  • 41. Data: 2010-05-09 23:21:55
    Temat: Re: znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czołowym...
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hs60ip$e9n$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wypowiedziach służb i innych koemntatorów zdarzeń drogowych, ze kiedy
    > samochód uderza czołowo w drugi samochód jadący z naprzeciwka z tą samą
    > prędkością to jakby uderzył w nieruchomą przeszkode z prędkością dwa razy
    > większą. Napewno słyszeliście to, a pewnie wielu z Was (nas :( ) bylo
    > przekonanych, ze tak jest w rzeczywistości...
    >
    > ... otóż nic bardziej mylnego. Mało tego - po obejrzeniu materiału oraz
    > banalym wytłumaczeniu za pomocą wozru z fizyki szkoły podstawowej okazuje
    > sie, ze czaseł człowiek myli sie bardziej, niż mozna przypuszczac...

    0__Kolejny_mit_obalony___Wideo.html

    > :)
    >
    > ps. swoją drogą samochód przy zderzeniu z prędkością 160km/h wygląda dość
    > ... przerażająco.

    Takie "mity" to obalane na tej grupie były dawno dawno temu.
    Tak samo jak "mit" o tym, że wystarczy przycisnąć lekko pedał hamulca, aby
    poprawić "ciągnięcie" samochodu typu FWD z otwartym mechanizmem różnicowym.
    Ale podejrzewam, że betonowe umysły i tak swoje twierdzić będą.

    Jurand.

  • 42. Data: 2010-05-09 23:34:34
    Od: spammtrapp <g...@...necie>

    W dniu 2010-05-09 22:15, Plumpi pisze:
    > Kiedy widziałeś czołg na drodze i to jeszcze jadący z prędkością 80km/h
    > ? :D

    M1A2SEP oficjalnie jedzie 73 km/h a po zdjeciu ogranicznika obrotów
    turbiny _podobno_ moze jechac ponad 100 km/h. Twoim zdaniem jak
    sprawdzili predkosc maksymalną? Ciagneli losy z cylindra?

  • 43. Data: 2010-05-09 23:36:01
    Temat: Re: znacie ten "mit" o zderzeniu w sciane vs zderzeniu czolowym...
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Uzytkownik "WS" <L...@c...pl> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > e... juz nie chce mi sie pisac .... kto rozumie to rozumie, kto nie to
    > i tak nie zrozumie ;)
    >
    > ostatni proba i EOT z mojej strony:
    >
    > Ek=m*v^2/2
    >
    > energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
    > obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
    > samochody!

    Po pierwsze - pierdolisz. Wróc na lekcje fizyki, nim zaczniesz kogos uczyc.
    Energia samochodu jadacego 160 km/h jest CZTERY razy wieksza, niz energia
    samochodu jadacego 80 km/h.

    Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + sciana wynosi umowne
    E1.
    Przy udrzeniu ta energia przejmowana jest przez JEDEN samochód - czyli
    przyjmuje on energie E1 do rozproszenia.

    Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + "samochód jadacy 80
    km/h" wynosi dokladnie E1 + E1 = 2xE1
    Przy zderzeniu ta energia przejmowana jest przez DWA samochody - czyli kazdy
    przejmie (przy idealnie czolowym zderzeniu) energie E1.

    Mozecie tu elaboraty pisac na ten temat, ale jesli ktos tego nie rozumie -
    podrecznik fizyki i zasada zachowania energii. Od tego nalezy zaczac.

    Jurand.

  • 44. Data: 2010-05-10 00:09:03
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 9 Maj, 23:36, "Jurand" <j...@i...pl> wrote:
    > Uzytkownik "WS" <L...@c...pl> napisal w
    wiadomoscinews:d9e3eb6c-bc8f-42fe-a1bb-c439cb85f956@
    37g2000yqm.googlegroups.com...

    mialem juz nie pisac, ale co mi pozostaje? zal.pl tylko...

    > Po pierwsze - pierdolisz. Wróc na lekcje fizyki, nim zaczniesz kogos uczyc.
    > Energia samochodu jadacego 160 km/h jest CZTERY razy wieksza, niz energia
    > samochodu jadacego 80 km/h.

    jak juz nauczysz sie czytac ze zrozumieniem i mnozyc razy 2 to byc
    moze zauwazysz, ze odnioslem sie tylko do:

    > Zderzenie dwóch aut jadących 80km/h każde jest tym samym, co zderzenie tych
    > dwóch aut, kiedy jedno stoi, a drugie jedzie 160km/h.

