  • 1. Data: 2012-07-06 20:08:00
    Temat: Rezonatory ceramiczne do VXO - na pasma amatorskie
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    Czy wiecie może coś na temat dostępności rezonatorów ceramicznych
    pracujących na częstotliwościach odpowiadającym pasmom krótkofalarskim?
    Nie chodzi mi tutaj o rozwiązania polegające na zastosowaniu określonej
    p.cz. i pasującego rezonatora w VXO (tego próbowałem już w prostych
    konstrukcjach w rodzaju Kacpra) ale o rozwiązanie z oscylatorem
    pracującym bezpośrednio na określonej częstotliwości (odbiór homodynowy,
    niektóre rodzaje nadajników).

    Wiem, że można gdzieniegdzie dostać rezonatory ceramiczne 3,58 MHz.
    Powinno się je dać przeciągnąć zmiennym kondensatorem w dół, co
    zapewniłoby mniej-więcej pokrycie telegraficznej części pasma 80m. A coś
    nieco wyżej, pozwalającego na pracę w części fonicznej (3,6-3,8 MHz, w
    drugim regionie można by nawet użyć dość popularnego rezonatora 4 MHz do
    pracy w górnej części pasma)? Co z innymi pasmami, szczególnie 40m?

  • 2. Data: 2012-07-09 10:43:17
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.07.2012 20:08, schrieb Atlantis:
> [...]
    > drugim regionie można by nawet użyć dość popularnego rezonatora 4 MHz do
    > pracy w górnej części pasma)? Co z innymi pasmami, szczególnie 40m?

    Są firmy, gdzie możesz zamówić kwarce na dowolne częstotliwości. Nie
    jest to najtańsze rozwiązanie, ale możliwe. W dzisiejszych czasach
    lepiej (znaczy taniej) jest stosowanie syntezy częstotliwości. Cena
    takiego rozwiązania jest porównywalna do ceny 2-3 kwarców na zamówienie.

    Waldek

  • 3. Data: 2012-07-09 11:06:57
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 09.07.2012 10:43, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > lepiej (znaczy taniej) jest stosowanie syntezy częstotliwości. Cena
    > takiego rozwiązania jest porównywalna do ceny 2-3 kwarców na zamówienie.

    Witam
    W tym przypadku zastosowanie rezonatora kwarcowego jest o tyle
    kłopotliwe, że nie daje się on tak łatwo przeciągać w tak szerokim
    zakresie. Zastosowanie tradycyjnej pętli syntezy częstotliwości też nie
    jest takie proste ze względu na zazwyczaj dość duży krok syntezy. Trzeba
    się w tym przypadku bawić w przeciąganie rezonatora w generatorze
    wzorcowym syntezy lub popędzanie syntezy z DDS-a. Dla tych pasm już
    prościej zrobić heterodynę bezpośrednio na DDS-ie, ale to i tak jest
    koszt wielokrotnie większy od przeciąganego rezonatora ceramicznego.
    Można by się pokusić o układ heterodynowy. VXO na ogólnie dostępnym
    rezonatorze ceramicznym, którego sygnał mieszamy z generatorem
    posiadającym przełączane kwarce dla poszczególnych pasm.

    Pozdrawiam
    G.K.

  • 4. Data: 2012-07-09 11:22:54
    Od: "Robert R" <c...@N...gazeta.pl>

    3.696Mhz - Farnell. Parę lat temu zbudowałem homodynkę na nim Odbiera część
    pasma fonicznego głównie rosyjskie stacje i początek pasma zajmowanego przez
    krajowych amatorów - do 3.710.Pozdrawiam.RR.

  • 5. Data: 2012-07-11 19:15:00
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-07-09 11:22, Robert R pisze:

    > 3.696Mhz - Farnell.

    Podasz linka? Nie mogę się go doszukać w ich ofercie...

  • 6. Data: 2012-07-16 23:40:27
    Od: "Robert R" <c...@N...gazeta.pl>

    Atlantis <N...@w...pl> napisał(a):

    > Podasz linka? Nie mogę się go doszukać w ich ofercie...

    http://pl.farnell.com/murata/csalf3m69g55-b0/rezonat
    or-3-69-mhz/dp/1161709

    (nie 3.696 a 3.69 - mój błąd)

  • 7. Data: 2012-07-16 23:42:30
    Od: "Robert R" <c...@N...gazeta.pl>

    Odnośnie 4Mhz - to trudno go będzie przeciągnąć poniżej 3.8Mhz.

  • 8. Data: 2012-07-17 10:40:45
    Od: "Robert R" <c...@W...gazeta.pl>

    Jeśli chcesz uzyskać zakres odbioru homodyny 3.65 - 3.75 czyli "polski" wycinek
    80-ki. Zmieszaj ze sobą 2 generatory XO (8.664Mhz kwarc oraz VXO - 5MHz
    rezonator ceramiczny.