  • 1. Data: 2014-12-04 09:57:31
    Temat: SSD a AHCI
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Jak jest z tym ustawieniem w Biosie dla dysków SSD, czy bez tego też
    pójdą, tylko obędzie gorsza wydajność? Co oznacza AHCI?

  • 2. Data: 2014-12-04 12:34:58
    Temat: Re: SSD a AHCI
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 04/12/2014 08:57, Borneq wrote:
    > Jak jest z tym ustawieniem w Biosie dla dysków SSD, czy bez tego też
    > pójdą, tylko obędzie gorsza wydajność?

    Tak.
    Bez AHCI nie zadziała NCQ i TRIM (brak tego drugiego przeważnie jest
    zabójczy nie tylko dla wydajności ale i żywotności nośnika).

    > Co oznacza AHCI?

    Advanced Host Controller Interface
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 3. Data: 2014-12-04 14:26:41
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-12-04 o 12:34, Michal Lukasik pisze:
    > Bez AHCI nie zadziała NCQ i TRIM (brak tego drugiego przeważnie jest
    > zabójczy nie tylko dla wydajności ale i żywotności nośnika).

    Działa dla wszystkich dysków? Będę miał pierwszy dysk SSD a drugi normalny.

  • 4. Data: 2014-12-04 15:06:28
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 04/12/2014 13:26, Borneq wrote:

    > Działa dla wszystkich dysków? Będę miał pierwszy dysk SSD a drugi normalny.

    Tylko dla tych, które to obsługują.
    TRIM dotyczy tylko SSD (niektóre starsze nie obsługują, ale czasem
    wystarczy upgrade firmware by zaczęły, albo mają inne technologie jak
    BGC czy ITGC).
    NCQ - dot. zarówno SSD jak i HDD (większość (jak nie wszystkie) obecnie
    dostępne).
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 5. Data: 2014-12-04 17:39:15
    Od: Poldek <p...@i...pl>

    Borneq wrote:

    > Działa dla wszystkich dysków? Będę miał pierwszy dysk SSD a drugi normalny.

    Nie prościej będzie jeden dysk, za to SSHD?

  • 6. Data: 2014-12-04 17:41:58
    Od: Poldek <p...@i...pl>

    Borneq wrote:

    > Działa dla wszystkich dysków? Będę miał pierwszy dysk SSD a drugi normalny.

    W przypadku tego rodzaju wątpliwości - nie prościej i taniej będzie
    jeden dysk, za to SSHD? Unikasz ewentualnych problemów związanych z
    brakiem tego, czy tamtego w kontrolerze, który nie był projektowany do SSD.

  • 7. Data: 2014-12-04 17:42:45
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2014-12-04 17:39, Poldek wrote:

    > Nie prościej będzie jeden dysk, za to SSHD?

    Moze i prosciej ale czy lepiej?
    Zobacz w tekscie benchmarki:
    http://www.spidersweb.pl/2014/01/dysk-ssd-kompendium
    .html
    Dochodzi tez kwestia bezpieczenstwa.

  • 8. Data: 2014-12-04 17:48:53
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2014-12-04 o 17:41, Poldek pisze:
    > W przypadku tego rodzaju wątpliwości - nie prościej i taniej będzie
    > jeden dysk, za to SSHD? Unikasz ewentualnych problemów związanych z
    > brakiem tego, czy tamtego w kontrolerze, który nie był projektowany do SSD.

    Chyba że sprzedam SSD, poza tym chciałem dwa - jeden na C: system czy
    program files, ogólnie te pliki, których sformatowanie nie stanowi
    problemu, drugi na dane.

  • 9. Data: 2014-12-04 17:53:32
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2014-12-04 17:48, Borneq wrote:

    > Chyba że sprzedam SSD, poza tym chciałem dwa - jeden na C: system czy
    > program files, ogólnie te pliki, których sformatowanie nie stanowi
    > problemu, drugi na dane.

    Dodatkowo na tym drugim robisz sobie kopie SSD ze swiezo zainstalowanym
    systemem, ze wszystkimi sterownikami, programami itd. W razie klopotow:
    kilka/kilkanascie minut i po zawodach, niezaleznie czy bylo to
    spowodowane awaria windowsa czy wymiana gwarancyjna dysku.

  • 10. Data: 2014-12-04 17:55:09
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Borneq wrote:

    > Chyba że sprzedam SSD, poza tym chciałem dwa - jeden na C: system czy
    > program files, ogólnie te pliki, których sformatowanie nie stanowi
    > problemu, drugi na dane.

    Akurat zrobienie na jednym dysku fizycznym partycji C na system i
    drugiej (np. D) na inne rzeczy to nie jest żaden problem.