    > Energia kinetyczna ukladu "samochód jadacy 80 km/h" + sciana wynosi umowne
    > E1

    czyli byc moze zauwazysz, ze w tym wypadku mamy 2E1 i 4E1

    i laskawie raczyles pominac ten przypadek - 0 - 160km/h czyli 4E1

    gdybys chcial uzupelnic, to dla dla ulatwienia jak w audio -tele

    kazdy samochod przejmie:

    A) E1
    B) 2E1
    C) hgw ;)

    WS

    PS. moja odpowiedz to c)

  • 45. Data: 2010-05-10 00:15:13
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 09:09:58 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Otóż to - ten "mit" wziął się z tego, że ktoś poprawnie dodał prędkości
    > a niepoprawnie założył że zniszczenie samochodu będzie wyłącznie
    > zależeć od prędkości zderzenia i nie będzie zależeć od tego z czym się
    > to auto zderzyło, w szczególności to, z jakiego materiału jest przeszkoda.
    > Co jest oczywistym błędem w założeniach.

    Nie, nie z tego. Rzecz w tym, że ściana po wypadku nie porusza się. Jesli
    mamy wypadek dwóch identycznych aut przy 80km/h kazde, to jest on
    równoważny wypadkowi auta jadącego 160km/h z drugim stojącym - po kolizji
    obydwa auta będą poruszały się z prędkością 80km/h, czyli zmiana prędkości
    w każdym z aut będzie identyczna w obydwóch przypadkach.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 46. Data: 2010-05-10 00:16:08
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 20:50:05 +0200, Ghost napisał(a):

    > Bzdura. Jesli oba auta maja porownywalna mase i predkosc, hamowanie odbywa
    > sie na takiej samej drodze jak w przypadku uderzenia ze sciana.

    Przy idealnie sferycznych autach. Jednak auta nie sa takie, i droga będzie
    ciut większa, bo auta wejdą trochę w siebie.

  • 47. Data: 2010-05-10 00:17:01
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 11:26:05 -0700 (PDT), WS napisał(a):

    > a dokladnoscia do tego, ze w tym drugim przypadku suma energii
    > kinetycznych obu samochodow jest 2 razy wieksza...

    ..a po wypadku obydwa auta jadą 80km/h, zatem utrata energii jadącego jest
    IDENTYCZNA.

  • 48. Data: 2010-05-10 00:17:20
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 09 May 2010 20:27:45 +0200, Filip KK napisał(a):

    > Starałem się to wytłumaczyć szerszeniowi powyżej/poniżej. Ale nie
    > zrozumiał ... :(

    Trudno, żeby zrozumiał kłamstwo.

  • 49. Data: 2010-05-10 00:22:56
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 12:00:13 -0700 (PDT), WS napisał(a):

    > energia kin, tego samochodu jadacego 160 jest 2 x wieksza niz energia
    > obu RAZEM jadacych po 80... w obu wypadkach rozklada sie na dwa
    > samochody!

    Które w drugim wypadku po kolizji poruszają się razem z prędkością 80km/h.
    Umknęło Ci to, prawda?

    Czyli w pierwszym wypadku masz do zamiany na ciepło energię:
    2*m*80*80 (suma dwóch aut o masie m przy prędkości 80)
    ^^^^^^^^^
    a w drugim:
    m*160*160 - 2*m*80*80

    (energia auta o masie m przy 160km/h minus suma energii dwóch aut jadących
    80km/h). Teraz sobie policzmy:
    m*160*160 - 2*m*80*80 = m(160*160-2*80*80) = m(160*160 - 160*80) =
    m(160*80)=m(2*80*80)=2*m*80*80
    ^^^^^^^^^

    I jak teraz?

  • 50. Data: 2010-05-10 00:25:09
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 21:33:44 +0200, Ghost napisał(a):

    > Jesli jedno (auto) stoi, a drugie jedzie 160 to sytuacja jest zupelnie inna
    > niz pozostale (auto z przeszkoda betonowa, lub dwa auta 80).

    Z punktu widzenia energetycznego jest tożsama z tymi dwoma autami 80km/h
    każde. Tyle samo energii straci w momencie kolizji.