało bardzo blisko końcówki promiennika

    Nie powinno mieć większego naczenia dla projektu amatorskiego jeśli
    podepniesz do górnego pola masy.

    Ciągle mam wrażenie , że oczekujesz profesjonalnych efektów stosując
    amatorskie metody, szczególnie że zaczynasz robić niebanalne rzeczy.
    Takie działanie ciągle stawia przed Tobą niepotrzebne wyzwania aby
    rozwiązać problemy nieistniejące w innych warunkach. Zacznij w końcu
    zamawiać dwuwarstwowe fabryczne płytki a Twoje kombinacje nie będą
    już potrzebne. Nie wspominając o tym, że wykonywane urządzenia
    nabiorą blasku profesjonalizmu co działa nie tylko motywująco do
    dalszego rozwoju ale też wśród znajomych (a i może przyszłych
    klientów) wyrobisz sobię opinię profesjonalisty a nie tylko amatora
    dłubiącego coś tam w elektronice :-).
    I jeszcze jedno - płytki fabryczne (vs. amatorskie) robią wrażenie
    na kobietach - zweryfikowane osobiście, może to nie istototne dla
    każdego ale jednak ;)

    --
    Marek

  • 18. Data: 2015-05-13 14:44:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 11:39, Marek pisze:

> [...]
    > rozwoju ale też wśród znajomych (a i może przyszłych klientów) wyrobisz
    > sobię opinię profesjonalisty a nie tylko amatora dłubiącego coś tam w

    Wiesz, ja już parę razy słyszałem, że moje płytki wyglądają bardzo
    profesjonalnie. Parę osób zapytało mnie, czy faktycznie zostały wykonane
    domową metodą, czy też zamówione w fabryce.
    Oczywiście w domowych warunkach dobrze wykonana soldermaska odpada, ale
    cynowanie stopem Lichtenberga daje naprawdę niezły efekt (równa i bardzo
    cienka powłoka). Za pomocą termotransferu udało mi się bez problemu
    robić ścieżki o szerokości 10 milsów, z polem masy o parametrze isolate
    12 milsów. Pewnie stosując metodę fotograficzną mógłbym zejść jeszcze
    niżej, ale jak na razie nie czułem takiej potrzeby.

    Pewnie byłbym w stanie zrobić też płytkę dwustronną, ale do tej pory nie
    musiałem. Wszystko dało się zmieścić na jednej warstwie. Największą
    zaletą fabryki jest możliwość stosowania bardzo małych, metalizowanych
    otworów, co pozwala np. na umieszczanie przelotek pod obudowami
    elementów. Gdybym musiał zaprojektować coś naprawdę miniaturowego, to
    pewnie skorzystałbym z takiej możliwości.

  • 19. Data: 2015-05-21 10:15:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą mam jeszcze jedno pytanie związane z tematem lutowania
    ESP8266. Mianowicie czy moduł w roadzju ESP8266-12 można bezpiecznie
    położyć na ścieżkach bez soldermaski? Pytam, ponieważ spodnia strona
    płytki modułu zawiera przelotki. Są one w jakiś sposób zabezpieczone
    przed zwarciami?