-
Data: 2019-11-12 11:59:46
Temat: Re: znów lemingi
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik RoMan Mandziejewicz r...@p...pl.invalid ...
>>> Zależy który - ten o porównaiu hamowania tira i osobówwki na
>>> podstawie masy - z pewnością był bez sensu, bo mają zupełnie inne
>>> hamulce.
>> Co do tego ma konstrukcja hamulcow? Jesli tylko sa w stanie jakao
>> tako panowac nad sila hamowania/blokowaniem kol + maja mozliwosc
>> hamowania z maks. mozliwa sila (czyli az do zablokowania kola), a
>> takie hamulce to generalnie sa od roweru po TIRa to wzorki pasuja
>> (zwiekszenie masy np. razy 2 powoduje 2x wieksza sile tarcia, co
>> pozwala zatrzymac sie na takim samym dystansie)
>> Hamowanie sprowadza sie do zatrzymania pojazdu wykorzystujac sile
>> tarcia opony/jezdnia (+troche opor aerodynamiczny, ale tym nie
>> sterujemy/nie mamy wplywu). Podczas hamowania energia kinetyczna
>> jest zamieniana w cieplo, wiec istotne jest jego odprowadzenie
>> (mocne nagrzanie tarcz, klockow, OPON) moze zmieniac katalogowe
>> parametry. Natomiast przy hamowaniu awaryjnym w rowerze, motocyklu,
>> samochodzie praktycznie hamuje tylko przod, tyl jest mocno
>> odciazony (ma maly nacisk, wiec nie jest w stanie wygenerowac
>> istotnie duzej sily tarcia) W takim TIRze to juz sie komplikuje, za
>> duzo osi ;) + mocno zalezy od rozkladu ladunku...
>
> Zapominasz o jednym drobiazgu. Ładunek samochodu osobowego
> potraktowany opóźnieniem 1g utrzyma się wewnątrz samochodu,
> zawisając na pasach. 30 ton ładunku TIRa może przejechać przez
> kabinę bez zatrzymania i pojechać dalej.
>
Panowie, o czym jest ta dyskusja?
Ja rozumiem ze mozna podejsc do tematu teoretycznie, fizycznie czyli: wez
jednorodna metalowa kulke etc... ale przeciez w zyciu tak nie jest.
Roman słusznie zauwazył, ze tir ma ładunek, jeden mozna lepiej
zabezpieczyc, drugi gorzej. Nie po to dla ciezarówek mamy specjalne
przepisy ograniczajace ich szybkosc etc zeby z drugiej strony wymagac od
nich hamowania niczym sportowe auto...
Trzeba miec troche wyobraźni i tyle.
--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Czy świat się bardzo zmieni gdy z młodych, gniewnych
wyrosną starzy, wkurwieni..?" J. Kofta
Następne wpisy z tego wątku
- 12.11.19 12:01 Janusz
- 12.11.19 14:13 WS
- 12.11.19 17:57 Shrek
- 12.11.19 18:55 Shrek
- 12.11.19 18:59 Budzik
- 12.11.19 19:17 TomN
- 12.11.19 19:25 Mateusz Bogusz
- 12.11.19 19:28 Mateusz Bogusz
- 12.11.19 19:30 Shrek
- 12.11.19 19:33 WS
- 12.11.19 20:54 Uzytkownik
- 12.11.19 21:59 Budzik
- 12.11.19 22:17 WS
- 12.11.19 22:44 Marcin Debowski
- 13.11.19 06:00 Shrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
Najnowsze wątki
- 2025-03-05 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-05 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-05 China-Kraków => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-05 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-05 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-03-05 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-05 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-05 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-03-04 Prunt drogi!
- 2025-03-04 Warszawa => Frontend Developer (Angular13+) <=
- 2025-03-04 Warszawa => Frontend Developer (obszar Angular13+) <=
- 2025-03-04 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-03-04 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-03-04 Teraz kolej na studentów
- 2025-03-03 Re: Czy to była Polska Dywizja Waffen SS? [SS Galicja]