  • 1. Data: 2014-08-07 01:52:59
    Temat: Reflow i gra w kulki...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jak już opisałem posta niżej, natrafiłem na taki problem.

    Otóż, płytka lutowana w moim osobistym piecyku, z profilem w postaci;

    http://www.tinypic.pl/zo9gc0vj9717

    wygląda ok ; http://www.tinypic.pl/b65xx3l9s931 (trochę nieostro widać
    , ale uwierzcie na słowo , że jest nieźle).

    Natomiast, na tym chińskim badziewiu, na profilu realnie wyglądającym tak ;

    http://www.tinypic.pl/16rzu1b7vxif

    niestety efekt jest do bani - cała masa małych, luźnych kulek (całe
    szczęście, że luźnych, bo się pewnie umyją)

    http://www.tinypic.pl/43nnx0wrvo95

    Dramatycznie, nieprawdaż ?
    W dokumencie "Process recommendations Almit Solder Cream" (to jest pasta
    ołowiowa ALMIT HM1-RMA ), stoi jak byk;

    "...solder balls and bridging can be reduced if the solvent in the flux
    are fully removed by slow heating. We recommend as slow speed as
    possible during inital phase."

    W moim piecyku "evaporating zone", od 20 do 120 st.C. trwa około 108 sek
    jak widać.

    U chińczyka zaś około 80 sekund. No faktycznie - ciut szybciej.

    Czyli że co, te 28 sekund powoduje ten przykry efekt ?
    Mimo, że pozostały czas lutowania jest przecież znacznie dłuży, ten
    topnik mi nie odparowuje ?

    To takie ważne, żeby odparować w tym zakresie temperatury, czyli 20-120
    st. ?

  • 2. Data: 2014-08-07 02:37:14
    Temat: Re: Reflow i gra w kulki...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Z tego wszystkiego zapomniałem o najważniejszej ciekawostce.

    Otóż - jak wspomniałem, na profilu w moim DIY piecyku jest ok.
    Ale - eksperymentalnie zmniejszyłem o połowę moc grzania w zakresie
    20-120 st.

    Czyli - wydłużyłem czas pierwszej fazy prawie dwukrotnie.

    I - znowuż pojawiły się kulki !
    Czyli co - za szybko nie może być - ale za wolno też nie ?

  • 3. Data: 2014-08-07 20:05:40
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    >
    > I - znowuż pojawiły się kulki !
    > Czyli co - za szybko nie może być - ale za wolno też nie ?

    Jeśli flux odparuje zanim cyna się roztopi to nie zostanie ściągnięta do
    elementu.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2014-08-07 21:41:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Jeśli flux odparuje zanim cyna się roztopi to nie zostanie ściągnięta do
    > elementu.

    no to logiczne -ale dlaczego powstają kulki, kiedy czas pierwszej fazy
    jest z kolei za krótki ?

  • 5. Data: 2014-08-08 00:06:20
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    > no to logiczne -ale dlaczego powstają kulki, kiedy czas pierwszej fazy
    > jest z kolei za krótki ?

    Co mierzy czujnik? jak możesz wklej go żywicą w laminat. Przypuszczam że
    tu z kolei płyta jest jeszcze za zimna, profil leci do góry i flux
    odparowuje w przyspieszonym tempie co skutkuje tym samym efektem.
    Aczkolwiek przyznam że dziwne to, może coś z cyrkulacją powietrza nie teges?